Anatomie skútrů
Text: Miroslav Kalous | Foto: Motorkáři.cz | Zveřejněno: 19.12.2014 | Zobrazeno: 18 344x
Nejsem nejmladší, proto když zapátrám v paměti, můžu vám dlouhosáhle vyprávět o době, kdy vidět netuzemskej motozázrak bylo stejně zvláštní, jako sbalit tu nejlepší blondýnu ze školy (…pro mě teda…). Omezovali jsme se na slinění nad propašovanýma barevnýma katalogama Motorradu a fiktivně vybírali motorky hlavně podle vzhledu a těch čtyř řádků vedle fotky: výkon/rychlost/váha/objem válců. O reálnejch vlastnostech těch bajků se nám ani nezdálo.
Přesto se čas od času zamilujeme do něčeho, co je k dispozici jen na obrázku a chtěli bychom alespoň odhadnout, jak na tom ten strojek asi je…
Určitou představu si můžeme udělat i z tý katalogový fotky a krátkýho popisku. Berte následující řádky jako souhrn obecnejch předpokladů k orientaci, ne jako dogma.
Podlaha napovídá o rámu
U stroje se zvýšeným středovým tunelem můžeme čekat zesílenou konstrukci spodního tahu a tím i tužší propojení předního a zadního kola. Už jen navýšení nosnýho profilu udělá s ohybovou tuhostí divy a to se projeví na celkový pohodě při divoký jízdě.
Během prohlížení figury skútra opřete oko i o světlou výšku (=vzdálenost od země k nejnižšímu bodu podvozku) a zamyslete se, jak často hodláte překonávat obrubníky, prudký zlomy na výjezdu z garáže a podobný laskominy. Pravidelný dření plastů vás bude štvát, to si pište.
Úplně stejně mě totiž štvou kovový skřeky nízkýho stojanu u mýho Ciťáka – alespoň se na rozdíl od plastů nerozláme…
Velikost kol
Další z faktorů, které přímo určují kategorii skútrů.Malá kola nemají takovou stabilitu, ovšem odměnou vám bude živá ovladatelnost, díky malým rotujícím hmotám. S malýma kolečkama se naučíte opravdicky nenávidět cestáře, bo ucítíte každou spáru v asfaltu, o dírách radši ani nemluvím. Jezdit se na tom samozřejmě dá, jen to chce víc obezřetnosti.
Šířka a výška pneumatik.
Šířka gumy je hodně o designu. Čím širší, tím víc cool. Bohužel širší pneu má větší valivej odpor, což u slabších motorů může být nepříjemně poznat. Do zatáček je třeba víc klopit, nicméně u dobře střiženýho profilu gumy bude pokládání radost.
Při stejný šířce je to profilový číslo (např 130 / 60), co napovídá o stabilitě – čím menší, tím tužší je guma do boku a líp se s ní sportuje.
Úzký obutí není třeba z pohledu jízdních vlastností zatracovat. Pomáhá ovladatelnosti, neukusuje z výkonu motoru a i obavy o nedostatečnou přilnavost jsou při běžném používání lichý. Naopak v dešti si užovky líp razí cestu vodním filmem na asfaltce.
Kde sedí řidič?
Sledujte hlavně vzdálenost mezi předpokládaným místem k sezení a zadním kolem.
Čím blíž k zadnímu kolu budete sedět, tím menší stabilitu čekejte v přímým směru a vyšších rychlostech. K radosti rozjívenců se bude chtít skútrošovi víc na zadní, na druhou stranu při ostřejší jízdě do zatáček to bude chtít přesunem těla víc zatížit předek, aby odlehčenej neklouznul.
Naopak, maxiskútry si vlečou zadní kolo daleko za řidičem a to jim dává křižníkovej klid a fajn neutrální jízdní vlastnosti.
Výkon motoru
Ne vždycky se daří skloubit schůdnou cenu a kýženej výkon motoru….bohužel.
V praxi se dost líně odlepoval z místa a svý jednoduchý bráchy s výkonem bezmála polovičním doháněl až v rychlostech nad 60 km/h. Pak zabral pěkně a neměl problém dotlačit to hodně za sto deset, to je fakt, ale čekat ve městě na ty správný točky je spíš k vzteku.
Do města to není nic k řešení.
Řídítka
Pár modelů ovšem nabídne i obnažený řídítka a tady musím zmínit dvě výhody:
1) dá se nastavit sklon podle postavy jezdce(eventuelně osadit jinak široký/tvarovaný řídidla) 2) dají se použít doplňky s upínáním na řídítkovou trubku (GPS, hodinky, držák kamery, kryty rukou……).
To stojí za úvahu.
Světla a blinkry
Každý světlo by mělo mít co největší plochu. I když to nemusí korespondovat s krásným designem, je to jas a plocha osvětlení, která o vás dává vědět ostatním na silnici.
LED technologie je jednoznačná výhoda – svítí okamžitě, bez prodlevy nažhavení vlákna, jejich jas je perfektní a životnost se žárovkou nesrovnatelná. Navíc netrpí tolik na vibrace, jako žárovkový vlákno a nehrozí tak, že vám zadní světýlko uprostřed noci v tichosti přestane svítit a krátce po něm vám Audina zezadu sfoukne i vaší svíčku života…
Přední světlo je výhodný mít na otočný části karoserie, aby svítilo, kam ho natočíte – je to příjemnější.
Projektorový světlomety (čočky) vypadají peckovně, svítí taky fajn,ale jejich světelná plocha je na potkávací mód v řetězu svítící městské kolony poměrně dost malá. Obyč světlomet s velkou plochou na sebe umí upozornit přeci jen víc. A čím výš je namontovanej, tím líp je vidět.
Dvojitý, trojitý přední světla – fajn, když nic jinýho, umí většinou udělat širší světelnej flek na silnici, než singl a to je supr.
Váha
Nejde ale jenom o kila, ale i o to, kde jsou nalepený. Skútr s nízkou stavbou se nám bude líp ovládat, než o pár kilo lehčí kousek, který ale má svoje kila (těžiště) o dvě pídě výš. Čím níž u silnice kilča jsou, tím líp se s nimi manipuluje i jezdí.
S váhou docela úzce souvisí i stojánky. Hlavní stojánek by měl být co nejvíc pod motorem, jakožto nejtěžší součástí stroje. Při jeho ovládání pomáhá co nejdelší nášlapná páka (to, co při zaklapnutým stojanu míří nahoru k nebi). Co je občas blbý překvapení, je absence bočního stojanu. Na hlavní stojan to může jít stokrát skvěle, stejně se to nevyrovná komfortu pohotovýho odložení na boční nožku.
Komfort
Ad výška sedla – centimetry nejsou všechno. Úzký sedlo dovolí došlápnout z větší výšky, než široký, nutící hodně roztahovat nohy. Nedal bych se mást ani tvarováním dvojsedla, malujícím dvě krásný místa. Občas krutá realita určí jako ergonomickou polohu řidičových hýždí právě předěl, nebo dokonce spolujezdcovu polovinu sedačky. Jak to odhalit? Znovu porovnat se známým rozměrem – například výškou sedla.
Informace o redaktorovi
Miroslav Kalous - (Odebírat články autora)
Motorkáři.cz - (Odebírat články autora)