journeyman_brezen




10 tipů pro jízdu se spolujezdcem

Možná je pro vás jízda na motorce výhradně individuální záležitostí, ale třeba se jednou dostanete do situace, kdy za sebe rádi posadíte někoho dalšího. Asi není třeba připomínat, že spolu s ní(m) si berete na bedra obrovskou zodpovědnost. Proto přinášíme několik tipů které byste měli znát dřív, než poprvé vyjedete ve dvou.

Očekávání

V našem malém průvodci budeme kvůli snazšímu skloňování používat slovo spolujezdec, i když ve většině případů půjde spíš o jeho dámskou verzi. Někoho, kdo na motorce v životě neseděl, je v první řadě dobré připravit na to, co přijde. Pokud jste majitelem silnějšího stroje než je čtyřtaktní padesátka, pokuste se předem vysvětlit co s tělem dělá prudké zrychlování a intenzivní brzdění, náklony v zatáčkách, vítr a obecně změny počasí. Aby nedošlo k nedorozumění, ujasněte si se spolujezdcem, že během jízdy není vhodný čas na rozhovor, a domluvte si signál, kterým vás vyzve k zastavení. A hlavně: ujistěte svého pasažéra, že je v těch nejlepších rukou, a že s ním pojedete jako s pokladem!

Výbava

Určitě patříte mezi tu zodpovědnější část motorkářské populace, a vaše oblečení splňuje všechny bezpečnostní nároky. Do čeho se ale oblékne váš batůžek? Ze zákona se jeho povinná výbava skládá jenom z přilby, ale v civilním oděvu ho svezte maximálně na skútru za nejbližší roh. Pokud se chystáte na skutečnou moto vyjížďku, sežeňte pořádné vybavení i pro druhou polovinu posádky - i kdybyste si jej měli na to jedno odpoledne vypůjčit třeba od kamarádky. Bunda, kalhoty, boty, rukavice i přilba musí samozřejmě mít správnou velikost.

Ukončete výstup a nástup

Nejedna motorka už ležela na zemi jenom kvůli chybě při nastupování spolujezdce, a možná s tím máte svou vlastní zkušenost. Staré pravidlo říká, že ten vzadu musí každé nasednutí řidiči včas nahlásit, třeba poklepáním na rameno. Totéž platí o sesedání. Zvlášť velké cestovní motorky obtěžkané sadou kufrů, přes které musí spolujezdec přehazovat nohu, jsou při takových manévrech náchylné na pád. Dejte si na to pozor.

Drž se!

Stejně jako cestující na místech k stání v MHD, i spolujezdec na motorce je povinen se za jízdy držet. Nikde to však není psáno, takže je třeba ho poučit. Zvýší se tím jak jeho bezpečnost, tak vaše jistota, že nebude klouzat po sedle tam a zpátky při každém přidání plynu nebo brzdění. Většina motorek je za tímto účelem vybavena bočními madly, ale když se vás spolujezdec drží kolem pasu, máte větší jistotu, že jste ho někde neztratili. Případně je možná kombinace, kdy se jednou rukou držíte zadního madla a druhá ruka se opírá o nádrž, v případě razantního zrychlení se bude držet řidičova těla.

Nohy nahoru

Řeč je pořád o osobách, které na motorce nikdy nejely. A takovou nepoučenou osobu může v dobré víře napadnout lecos - například pokládat nohy na zem ve chvíli, kdy zastavíte na semaforu. Z některé motorky přitom ani nemá šanci dosáhnout, a navíc je to zbytečné. Víc pomůže, když zůstane klidně sedět s nohama na stupačkách a nebude se vrtět. A jestli vaše motorka zadní stupačky nemá, jistě víte co to pro jízdu se spolujezdcem znamená.

Naklánět, nevyvažovat

To, co my řadíme mezi nejlepší zážitky z jízdy na motorce, může být pro spolujezdce-amatéra noční můrou. Málokterý z nich má představu, jak velký náklon podvozek snese, tak to pro začátek nepřehánějte. Předem spolujezdce upozorněte na to, že se má uvolnit a do zatáčky naklánět ve stejném směru jako vy, nebo alespoň nevyvažovat náklon na druhou stranu. A sami nezapomeňte, že ve dvou se motorka chová jinak než jste zvyklí ze sólo jízdy.

Sedni, ani se nehni

Stejně důležité jako společné naklánění do zatáčky je chování pasažéra při jízdě rovně, zvlášť v nízkých rychlostech. Každý nečekaný a prudký pohyb tam vzadu se promítne do řízení, tak na to spolujezdce předem upozorněnte. Sedět rovně, klidně a zdržet se zběsilého mávání na kolemjdoucí je koneckonců i v jeho vlastním zájmu.

Nastavení motorky

Vaše motorka bude kvůli větší zátěži pravděpodobně vyžadovat nějaké změny v nastavení podvozku. Některé modernější stroje jsou vybaveny elektronickým nastavením podvozku, kde pro jízdu se spolujezdcem stačí jednoduše překlikat podvozek na symbol dvou přileb. Jinde je třeba změnit předpětí zadní pružiny ručně, a někdy je pro jízdu ve dvou předepsaný i jiný tlak v pneumatikách. Jestli to chcete brát skutečně vážně, zkontrolujte jestli při zatížení není třeba přenastavit sklon předního světla. Všechny rady pro nastavení byste měli najít v manuálu k motorce.

Víc váhy, méně výkonu

S minimálně padesáti kilogramy navíc se musí poprat nejen motor, ale hlavně brzdy. Počítejte proto s delší brzdnou dráhou, a za mokra obzvlášť. U méně výkonných motorek a skútrů je pak třeba brát v potaz i pomalejší akceleraci, která se projeví hlavně při předjíždění. Vyzkoušejte si to nejdřív na nějaké bezpečnější situaci, než se vydáte do levého pruhu proti jedoucímu kamionu.

Jezděte plynule

I když jízda se spolujezdcem svádí k předvádění, nezapomínejte na svou zodpovědnost, a snažte se jet co nejbezpečněji. Když svého spolujezdce hned vyděsíte k smrti, sice na svou první jízdu dlouho nezapomene, ale dost možná bude i jeho poslední. Svoje jezdecké dovednosti můžete demonstrovat i příjemně plynulou jízdou, a postupným zvyšováním tempa.

Pro jízdu ve dvou existují dokonce i nějaká instruktážní videa, a dvě z nich si teď můžete připomenout.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.
Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Press - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 2.5 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Sebatt přispěl 0.5 Kč
Auror přispěl 0.5 Kč
Samuel007 přispěl 0.5 Kč
Homeless přispěl 0.5 Kč
11Libor11 přispěl 0.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (79x):



TOPlist