yamaha_demo_tour




Vespa Elettrica: Elektrická Vespa jde do výroby již za pár dní

Se stále rostoucí popularitou městských elektro skútrů bylo nad slunce jasné, že se do hry bude muset časem zapojit i italská Vespa. Tradiční výrobce, ctící dodnes klasický design, ale třeba i konstrukci s letmým zavěšením obou kol, poprvé upustí od spalovacích motorů a přestoupí na bzučivý elektromotor.

Kapitoly článku

O elektrické Vespě se dlouho mluvilo, ovšem definitivní a konečné oznámení padlo teprve nyní. Novinka stylově nazvaná Vespa Elettrica jde do výroby již v září, vyrábět se bude v prapůvodní továrně Pontedera v provincii Pisa a do prodeje oficiálně nastoupí v říjnu. V listopadu si pak Vespa střihne premiéru v rámci veletrhu EICMA v Milánu a se začátkem roku 2019 se postupně rozšíří z Evropy taky na trhy Asie a Ameriky.

Cena sice zatím nepadla, ovšem Vespa se netají tím, že Elettrica nebude z levného kraje. Novinka se má řadit mezi nejdražší modely značky, ovšem nebylo řečeno, jestli je řeč o klasických modelech, jejichž cena se pohybuje nanejvýš kolem 150 tisíc korun, nebo o speciálních edicích jako je 946, prodávaných za cenu přes 250 tisíc. Jisté každopádně je, že prodej má probíhat výhradně on-line a vedle možnosti klasické koupě, nabídne Vespa i svou podobu operativního leasingu.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Teď ovšem trochu ke stroji jako takovému. Elettrica, ač do značné míry modernizovaná, je stále Vespou na první pohled se vším, co k ní náleží. Kompletní osvětlení je pochopitelně LED diodami, přístrojovka je plně digitální a nechybí ani příslib pokročilého „robotického asistenta“. Ten by měl v budoucnu komunikovat s jezdcem, pomáhat s navigací a výhledově dokonce komunikovat s ostatními vozidly. Padla dokonce zmínka o systému, kdy Vespa pozná svého uživatele i bez klíče, pravděpodobně skrz mobilní aplikaci.

Pohon je obstarán stejnosměrným elektrickým motorem, jehož výkon se nijak nevymyká z kategorie padesátkových skútrů. Jmenovitý výkon činí 2 kW, maximální potom 4 kW. O dost zajímavější je mohutný točivý moment 200 Nm, zkušenosti však ukazují, že se výrobci elektrických aut, skútrů a motorek často rádi chlubí výkonem počítaným přímo na zadním kole po zpřevodování. Dynamiku ani maximální rychlost Vespa neuvádí. Jistá je pouze přítomnost režimu Eco, kdy se maximálka sníží na 30 km/h.

Baterie se nabíjí 4 hodiny, zvládne přibližně 100 kilometrů dojezdu a vydrží zhruba 1000 nabíjecích cyklů, což by mělo zaručit v průměru 10 let provozu. Komu ovšem sto kilometrů dojezdu nestačí, může sáhnout ještě po hybridní verzi Elettrica X. Ta má baterii pouze na 50 kilometrů, ale v útrobách zadní kapotáže tkví malý spalovací motor, který po vybití naskočí a dobíjí akumulátor za jízdy. Tři litry paliva vystačí na 150 kilometrů, což spolu s 50 kilometry v baterce dělá dohromady 200 kilometrů.

Lze pochopitelně spekulovat, zda při spotřebě a jednoduchosti moderních spalovacích skútrů dává elektrický ekvivalent vůbec smysl, ovšem do městského provozu, kdy 100 kilometrů na skútru kolikrát vystačí na celý pracovní týden, se elektrická Vespa hodí. Tiše bzučící Elettrica si svoje zákazníky bezesporu najde.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 9 Kč od 6 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Sancu přispěl -1.5 Kč
Jarda přispěl 3 Kč
MaraKM přispěl 3 Kč
sered přispěl -1.5 Kč
masi přispěl 3 Kč
Midgey přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist