yamaha_demo_tour




Japonská velká čtyřka ohlásila elektrickou spolupráci

Tak tady už jde do tuhého. Honda, Yamaha, Kawasaki a Suzuki, čtyři největší a nejznámější japonské značky, které jsou logicky největšími konkurenty, ohlásily spolupráci na standardizaci výměnných baterií. To dokládá mimo jiné fakt, jak je elektromobilita důležitá i pro ty největší hráče.

Můžete si nadávat na vlády zemí a unií jak chcete, ale být v čele některého z výrobců motorek nebo aut, šlo by vám hlavně o jedno – nezaspat. Kdo nástup elektromobility nezachytí, může to být jeho konec. Takovou malou analogií jsou třeba mobilní telefony, kdy s příchodem dotykových smartphonů zmizela ze světa spousta klasických „tlačítkových“ značek a ty se teď zdlouhavě snaží dostat zase zpátky na své pozice. V Japonsku si řekli, že než společně soupeřit, bude lepší dát alespoň pro začátek hlavy dohromady. Vzniklo tak konsorcium výměnných baterií pro elektrické motocykly.

Největším problémem dnešních elektrických vozítek jsou cena, dojezd, rychlost nabíjení, a s tím by velká čtyřka chtěla něco udělat. Koncept výměnných baterií je v současné době asi nejlepší nápad, který samozřejmě není ničím novým. Nejdřív s tím v roce 2015 přišla téměř neznámá taiwanská firma Gogoro, kterou později následovala se svým konceptem iOnex značka Kymco. Přestože tady už jde o větší jméno, navíc má svou platformu výměnných baterií otevřenou pro ostatní výrobce, nikdo se zatím k tomuto projektu nepřipojil. Když se ale jmenujete Honda, vezmete k tomu další kámoše se zvučnými jmény a pustíte se do něčeho podobného, tak to už nějakou váhu mít bude.

Ve finále by to mohlo dopadnout tak, že se tyhle čtyři značky domluví na určitém standardu baterií, systému jejich nabíjení a výměnných stanic a ostatní značky je budou následovat. Ty menší určitě, pro ně bude jednodušší se díky zavedenému systému prosadit na trhu, otázkou je, jak na to zareagují další velké značky. S použitím selského rozumu by bylo nejjednodušší, aby se zavedl celosvětový standard, na kterém by pracovali všichni velcí hráči. Tím pádem by byl vývoj rychlejší, přineslo by to snížení nákladů a zvýšilo dostupnost elektromobility. Ale znáte to. Každá firma je ta nejlepší, jejich řešení je to pravé, do svého vývoje nainvestovali spoustu peněz, a tak si pojedou to svoje. Opět analogie s mobilními telefony – jak dlouho trvalo, než se výrobci dohodli na použití jednoho konektoru pro nabíjení? A pak je tady pořad Apple, který musí mít něco extra svého…

Hlavním iniciátorem této aktivity je Honda, která zprávu o konsorciu uvedla na svých japonských stránkách a která má před ostatními japonskými výrobci drobný náskok. Teda pokud ostatní nemají v šuplíku něco schované. Na podzim 2017 ukázala elektrickou variantu modelu PCX, pod jehož sedlem se ukrývá dvojice snadno vyměnitelných baterií. Tenhle systém se navíc firma snaží unifikovat napříč skútrovou modelovou řadou a evidentně by byla nejradši, kdyby se používal celosvětově. Mohla by se tak stát třeba globálním hráčem ve výrobě baterek nebo by jí do kasy cinkalo alespoň za využívání tohoto systému ostatními. Každopádně elektrické PCX už je dostupné, ale pouze pro firmy či vládní agentury, které je budou spravovat a dál pronajímat nebo poskytovat svým zaměstnancům. Honda elektrický skútr totiž neprodává, ale jenom pronajímá.

A co PCXo na baterky umí? Maximální výkon Honda udává 5,7 koní při 5500 otáčkách, krouticí moment 12 Nm je dostupný už od 500. Dvě baterie o celkové kapacitě 41,6 Ah vydrží při konstantní šedesátce 41 kilometrů, a pokud je nabíjíte v motorce, z nuly do plna to trvá 6 hodin. Pokud je vyndáte a nabíjíte v nabíječce, pak se doba zkrátí na asi 4 hoďky. Elektrická verze je také o 14 kilogramů těžší, než standardní benzinová varianta. No, nic převratného to není, ale když si vybavíte dopravu v japonských a jiných asijských metropolích, tak tam to na poskakování po centru bude stačit bohatě.

Ostatní značky dost možná přistoupily na jednání z jednoduchého důvodu – zaspaly. Nevidíme samozřejmě do jejich vývojových kanceláří, ale u Suzuki není po elektru ani náznak, tam jsme vlastně rádi za jakýkoli nový benzínový model. Kawasaki má svůj těžko uchopitelný J Concept, kde je pohon vlastně velkou otázkou, jinak se věnuje přeplňování spalovacích motorů. Nakonec je tu  Yamaha. Ta má elektrickou trialku TY-E, se kterou se zúčastní seriálu závodů pod hlavičkou FIM. Ještě zajímavější ale je, že v létě loňského roku oznámila spolupráci s Taiwanci z Gogoro, kteří by měli Yamaze dát know how pro výrobu elektrického skútru určeného na tamní trh. A později asi také pro další země. Sami jsme zvědaví, co z toho nakonec vzejde, ale na zmíněném Taiwanu už Gogoro provozuje 1197 dobíjecích stanic s vyměnitelnými bateriemi, které využívá 50 000 skútrů! Takže to asi nějaký smysl má.

Gogoro, se kterým Yamaha navázala spolupráci, nedávno představilo solární dobíjecí stanici a na jejich elektroskútrech se dokonce závodí

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
masi přispěl 3 Kč
Marian16 přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist