yamaha_tenere_duben




Harley-Davidson LiveWire má již prodejní cenu

Amíci nám informace ke svému prvnímu elektrickému naháči jménem LiveWire dávkují velmi rozvážně. Proto když jsme si v tiskové zprávě přečetli, že obsahuje kompletní technické údaje, zajásali jsme - konečně budeme vědět všechno! Bohužel, kompletní v USA znamená něco jiného než v České republice. Nicméně pár dalších dílků puzzle jménem LiveWire zase máme, a to včetně ceny.

Kapitoly článku

Co jsme doposud věděli? Moc toho nebylo. Že se LiveWire bude prodávat již letos, že má 17palcová kola sportovních rozměrů 120/180, odpružení Showa, monobloky od Bremba, TFT displej, dynamické režimy a ABS s kontrolou trakce. A že postrádá převodovku, prostě jen točíte heftem jako na skútru. O jaká další data se nyní rozrostou naše vědomosti?

Třeba o to, že ono ABS bude mít díky víceosé elektronice i náklonovou funkci a spolu s kontrolou trakci bude tvořit balíček zvaný Electronic Chassis Control. Ale to nás tak moc nezajímá. Výkon motoru, krouťák, velikost baterek, hmotnost, to jsou přeci parametry, po nichž toužíme! Inu, máme smůlu. V téhle várce informací o nich Harley-Davidson stále zarputile mlčí. Upřímně, těm lidem, co si LiveWire nyní objednají, to bude úplně putna. Elektrické motorky momentálně nejsou volbou z rozumu a elektrický Harley jí nebude už vůbec.

Ale aby nás značka zase trochu nažhavila, přeci jen něco řekla. Zrychlení z nuly na sto prý bude do 3,5 vteřiny. No, to je pěkný údaj. Něčím podobným (konkrétně 3,3 s) se pyšnilo Zero SR před třemi lety, a tehdy mělo 50 kW a 144 Nm. A také pod 200 kg, to je taky důležitý aspekt. Haryk přeci jen vypadá zavalitěji, a pokud bude těžší, bude muset být i výkonnější. Tak že by třeba parametry na úrovni modelu Eva EsseEsse9 od italské značky Energica, který jsme testovali nedávno?

S tou bude LiveWire zřejmě podobný i v další oblasti. Baterie. Stále čekáme na údaj o jejich kapacitě. Teď Harley řekl, že dojezd ve městě bude 110 mil, čili asi 180 km. Energica udává 93 mil v kombinovaném provozu, staré Zero mělo město 160 mil a kombinaci 120. Když to celé sečteme, vydělíme, odmocníme a znásobíme nějakou americkou konstantou, dostaneme velikost baterry packu kolem 10 kWh. Takže taková klasika. V téhle oblasti čarovat prostě nelze. Nabíjení je možné dvěma způsoby, buď doma ze zásuvky přes noc, anebo na rychlonabíječce CCS za něco přes půl hodinky. Konektory jsou v místě, kde byste u benzíňáku tankovali ohnivou vodu.

O trochu chytřejší jsme také v oblasti elektroniky. Ten barevný 4,3" TFT displej má možnosti vlastní customizace, takže si tam můžete zobrazovat puštěnou hudbu či navigaci. Skoro bychom řekli, že tohle řešení je od Bosche, stejně jako to má BMW...

Zajímavostí, kterou se Harley chlubí, je služba H-D Connect (první rok zdarma, potom placená). Každý LiveWire bude vybaven LTE internetovým připojením a GPS jednotkou, takže si ho budete moci kontrolovat na dálku. Třeba na druhé straně světa. V tu chvíli oceníte třeba upozornění, že je s motocyklem manipulováno, a následně možnost sledování. Běžně ale budete využívat spíše informace o tom, jak máte nabité baterky, resp. jak dlouho ještě bude trvat dobíjení, a podobné blbinky.

H-D Connect

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Tou nejdůležitější věcí pro všechny, kdo uvažují o koupi prvního elektrického Harleye, zůstává cena a dostupnost. A tramtadadá, tohle už Harley konečně oficiálně zveřejnil! V globální tiskové zprávě se mluví o tom, že se začne prodávat v srpnu 2019. Má to svou logiku, H-D představuje modely pro nový ročník vždy v srpnu, takže LiveWire bude model 2020. U nás to možná hned v srpnu nebude, ale v roce 2019 by to prý mělo být určitě. A kolik bude stát? Opět žádné velké překvapení nečekejte, ta cena celkem odpovídá situaci na trhu elektrických motocyklů. A tohle je Harley, ten z principu levný nebude. V kolonce cenovka najdeme údaj 27 860 EUR bez DPH, čili s naší daní 33 710 EUR. Krát kurz, to máme bratru kolem 870 000 Kč. Tady už se s Energicou Haryk poměřovat nemůže. Barevná provedení budou tři, notoricky známé oranžové, nezbytné černé a nakonec celkem zajímavé žluté.

Harley-Davidson tyhle informace zveřejnil u příležitosti konání veletrhu CES (Consumer Electronics Show) v Las Vegas, jenž se začíná dostávat mezi ty hodně důležité i mezi motorkami. Proto přidal ještě další dvě drobnosti. Naživo jsme si mohli prohlédnout dva malé elektronické motocykly, jejichž skici už jsme viděli loni v létě, když značka zveřejnila své poměrně odvážné plány, jak se vypořádat s budoucností. Nazývat je skútrem a endurkem je asi hodně přestřelené, ale vypadají roztomile...

 

VIDEO LiveWire

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 27 Kč od 5 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Jarda přispěl 3 Kč
masi přispěl 6 Kč
Jarda-Bekr přispěl 6 Kč
Ritchy přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist