globalmoto_duben_nolan




Elektrický pelmel z výstavy Eicma

Měsíc v tahu a pořád ještě nemáme všechny novinky z Milána hotové! Aspoň je jasně vidět, jak strašně moc důležitý veletrh to je. Vlastně celosvětově nejdůležitější. A proto tady byly představeny i nové elektrické stroje nejen těch velkých, nýbrž i podstatně menších výrobců. A nechyběl ani český Kuberg!

Kapitoly článku

Psát cokoli o elektrice je na tomto serveru značně nevděčné. S kolegy se vždycky sázíme, kolik „hejtů“ kdo za ten který článek schytá. Elektrika, veřejný nepřítel číslo 1… Přitom nejsme apologeti elektrického pohonu, nejsme přesvědčeni o tom, že je to spása lidstva, nikdo z nás se nechystá prodat své benzínové motorky a nahradit je elektrickými. A to ani v blízké, ale určitě ani v té vzdálenější budoucnosti. Jsme petrolheadi se vším všudy.
Máme se tedy tvářit, že elektriky neexistují? Pokud chceme přinášet novinky z celého světa motocyklů – a to určitě chceme ‑, tak to dost dobře nejde. Ten boom výrobců elektrických motocyklů je obrovský. Kdo se v posledních letech dostal do Kolína nad Rýnem nebo do Milána na veletrhy, dá nám zapravdu. Situace se stupňuje každým rokem, doba před pěti lety je z pohledu vývoje elektrických motocyklů středověkem. Benzínové motorky vyrábějí pořád ti samí velcí výrobci, sem tam se objeví nějaká maličká značka, která produkuje exkluzivitky za miliony, anebo levný čínský skútr, ovšem v elektrice přibývají výrobci i technologie jako houby po dešti. Nemáte rádi elektriku? Fajn, nečtěte o ní. Ovšem chcete-li být v obraze, co se v jedné stopě celosvětově děje, nemůžete ji ignorovat.

Velkým značkám a jejich elektrickým projektům jsme se věnovali už samostatně. Energica, Kymco, Peugeot, GasGas/Torrot, SYM, Vespa, Harley-Davidson, o těch už jste si přečíst mohli. Ale byly to i další marky, doposud známé hlavně jako benzínové, které se pustily cestou voltů a ampér. Španělská značka Rieju, jež už nějaký čas vyráběla jeden celkem obyčejný malý elektrický skútr, přišla s modelem NUUK, což je takový legrační, trubkami obklíčený stroj na pomezí motocyklu a skútru, posazený na velkých 17“ kolech a vybavený kompletním elektrickým 48V systémem Bosch, o němž jsme psali v tomto článku.

V nabídce jsou dvě varianty, 4kW moped s jednou baterkou a 8,3kW motocykl se dvěma 50Ah bateriemi, uloženými ve výklopných držácích v podlaze. A potom si ještě budete moci vybrat z provedení Urban, Tracker a Cargo, vybaveným obrovským kufrem.

Také další známý výrobce, čínský Keeway, bude mít dvě verze své elektrické novinky E-Zi, ovšem to už je naprosto čistokrevný malý skútr. Ten slabší, s 800wattovým motorem, jezdi po světě na 10“ kolečkách, silnější „dvanáctistovka“ má 12“. Co by mohlo zaujmout, je velice nízká hmotnost 62, resp. 65 kg bez baterií. Ty přidají dalších 8,2 kila, což je pořád sranda. Tyhle skútříky běhají na 60 voltech a jejich 16, resp. 20 Ah akumulátory jim i při plném plynu mají zajistit dojezd nejméně 70, resp. 90 km.

Hodně podobně vypadají skútry značky Niu. Charakteristické tvary, kulaté přední LED světlo, prohnutá kyvka. U nás zatím málo známá značka, ovšem v Číně číslo 1 a podle svých slov největší výrobce elektrických skútrů na světě, jenž se během pouhých tří let existence chlubí 380 000 prodanými kusy.

Portfolio je hodně široké a tyhle skútry se řadí do kategorie „smart“, chlubí se totiž neustálým připojením na internet díky spolupráci s Vodafonem, motory jsou Bosch, akumulátory Panasonic, těšit se můžete na bezklíčkové zapalování… Nejzajímavější jsou novinky NGT a M+ s motory o výkonu 3000 a 1200 Wattů, maximálkou až 70 km/h a údajnou schopností jezdit po městě celý týden bez nabití. To je zajímavý údaj, bohužel Číňané neuvádějí velikost toho města…

Další skútrovou značkou, která se v Miláně prezentovala, je Yadea. Tyhle elektroskútry si můžete koupit i u nás, distributorem je společnost ASP Group. Portfolio téhle značky tvoří modely C-umi a C-line, přičemž druhý jmenovaný má i zajímavý design s hranatým předním světlem. Těšit se můžete na bezklíčkové zapalko a 1,2kW motory, maličká 10“ kolečka se při maximálce 45 km/h budou mít co otáčet.

A teď už opustíme skútry a půjdeme konečně na motocykly. Začneme takovým pitbikem. Ottobike MCR II pochází z Tchaj-wanu, má 14 a 13palcová kolečka a 4kW motor, který stroj rozpohybuje na 105 km/h. Velké baterie mají zajistit dojezd až 220 km, vzduchové zadní odpružení jednoramenné kývačky zase komfortní jízdu. Stroj má TFT displej, přední i zadní kamery, bezklíčkové zapalko a navigaci s mapami Google.

Přesouváme se do kategorie exkluzivních elektrických motocyklů. Ty zastupovala třeba značka Italian Volt se svým modelem Lacama, při jehož výrobě se mohutně používala 3D tiskárna. Bremba, Öhlinsy, karbonové vyplétané ráfky, 95 koní, maximálka 180 km/h, z nuly na sto za 4,6 vteřiny…

Do té nejvyšší třídy patří britský Arc Vector. Sportovní motocykl s karbonovým monokokovým rámem, přední kyvnou vidlicí, karbonovými ráfky a opět výbavou Brembo/Öhlins zájemcům pěkně vysaje peněženku, ceny začínají na 90 000 GBP, čili za hranicí dvou a půl milionu korun. Vyrobeno má být ročně maximálně 399 strojů, takové je totiž napětí ve voltech. No, to je asi trochu ambiciózní plán, při té ceně…

Jinak technické parametry vypadají skvěle. Díky tomu karbonu se podařilo hmotnost motocyklu dostat na bezprecedentních 220 kg, o tom si jiní výrobci strojů podobné kategorie mohou nechat jenom zdát. Motor, který ze sebe vydoluje 140 koní a na výstupu z jednorychlostní převodovky ukáže 397 Nm, pošle stroj na hranici 100 km/h za pouhé 3,1 vteřiny, maximálka je skoro 200 km/h. Reálný dojezd je prý 320 km v městském režimu a 200 na dálnici, v homologačním režimu NEDC se ale motocykl dostal údajně na těžko uvěřitelných 644 km! Rychlonabíječka CCS by měla 16,8kWh baterry-pack s články Samsung naládovat do 45 minut.

Průzkum menších elektrických značek zakončíme značkou, jejíž přítomnost nás v Miláně hodně potěšila. Českým (tedy pardon, moravským) Kubergem. Ten kromě známé nabídky dětských strojů bodoval u zahraničních návštěvníků zejména oblíbenou hračkou Freerider, ovšem pro Milán si připravil také jednu skutečnou novinku. Tou je trialka Challenger. U motocyklu se zajímavým lehkým hliníkovým rámem si můžete opět vybrat jednu z verzí – buď na menších 20“kolech s 8 kW motorem a 16,8Ah baterkou, anebo tu větší, která má 24“ ráfky, motor o výkonu 12 kW a 24Ah baterku. Brzdy dodalo Tektro, přední vidle RST se chlubí zdvihem 200 mm. Pěkná hračka Made in Czech Republic!

Náš tip

Kompletní přehled novinek z výstavy Eicma naleznete zde.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 9 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kitko přispěl 6 Kč
Kytí přispěla 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist