Elektrické motorky od Yamahy již brzy
Text: Dominik Valášek | Foto: Yamaha | Zveřejněno: 27.7.2017 | Zobrazeno: 24 501x
Psal se rok 2013, když Yamaha poprvé vyšla na světlo světa s elektrickými koncepty PED1 a PES1 a následně v roce 2015 i s koncepty PED2 a PES2. Po elektrické krosce a elektrickém naháči se na nějakou dobu slehla zem, jenže nyní jsou obě motorky opět aktuální a zdá se, že se začnou již příští rok vyrábět.
Nečekejme ovšem, že by v příštích pár letech zaplavily elektrické motorky všechny světové trhy. Jako první se nové modely objeví v Japonsku, kde se ve velkých městech dlouhodobě řeší problémy s dopravou, parkováním a samozřejmě i s ovzduším.
Yamaha dokonce přímo spolupracuje s japonskou metropolí Saitama City, kde má být spuštěna kampaň E-KIZUNA Project na podporu elektrických motorek. Dost podstatnou součástí kampaně je nejen osvětlování výše zmíněných problémů, ale také zažehnávání strachu z nízkého dojezdu, kterým elektrické motorky a vozidla obecně trpí.
Yamaha se proto chystá v rámci Saitama City vybudovat síť dobíjecích stanic, na nichž vznikne inventář nabitých baterií. Každá motorka bude mít baterie snadno a rychle výměnné, což by v ideálním případě znamenalo, že si slabou baterii na dobíjecí stanici vyměníte za čerstvou podobně rychle, jako když na pumpě tankujete benzín. Obecně to vypadá, že právě směrem výměnných baterií a jejich stanic se vydá více značek, nabízejících elektrické motorky.
Zbývá už jen otázka, jaké parametry sériové motocykly PED a PES nabídnou. Docela určitě by na tom měly být první modely ze série „PE“ lépe, než malý elektrický skútr E-Vino. Ten je na některých asijských trzích nabízen již třetím rokem a s rychlostí 30 km/h a dojezdem 29 kilometrů poslouží opravdu tak maximálně do ucpaného města.