husqvarna_svartpilen_801_2




Curtiss má další tři motorky. Zase jen z počítače

Tedy, abychom byli spravedliví. První model, kterým byl Zeus, jistojistě existuje i ve fyzické podobě a dokonce ve více kusech. Ovšem nevíme nic o tom, že by se nějaký prodal, vždy se objevily jen fotky z nějaké veřejné akce. Další modely už byly vždycky jen virtuální a nejinak je tomu i v případě nejnovějších tří přírůstků. Vypadají opět velmi nekonvenčně.

Kapitoly článku

Nejprve Zeus, potom Zeus Cafe a Zeus Bobber a k nim Hera, která nikdy nepřekročila stádium nákresu. To jsou modely, které jste viděli už v tomto článku. Aktuální novinky Hades, Zeus Radial V8 a Psyche jsou ovšem z úplně jiného těsta, jako by je dělal někdo jiný.

Hades

Další jméno z řecké mytologie, na tom si Curtiss zakládá. Tedy s výjimkou jejich prvního stroje nazvaného Warhawk, což byl ale převlečený Confederate Combat Bomber (Curtiss je pokračovatelem Confederatu, víme?), tedy první a poslední Curtiss na benzín, vše ostatní bude elektrické. Hades ovšem z předchozí designové linky Curtissů bere snad jen tvar předního zavěšení, které je hodně masivní a připomíná právě ještě Confederaty. Jinak je to taková motorka z Merkuru se sifonovou lahví pod břichem, haha.

V tom sifonu bude s největší pravděpodobností baterka a její parametry jsou opět až podezřele krásné. Curtiss říká, že Hades funguje na 399 Voltech a baterka má kapacitu 16,8 kWh, tedy výrazně více, než čím disponují Energica, Zero či H-D LiveWire, které navíc neumějí udělat battery-pack tak malý. Jen jestli to není jen zbožné přání, on Curtiss často udává hodně pofidérní čísla a jak se říká, slibem nezarmoutíš. Motor má mít výkon 217 koní a točivý moment rovných 200 Nm.

Co se podvozku týče, víme prakticky vše potřebné. Rám je vyroben z 1,75“ trubek a bude na výběr, jestli chrommolybdenových, anebo titanových. Trubky jsou schované pod kabátkem z hliníku 6061. Ten byl použit i na přední paralelogramovou či zadní kyvnou vidlici. Odpružení mají na svědomí plně nastavitelné tlumiče RaceTech (zadní je umístěný pod rámem a je ovládán přes dlouhou tyčku), zdvih obou karbonových 18“ kol BST s pneumatikami šířky 110/160 činí velmi slušných 150 mm. Brzdy jsou klasicky Beringer Aerotec (malé dvojité kotouče 230 mm), ty Curtiss používá často.

Zbývá doplnit ještě pár rozměrů v milimetrech: rozvor 1575, světlá výška 240, sedlo 700. Úhel hlavy řízení je 27 stupňů, takže celkem sportovní stroj. Tedy na americké poměry. Curtiss už také ví, kolik si za tuhle motorku řekne, až (jestli) ji začne vyrábět – 75 000 USD. Na to, že Curtissy měly být proti Confederatům za zlomek ceny a Zeus měl začínat na 30 tisících, je to celkem odklon od plánu.

Zeus Radial V8

Za stejnou cenu má být i druhý stroj, který si ponechává jméno prvního elektrického modelu značky, ale pod ním představuje stroj naprosto odlišné koncepce. Zatímco původní Zeus byl takový monolit a velmi mohutný, verze Radial V8 je naopak hodně vzdušná.

Celý podvozek je trubkový a svou konstrukcí shodný s Hadem. Akorát že tady je vše odhalené, žádné zakrývání hliníkovými pláty. Odpružení, brzdy, karbonová kola, to vše je identické. Měnila se akorát lehce geometrie, hlava řízení má sklon stejný, rozvor však narostl na 1610 a sedlo na 710 mm. Naopak světlá výška klesla 230 mm.

Pohonná jednotka je také stejná, 217 koní, 200 Nm a kapacita baterií 16,8 kWh. Takže hlavní rozdíl je v tom, kde a jak je zásoba Voltů umístěna. A tady Curtiss elektriku rozdělil do osmi válců a není moc složité zjistit, proč tak učinil. Osmiválcový motocykl s motorem o objemu 4,4 litru je legendou značky, Glenn Curtiss s ním v roce 1907 ustavil světový rychlostní rekord 219,3 km/h, který zůstal nepřekonán až do roku 1930. „Osmiválcová“ měla být Hera, ale skoro bychom si tipnuli, že tenhle koncept ve vší tichosti zmizí. Zeus Radial V8 by ovšem zůstat mohl, to jeho uspořádání osmičky válečků vypadá hodně sexy.

Psyche

Čert ví, proč to Curtiss dělá, ale opět na svých stránkách detailně představil jen dva modely (Hades a Zeus Radial V8) a ten třetí jen tak nadhodil na Facebooku. Jde o stroj nazvaný Psyche a nevíme o něm lautr nic. Jen pár spekulací různých světových motocyklových webů, přičemž se často omílá, že Matt Chambers, šéf Curtissu (a předtím zakladatel Confederatu) uvedl cenu Psyche 30 000 USD. Opět zde hrají prim obnažené trubky, akumulátory jsou ovšem uloženy v takovém napříč uchyceném soudku pod rámem. Takový elektrický Bernardýn…

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii -1.5 Kč od 1 uživatele.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
griso21 přispěl -1.5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist