globalmoto_duben_nolan




Co nového u Rade Garage

Jestli vás bere rally a dálkové soutěže, kde se všechno točí kolem roadbooku, určitě jste zaslechli o ryze české značce Rade Garage, která cílí na cestovatele a hobby rally jezdce. Tahle relativně malá firma, kterou v malé garáži rozjel cestovatel a rally nadšenec Rade, dokázala za poměrně krátký čas udělat progres jako blázen a se svými doplňky pro cestovní endura si podmanit celý svět. My jsme se Radeho zeptali, jak se firmě daří a co nového chystá.

Produkty s logem R/G najdete nejen na závodních strojích rally hobíků, ale také na cestovních mašinách, které brázdí ty nejzapadlejší místa naší planety. Cestování a rally má značka prostě v krvi, takže není divu, že se některé výrobky objevily i na Dakaru. Ten je totiž tím nejlepším testem kvality a odolnosti materiálů, co se pak používají při výrobě produktů pro koncové zákazníky.

Pokud se mrknete na webové stránky Rade Garage, je vám jasné, že se zaměřuje především na značky KTM a Husqvarna. V nabídce jsou jednotlivé díly, jako třeba stupačky, plexi štítky, přídavné nádrže nebo držáky navigace. Pokud ale patříte mezi mnohem náročnější zákazníky, možná vás zaujmou kompletní kity, které sériovou motorku promění v nekompromisní soutěžák a dá se říct, že samotnou montáž kitu zvládnete i díky videonávodům svépomocí za jedno odpoledne.

Jasně, máte pravdu, jednou věcí je vzhled a druhou pak funkce a odolnost v náročných podmínkách. Jedno i druhé patří mezi ty nejdůležitější faktory, které maximálně ovlivňují konečnou podobu výrobků. Všechno se navrhuje v sídle firmy, a to pochopitelně zaměstnává celý tým technologů a vývojářů, kteří řeší konstrukci, výběr vhodného materiálu, finální podobu výrobků, ale i následné testování na motorce. Teprve stoprocentní výrobek má šanci jít do výroby a uspět v náročných podmínkách rally soutěží nebo při zdolávání krkolomného terénu někde na konci světa.

 

Rade, jak se ti daří v divoké době, kdy je problém s materiálem?

Nic nejde samo, ale daří se lépe, než by se mohlo zdát podle novinových titulků. S dodavateli máme dlouhodobě dobré vztahy, a to se pak vrací v horších dobách, kdy jsme schopni mít dobrý přísun materiálu a komponent pro naše projekty a produkty. Poptávka je zatím stále nad úrovní minulých let, což připisujeme širokému spektru našich zákazníků ze všech koutů světa. 

Kdo jsou vlastně vaši zákazníci? 

Jsou to motorkáři, cestovatelé a nadšenci jako my. Takoví „blázni“ se najdou překvapivě po celém světě a jsme si vědomi, že nejvíce zákazníků máme v Americe a Austrálii. Je bez debat, že právě tam se sportovně laděným adventure motorkám daří a asi není potřeba dodávat proč. Zákazníci v odlehlých nikde nekončících trailech ocení naše doplňky, jako jsou přídavné nádrže a rally cockpity. Hodně zákazníků máme i v Evropě, kde v posledních letech výrazně stoupla popularita "toulání se" po TET trasách, kde naše díly dávají největší smysl. Pro náš tým je super motivací, když si naše doplňky kupují přední dakarští závodníci, ex MotoGP hvězdy nebo borci ze seriálu světových superbiků WSBK. Stejně tak potěší a motivuje, když vidíme "naše motorky" před vývojovým oddělením v Mattighofenu. 

A co konkurence? 

My konkurenci nemáme :-) Teď vážně. Snažíme se vyvíjet opravdu unikátní věci, které konkurence nemá a nemůže jednoduše dotáhnout. Mimochodem, nikdo na světě neschoval přídavnou nádrž do motorky. Asi čtyři další firmy dělají "rally věže" většinou přebráním exstujích komponent od KTM. V R/G si vše vymýšlíme, vyvíjíme a testujeme sami. Výsledkem jsou karbonové věže, výkonnější světla a design, který navazuje na motorku. Při tom všem ale konkurenci samozřejmě respektujeme a sledujeme. 

Z toho mi vyplývá dotaz na váš tým a technologie?

Dovolím si říct, že jsme kompaktní tým lidí, které především baví co dělají. A zároveň jsme dobrý mix geeků i zkušených frajerů. Rozdíl proti velkým firmám je, že všichni musí mít širší záběr. Například konstruktéři musí vymyslet design, udělat konstrukci, prototypování na 3D tisku nebo obráběním, zvládat vlastní testování a ve finále i nakonstruovat formy pro různé výrobní technologie. Odměnou pak je to, že vidíte "svůj" hotový doplněk v relativně krátké době, se kterým si pak můžete sami střihnout nějaký trip nebo rally závod. 

Takže i na ježdění se najde čas? 

Někdy by to chtělo jezdit ještě víc. Ale ano, ježdění a testování je součástí naší práce. Bez ježdění a praktické zkušenosti s danou motorkou nemáme šanci vymyslet zajímavé a funkční díly. A pravda, že jezdíme na čemkoliv. Nejvíce je to ale na endurech, kdy se snažíme kombinovat adventure výlety s některými rally na Balkáně. A v zimě? To se raději schováme do haly a jezdíme aspoň na mašinách Ohvale

Co zajímavého se vám v poslední době povedlo? 

Je toho víc. Dovolím si tvrdit, že naše karbonové věže jsou funkčně i kvalitativně na stejné úrovni jako tovární KTM rally věže. Velkou radost teď máme z nedávno dokončené úpravy KTM 890 Adventure. Komplexitou, ale i po technologické stránce je to bezesporu náš nejnáročnější projekt. Výsledkem je "jiná KTM 890". Vyměnili jsme kokpit, zahodili baňatou originální nádrž a hezky ji nahradili dvěma štíhlými nádržemi v rally stylu. Také jsme přidali zadní nádrže a zapracovali na dalších drobnostech, co vylepšují ergonomii. Tento projekt nás hodně posunul v konstrukci nádrží a forem náročných tvarů, zrovna tak v samotném obrábění, ale i ve vedení projektu s tak velkým rozsahem. Nejvíc je ale to, když se potom na KTM 890 R/G rally svezeme. Motorka je užší, pocitově lehčí a kdykoliv o ni oko zavadí, dává pocit, že v garáži stojí "dakarský bike".

To zní super. Už se těším až se taky svezu. Jaké máte další plány? 

Plány? Nápadů je hodně! Ty potřebujeme dostat do reálných plánů, a pak to hlavně udělat v dobrém čase. Chceme jít dál v doplňcích a úpravách oranžových strojů KTM. Těšíme se na nové EXC/FE. Ale zkoušíme i úkrok stranou a pracujeme na Africe Twin. Chceme se také pustit do vývoje nové generace LED světel pro naše cockpity. 

Žasnu, co vše se dá udělat v relativně malé garáži.

Vše má své limity. Ale my s nimi pracujeme. Během covidu jsme přidávali hlavně technologie od CNC obráběcích center, 3D scanování nebo skladové technologie. Teď je nejvyšší čas posílit tým. Hledáme vývojáře-konstruktéra, technologa třískového obrábění, vývojáře elektroniky, a protože světu vládnou sociální sítě chceme mít v týmu kolegu, který nás tam pěkně prodá.

Tak to je doslova hozená rukavice našim čtenářům. Tak držím palce a díky za rozhovor!

Taky díky! A všem čtenářům přeju fajn sezónu.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Související firma
  • RADE/GARAGE

    RADE/GARAGE jsou nadšenci, kteří navrhují vyvíjejí doplňkové díly na "adventure" a "rally" motorky. Díly, které si navrhneme a zkonstruujeme, si necháváme vyrábětlokálními firmami. Pak jednotlivé sady kompletujeme a rozesíláme do celého světa. Více informací o nás najdete na odkazu: http://www.radeg...




TOPlist