yamaha_demo_tour




Za kulisami vysílání U.S. Grand Prix

Závody motorek se dají sledovat z nejrůznějších pohledů. Můžete se jich zúčastnit jako jejich aktéři, můžete je shlédnout přímo na okruhu, novináři se dostanou až do samého centra dění, tedy paddocků a tiskových středisek, ale nejčastěji je asi vidíme prostřednictvím televizních obrazovek. Mě se o minulém víkendu nabídla možnost vidět americkou Grand Prix pohledem hodně nezvyklým, a to z vysílacího studia.

Tenhle nápad se mi začal honit hlavou ve chvíli, kdy jsem se rozohnil nad některými komentáři pod články, které dost ostře opíraly do komentování jednoho ze závodů MotoGP. Nevzpomínám si, jestli tehdy závod komentoval Joska Kubíček, Vašek Svoboda nebo někdo jiný, ale ono je to v podstatě jedno - vždy se najde někdo, kdo by to „zaručeně zvládnul líp“.  O tom se dá celkem úspěšně pochybovat i za normálních okolností, ani nemluvě o situaci, kdy do vysílacího harmonogramu zasáhne nečekaná událost – prodloužení předcházejícího přenosu, nebo přerušení či odložení závodu.
Takže jak to vlastně ve studiu vypadá? Kdo rozhoduje o tom, jestli přijdeme o část závodu na úkor fotbalového utkání? Komu máme spílat ve chvíli, kdy si myslíme, že nás reklama připravila o ty nejlepší okamžiky závodu? Bylo mi jasné, že tyhle otázky nezajímají jenom mne, ale budou určitě zajímavé i pro vás. Zavolal jsem tedy Joskovi Kubíčkovi a dohodli jsme se, že se pokusíme tímhle článkem poodhalit, jak vypadá přenos motocyklových závodů. Vyšlo nám to zrovna na Velkou cenu USA, tedy závod, který startuje až pozdě večer a vysílá ho „pouze“ sportovní stanice Nova Sport. Ono je to ale vlastně jedno, protože ať svítí v rohu obrazovky logo TV Nova či Nova Sport, vše připravují stejní lidé a vysílá se ze stejných studií, takže práce a podmínky jsou stejné.
Po příjezdu do barrandovských studií přicházíme do režie, kde sedí šéf produkce Pavel Marek a zvukař Robert Sitař. Dneska tedy maká čistě královéhradecká parta. Kromě těchto dvou mají motocyklové přenosy na svědomí i Jakub Smola (ten tady vlastně šéfuje přenosům MotoGP) a Petr Suchoň, který moderuje studio. Tedy známé „předzávodní“ shrnutí toho nejzajímavějšího, co se šustlo (nejen) během závodního víkendu. Josku Kubíčka a Václava Svobodu, coby komentátory, určitě moc představovat nemusím. V režii panuje celkem nervozita, vrcholí totiž tenisové utkání mezi Fishem a Isnerem a zároveň se blíží začátek přenosu MotoGP! Všichni ve studiu fandí Isnerovi, který to má přeci jen k vítězství blíž a pokud promění tenhle mečbol, všechno se v pohodě stihne, ale Fish se nechce vzdát a tak Pavel rozhodne, že tenis se dovysílá až v pondělí. Dnes mají přednost mašiny! Vojtěchu Bidrmanovi, který tenis komentuje, se tohle rozhodnutí moc nelíbí, ale co se dá dělat. Fandové motorek museli slevit v sobotu na úkor basketbalu, dneska naopak mají navrch nad příznivci tenisu.
Vojtovo místo v moderátorském studiu obsazuje Joska, vyzkouší spojení s režií, připojení na internet a live timing. Všechno vypadá v pohodě, takže do sluchátek dostává pokyn: „Za chvíli jdeme na to, deset, devět......... „ a Joska už je v éteru: „Dobrý večer, vážení sportovní přátelé......."
Režie, ani komentátor nemají k dispozici o mnoho větší možnosti ke zjištění informací, nežli máme my u televizních obrazovek. Tisková centra se záběry jednotlivých zatáček, či okamžitý replay pro lepší rozbor sporné situace se tady nekonají. Komentátor má před sebou jednu televizi s „oficiálním“ přímým přenosem (signálem, který přichází přes satelit), druhou s vysíláním Nova Sport (TV Nova) a počítač, kde si může najít potřebné informace a live timing. Většinou ale komentátoři mívají poznámky vypsané na papíře, je to prý rychlejší, nežli surfování na internetu. I tady ale existují velké rozdíly. Václav Svoboda přichází do studia vybaven tolika informacemi, že by jimi mohl diváky zásobovat půl dne v kuse a stejně by všechno nevyužil, Joska Kubíček, ten to má tak napůl, něco na papíře, něco v hlavě, ale hlavně je to živel a chlapi v režii říkají, že je občas složité ho přerušit a udělat prostor reklamě. No a takový Michal Bursa, ten prý neměl na papíře ani čárku, ale drčel stejně celý závod jak rádio.
Přichází polovina závodu a tedy čas na reklamu. Pavel tedy Joskovi do sluchátek začíná odpočítávat a ten si může aspoň na chvíli vydechnout a svlažit hrdlo. Reklamní vstupy bývají dva a o tom, kdy se zařadí, rozhoduje režie, dnes tedy Pavel. Pokud se někdy rozčílíme, že jsme přišli o rozhodující předjížděcí manévr, tak věřte, že stejně jako jsme o něm dopředu nevěděli my, tak o něm pochopitelně neví ani režie. Druhý vstup Pavel zařazuje po dojetí závodu, mezi tabulky výsledků a vyhlášení vítězů. Zařazení reklamního vstupu do vysílání má na starosti odbavovací pracoviště, tzv. OPéčko.
Zvukař Robert se stará o míchání správného poměru originálního zvuku (ruchů) a Joskova komentáře (mění se například při pohledu kamery z motocyklu – komentář se vypíná a originální zvuk se zvyšuje) a zajišťuje třeba i telefonické vstupy komentátorů z místa přenosů, rozhovory s piloty či nejrůznějšími hosty. Dozvídám se také to, že i na TV Nova (Nova Sport) je možné ve 3. a 4. audio stopě (doteď jsem o nějakých stopách vůbec nevěděl) využít originální komentář (v angličtině) bez „českých“ zásahů.
I v režii se fandí! Jak Pavel, tak Robert neberou motocyklové přenosy jenom jako „normální“ práci. Nevím, jestli se podobně orientují i v jiných sportovních odvětvích, ale tady rozhodně vědí „vo co gou“. Hodinový přenos končí, vše se obešlo bez ztráty kytičky. Žádné přerušení závodu ani poruchy ve vysílání, žádné fotbaly, tenisy ani kulečníky nám do motorek dneska nezasáhly. Rozhodně není komentátorům co závidět. Sedět tři hodiny v „kukani“ a komentovat přenos pro statisíce lidí není žádná sranda. Sice občas můžeme mít pocit, že jim při komentáři něco ulítne, ale věřte, že mají opravdu k dispozici stejný přenos jako my, a navíc musí řešit i spoustu dalších věcí. Sledování odstupu mezi jezdci na live timingu, podávání informací o průběhu kvalifikací, vývoji sezóny, jednotlivých pilotech....... Novináři – pisálkové, ti můžou svoje články upravovat, přepisovat, revidovat, tady to nejde – slovo puštěné v přímém přenosu do éteru už zpátky nevezmete. Navíc rozhodně není jednoduché najít správný poměr jazykové uhlazenosti a poslouchatelnosti. Je možné, že pokud by nedělní přenos poslouchal profesor češtiny, ježily by se mu vlasy na hlavě, ale určitá dávka jadrnosti k motorkám přeci patří! Víceméně, nicméně, transparentní a latentní – tyhle hlášky necháme radši politikům, ne?

Za mě jim všem patří díky. Díky za to, že nám sledování těchhle krásných závodů umožňují a že to dělají právě takhle!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (18x):



TOPlist