Za kulisami vysílání U.S. Grand Prix
Text: Martin Hakl | Foto: Martin Hakl | Zveřejněno: 2.8.2011 | Zobrazeno: 9 188x
Závody motorek se dají sledovat z nejrůznějších pohledů. Můžete se jich zúčastnit jako jejich aktéři, můžete je shlédnout přímo na okruhu, novináři se dostanou až do samého centra dění, tedy paddocků a tiskových středisek, ale nejčastěji je asi vidíme prostřednictvím televizních obrazovek. Mě se o minulém víkendu nabídla možnost vidět americkou Grand Prix pohledem hodně nezvyklým, a to z vysílacího studia.
Takže jak to vlastně ve studiu vypadá? Kdo rozhoduje o tom, jestli přijdeme o část závodu na úkor fotbalového utkání? Komu máme spílat ve chvíli, kdy si myslíme, že nás reklama připravila o ty nejlepší okamžiky závodu? Bylo mi jasné, že tyhle otázky nezajímají jenom mne, ale budou určitě zajímavé i pro vás. Zavolal jsem tedy Joskovi Kubíčkovi a dohodli jsme se, že se pokusíme tímhle článkem poodhalit, jak vypadá přenos motocyklových závodů. Vyšlo nám to zrovna na Velkou cenu USA, tedy závod, který startuje až pozdě večer a vysílá ho „pouze“ sportovní stanice Nova Sport. Ono je to ale vlastně jedno, protože ať svítí v rohu obrazovky logo TV Nova či Nova Sport, vše připravují stejní lidé a vysílá se ze stejných studií, takže práce a podmínky jsou stejné.
Po příjezdu do barrandovských studií přicházíme do režie, kde sedí šéf produkce Pavel Marek a zvukař Robert Sitař. Dneska tedy maká čistě královéhradecká parta. Kromě těchto dvou mají motocyklové přenosy na svědomí i Jakub Smola (ten tady vlastně šéfuje přenosům MotoGP) a Petr Suchoň, který moderuje studio. Tedy známé „předzávodní“ shrnutí toho nejzajímavějšího, co se šustlo (nejen) během závodního víkendu. Josku Kubíčka a Václava Svobodu, coby komentátory, určitě moc představovat nemusím. V režii panuje celkem nervozita, vrcholí totiž tenisové utkání mezi Fishem a Isnerem a zároveň se blíží začátek přenosu MotoGP! Všichni ve studiu fandí Isnerovi, který to má přeci jen k vítězství blíž a pokud promění tenhle mečbol, všechno se v pohodě stihne, ale Fish se nechce vzdát a tak Pavel rozhodne, že tenis se dovysílá až v pondělí. Dnes mají přednost mašiny! Vojtěchu Bidrmanovi, který tenis komentuje, se tohle rozhodnutí moc nelíbí, ale co se dá dělat. Fandové motorek museli slevit v sobotu na úkor basketbalu, dneska naopak mají navrch nad příznivci tenisu.
Režie, ani komentátor nemají k dispozici o mnoho větší možnosti ke zjištění informací, nežli máme my u televizních obrazovek. Tisková centra se záběry jednotlivých zatáček, či okamžitý replay pro lepší rozbor sporné situace se tady nekonají. Komentátor má před sebou jednu televizi s „oficiálním“ přímým přenosem (signálem, který přichází přes satelit), druhou s vysíláním Nova Sport (TV Nova) a počítač, kde si může najít potřebné informace a live timing. Většinou ale komentátoři mívají poznámky vypsané na papíře, je to prý rychlejší, nežli surfování na internetu. I tady ale existují velké rozdíly. Václav Svoboda přichází do studia vybaven tolika informacemi, že by jimi mohl diváky zásobovat půl dne v kuse a stejně by všechno nevyužil, Joska Kubíček, ten to má tak napůl, něco na papíře, něco v hlavě, ale hlavně je to živel a chlapi v režii říkají, že je občas složité ho přerušit a udělat prostor reklamě. No a takový Michal Bursa, ten prý neměl na papíře ani čárku, ale drčel stejně celý závod jak rádio.
Přichází polovina závodu a tedy čas na reklamu. Pavel tedy Joskovi do sluchátek začíná odpočítávat a ten si může aspoň na chvíli vydechnout a svlažit hrdlo. Reklamní vstupy bývají dva a o tom, kdy se zařadí, rozhoduje režie, dnes tedy Pavel. Pokud se někdy rozčílíme, že jsme přišli o rozhodující předjížděcí manévr, tak věřte, že stejně jako jsme o něm dopředu nevěděli my, tak o něm pochopitelně neví ani režie. Druhý vstup Pavel zařazuje po dojetí závodu, mezi tabulky výsledků a vyhlášení vítězů. Zařazení reklamního vstupu do vysílání má na starosti odbavovací pracoviště, tzv. OPéčko.
Zvukař Robert se stará o míchání správného poměru originálního zvuku (ruchů) a Joskova komentáře (mění se například při pohledu kamery z motocyklu – komentář se vypíná a originální zvuk se zvyšuje) a zajišťuje třeba i telefonické vstupy komentátorů z místa přenosů, rozhovory s piloty či nejrůznějšími hosty. Dozvídám se také to, že i na TV Nova (Nova Sport) je možné ve 3. a 4. audio stopě (doteď jsem o nějakých stopách vůbec nevěděl) využít originální komentář (v angličtině) bez „českých“ zásahů.
Za mě jim všem patří díky. Díky za to, že nám sledování těchhle krásných závodů umožňují a že to dělají právě takhle!