yamaha_demo_tour




Yamaha Summer Festival 2006

Kapitoly článku

Co se týče programu mimo závodní trať, hned dopoledne jsme zašli na trať pro minibajky v poslední zatáčce před cílovkou, kde byla možnost v utažených zatáčkách prohnat skútry a stopětadvacítky Yamaha. Největším hitem byla Yamaha Tricker 250, která se na zakroucené minitrati ukázala jako skvělá zábavná mašina, kromě jiného asi i díky nízkému sedlu a těžišti, které usnadňovalo přehazování v esíčkách. Hezkou jistotu v náklonu dávala díky širokým silničním gumám také motardová verze XT125X.


Po minibajkách jsme zajeli za vnější část okruhu naproti tribuně C a dali si vyjížďku na čtyřkolkách do lesa. Instruktor nás usadil na čtyřkolkách Yamaha Wolverine 450 - sice bez manuálního řazení, ale jinak dost svižná potvůrka s možností přepínání náhonu na všechny čtyři nebo jen dozadu. V koloně jsme vyrazili do lesa, kde jsme se chvíli proháněli po lesních stezkách a doslova se prodírali nízkým porostem. Pak nás instruktor nahnal dolů z pořádného srázu, což bylo pro nováčky docela ostrá zkouška. Pod srázem kousek pěknou bažinou, hezky rychle, abych to zase vyjel srázem nahoru - už chápu, proč na některých čtyřkolkách nebylo pod bahnem poznat, co vlastně mají za barvu.


Další jízdu na čtyřkolách jsem si dal samostatně na vytyčené motorkrosové trati. Tady už čekaly sportovnější modely Yamaha Raptor 350 s klasickým manuálním řazením. Trochu jsme si s několika holanďany pozávodili, na jednom z kopečků jsem si troufnul i kousek skočit, ale v poledním vedru a koženém oblečení se to opravdu nedalo dlouho vydržet, ono v terénu je to docela makačka. Pro srovnání jsem si ještě dal pár koleček na pracovní čtyřistapadesátce, myslím z řady Kodiak.


Odpoledne část návštěvníků odjela na organizovanou vyjížďku "Scenic-Ride Around Moravia" - 160 km po krásách jižní Moravy - i češi, kteří se zúčastnili, prý byli docela nadšení. My jsme ale na odpoledne měli rozepsané vyjížďky "Test the Best", což byly projížďky na nových modelech. Jezdilo se v normálním provozu, hezký okruh asi 20 km ve skupinkách po 5-10 mašinách pod vedením instruktora - radši bych si vyrazil sám, ale chápu, že při takových počtech lidí a motorek to jinak nejde. K dispozici byla pořádná flotila testovacích mašin: MT01, MT03, FZ1, FZ1 Fazer, FZ6, FZ6 Fazer, TDM 900, FJR 1300AS, XT660R a několik skútrů většího objemu.
Testovací kolečko bylo moc hezky vybrané, obsahovalo rovinky i zatáčky, většinou na slušném povrchu, ale kus se jel i po kostkách, aby si člověk mohl osahat, jak se stroje chovají v různých podmínkách.


Na první svezení jsem místo MT03 dostal Yamahu MT01, ale vůbec jsem se nezlobil. Nulajednička je prostě výrazná osobnost - jedni nadávají na strašlivé vibrace, nesmyslný koncept motoru a krátký rozvor v těžké motorce. Druzí se rozplývají nadšením nad nádhernými vibracemi, masivním krouťákem, duněním dlouhozdvihového véčka a drsňáckým designem.
Mně to přišlo jako naháč pro lidi, kteří mají rádi zvuk a projev harleyáckých motorů, a možná i trochu toho image. Při nasednutí mě překvapila relativně úzká řidítka, jako majitel bych asi měnil za širší, možná by se pak MT lépe skládala do zatáček. Takhle to jde jen po určitou hranici, pak už to je boj. Motor s rekordním krouťákem 150 Nm se překvapivě nechá docela snadno ovládat, jen je třeba dát pozor na řazení, protože při neopatrné práci se spojkou si snadno pořádně cuknete zadním kolem. Na MT01 jsem si dal dvě projížďky a docela mi sedla, doufám, že se k ní ještě někdy v budoucnu aspoň na chvíli dostanu. Ten pocit, kdy máte ve čtyřicítce zařazenou pětku, dáte plný plyn a motorka začne plynule táhnout jako lokomotiva, ten jinde nepotkáte. Yamaha MT03 je upečená v podobné formě, ale z úplně jiného těsta. Jako kdyby designéři dostali za úkol udělat motarda, ale s konstrukcí a vzhledem naháče. A podařilo se jim to moc dobře. Jednoválec 660 ccm je až do 120 km/h krásně živý a vzbuzuje touhu pořádně za to vzít a jet se vyřádit bez ohledu na limity. Zatáčky, rozjezdy, brzdění, kličkování mezi auty - to vše jde úplně samo, s laděnými výfuky na jednom z modelů navíc s krásnou zvukovou kulisou. Jedinou vadou na kráse je proužek kontrolek pod budíkem (směrovky, rezerva apod.) - kontrolky jsou téměř neviditelné, a to ani nesvítilo slunce. Yamaha FJR1300AS je inovovaná verze FJR s přidanou automatickou spojkou. Můžete si přepínačem navolit, jestli chcete řadit páčkou na řidítkách, nebo klasicky nohou řadicí pákou. Neutrál se nekoná, po nastartování (při startéru je nutné mít stisknutou brzdu jako u skútrů) se o rozjezd postará automatická spojka po přidání plynu. Upřímně řečeno, moc jsem smysl takového pokroku nepochopil. Přeřazení sice funguje perfektně i pokud zapomenete stáhnout plyn (jen s kratičkým zaječením motoru na volnoběh), ale na rozjezdech je přeci jen cítit, že nejsou plně ve vašich rukou. Pojíždění se spolujezdcem v koloně a po městě může být docela soda. Ale asi i na to se dá zvyknout, protože v Brně bylo nových majitelů FJR bez spojkové páčky docela dost.
Jinak je FJR skvělá mašina a při jízdě vůbec nepůsobí dojmem velkého těžkého cesťáku, jak by člověk hádal při okukování na parkovišti.


Hitem letošní sezóny je určitě dvojice Yamaha FZ1 a FZ1 Fazer. Motor z R1 může nabídnout 150 koníků, ale je pravda, že je dostanete až v 11tis ot/min. Při projížďce ve skupině jsem se pohyboval spíše v dolní polovině otáčkoměru a zátah mi tedy nepřipadal až tak ohromující. Při dalších jízdách jsme dospěli k názoru, že se opakuje historie s FZ6. Rozdíl mezi hořejškem a spodkem je tak markantní, že se řidič neudrží a bude jezdit ostře, protože poklidná jízda v nižších otáčkách je prostě „nuda“.




Večerní program začal trochu nemotorkářsky - sledováním fotbalu ČR-Ghana na velkoplošných obrazovkách. Po ostudné prohře jsme si alespoň dali výbornou večeři a následovalo vyhlášení výsledků R1 Cupu, rozhovory s jezdci a nakonec módní přehlídka nové kolekce oblečení Yamaha. Po vystoupení tanečního souboru a nakonec přehlídce modelek v plavkách už se jen kecalo a popíjelo dlouho do noci.










Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist