yamaha_mt09




Yamaha Snow den

Rtuť v teploměru se krčí kdesi pod nulou, krajina je pokryta vrstvou sněhu a vyznavači jedné stopy trpí. Při každém pomyšlení na řidítka v rukou a burácející motor pod sedlem lítostivě vzdychají, listují motocyklovými katalogy, zušlechťují své dvoukolé poklady nebo spřádají plány pro nadcházející sezonu. Pro ty, kteří nemají o nějakou tu korunu nouzi, je zde ovšem řešení – sněžný skútr. Vozidlo dříve čistě pracovního charakteru, dnes rovněž prostředek pro sport i zábavu. Naše redakce s radostí využila pozvání společnosti YAMA MOTO Sport a.s. a tak jsem s kolegou Honzou Cihelkou jednoho mrazivého lednového dne vyrazil vstříc sněhovým peřinám na pomezí Krkonoš a Jizerských hor, do půvabné vesničky Příchovice, kde se konalo představení sněžných skútrů se třemi ladičkami ve znaku.

Kapitoly článku

Na skútry jsem se dlouho těšil. Je tomu již hezká řádka let, kdy jsem měl možnost okusit řidítka sněžného skútru a čas již dávno proměnil tuto zkušenost s letitým zimním pracantem v mlhavou vzpomínku. Mé očekávání bylo o to větší, že dnes se nám měl představit i čistokrevný sportovec a nejvýkonnější sněžný skútr současnosti – Yamaha RX1. Ale hezky popořadě.


Nejdříve nás čekalo uvítání a teoretické seznámení se stroji zaparkovanými před útulným „hotýlkem“, který se pro dnešek stal naší základnou. Po následné krátké diskusi s kolegy novináři a šálku čaje vyrážíme. Jako první osedlávám dvoutaktního sportovce SRX 700 Super triple, jehož tříválec produkuje úctyhodný výkon kolem 130 koní. Řízení se zdá být na první pohled jednoduché, řidítka, na nich páčka plynu, páčka brzdy, sedlo. O ostatní se stará variátor. Nemám s ovládáním sněžného skútru pražádné zkušenosti, takže mě ihned po vjetí na silnici, která má naši kolonu přivést až na testovací louku překvapuje, jak se při každém přidání plynu páčkou na pravé rukojeti snaží zadní část skútru dostat do vedení nad předními lyžemi.


Na vině je zledovatělý povrch vozovky, na kterou ani poměrně široký hnací pás není schopen přenést dravý výkon dvoutaktního tříválce. Po zhruba kilometru nechtěných, avšak o to divočejších driftů se konečně dostávám na louku, která nám dnes bude sloužit k prověření kvalit strojů i našich pilotních schopností. V hlubším sněhu je trakce pásu výrazně lepší a mě se bez problémů daří udržet přímý směr. Na asi 400 metrů dlouhé louce se mi do mírného kopce daří stroj „rozvášnit“ až na tachometrových 130kmh a věřte, že je to na zvlněné a zasněžené pláni pěkný „kalup“. Brzda, ovládaná nezvykle levou rukou, je překvapivě účinná. Ihned zjišťuji, že pokud brzdím v mírném „rejdu“, zablokovaný pás krásně smýká zadní částí skútru a když ihned přidám plyn, dá se ze zatáčky vyjet jakýmsi efektním „powerslidem“. Pro zachování stability stroje je nutno se náležitě vyklánět, což ještě umocňuje můj vnitřní pocit, že při jízdě vypadám opravdu dobře.


S přibývajícími okruhy si dovoluji stále více a nakonec se mi to podaří – hnací pás sunoucí se bokem „zakopává“ v hlubším sněhu a už se kutálím. Sníh je naštěstí milosrdný podklad pro pády a protože mne ani převrácený stroj nedohonil, mohu se této epizodě jen zasmát. Nicméně, dále už si v zatáčkách dávám pozor. A to i proto, že jako druhý sedlám pracovně cestovní stroj Venture 700. Ten je vybaven stejným tříválcem jako sportovní SRX, avšak výkon, respektive jeho průběh je podstatně umírněn. I přesto tento mohutný a pohodlný pracant velmi svižně akceleruje. Je to z velké části dáno širším hnacím pásem, který lépe přenáší výkon na měkký povrch. Venture se pohodlně vznáší nad zasněženou plání a při pokusech zatočit bez gymnastických prvků v jeho sedle jede víc rovně, než tam, kam si jezdec přeje.


Ale zjišťuji, že stačí ubrat plyn a situace se výrazně lepší. Jízda po rovné pláni mne po chvíli přestává bavit a tak zkouším, jak se Venture vyrovná se sněhovými bariérami na kraji silnice. Šplhá po nich překvapivě dobře, tak zkouším při nájezdu na ně zrychlit a přimět tak stroj ke skoku. Aha, jde to skoro tak snadno jako na motorce. Chvíli poskakuji přes silnici tam a zase zpět a nakonec ještě zajíždím do lesa, abych zjistil, jak se skútr chová v hlubokém sněhu. Ani zde se Venture nenechává vyvést z míry a poslušně plní má přání. Pěkné. Rychlý, pohodlný, užitečný a přitom dostatečně zábavný stroj, je tenhle Venture 700. A nyní přichází zlatý hřeb dne. RX1 - ER. Zimní supersport s motorem z motocyklu R1, promyšleným podvozkem, hi-tech designem a uzoučkým hnacím pásem. 145 koní výkonu a 252 kilogramů hmotnosti. Při plném zmáčknutí plynové páčky vyráží nekompromisně vpřed s lyžemi zdviženými vysoko nad sněhem…..


Při zatáčení je třeba na stroji cvičit ještě více, než na SRX, díky úzkému pásu je stroj subjektivně nestabilní a i na nerovnostech je třeba přenášet váhu, zejména při akceleraci se jinak stroj kácí do stran jako opilec. Po chvíli se mi vyvažování daří bez problémů zvládat a tak na rovině zkouším, čeho je nejvýkonnější sněžný skútr schopen. Těsně před okamžikem, kdy musím začít brzdit zahlédnu na digitálním rychloměru číslici 157, přičemž stroj nebyl zdaleka u konce svých sil. Impozantní.


Vjíždím do lesa, kde ihned zapadnu do hlubokého sněhu. Tam, kde se Venture přehnal jakoby nic, ztrácí úzký hnací pás trakci a během okamžiku se zahrabe asi metr pod sníh. Po chvíli „funění“ do přilby se mi daří skútr ručně vytáhnout zpět na louku a pouštím se do skákání přes silnici. S RX1 je to ještě větší zábava, stačí na hraně přidat plyn a stroj vykouzlí krásnou „svíci“. Dopady jsou příjemně měkké, to ale při zdvihu pérování 229mm u předních lyží a 292mm u hnacího pásu ani nepřekvapí. Když se mi po chvíli daří přistát jen na jednu lyži a dalších 10 metrů bojuji s fyzikálními zákony, raději své „letecké“ pokusy ukončím. Následuje několikeré střídání strojů, zběsilé honičky s kolegy a předvádění se v driftech. Burácení motorů, oblaka sněhu a litry adrenalinu přerušuje až příjezd jakéhosi vesmírného vozidla. Ano, to je avizovaná novinka v nabídce značky Yamaha. Sériová pracovní čtyřkolka Grizzly 660 s pásovými adaptéry kanadské firmy Tatou místo kol. Pásy jsou široké téměř 30 centimetrů a ve spojení s velkou světlou výškou stroje si Grizzly poradí snad s každým terénem.


Jedinou nevýhodou tohoto řešení je velká síla nutná k zatáčení a gejzíry sněhu, které řidiče atakují při rychlejší jízdě. To se ale jeví jako maličkost, vezmeme-li v úvahu, že s tímto vynálezem lze čtyřkolku využívat pro práci i zábavu celoročně. Tento stroj mne nakonec zaujal nejvíce. Na redukci se krokem plouží bez zaváhání vstříc jakékoli překážce, aby ji elegantně a bez nejmenšího zaváhání překonal. Chybí mi snad jen ta rychlost, ale i tak je mi tento stroj nejbližší, jistě i pro univerzálnost jeho použití. Zkrátka a dobře, na zimu jsou u Yamahy připraveni. Kdo nemá hluboko do kapsy, nemusí se řidítek vzdávat ani v období, kdy je většina z nás zmítána abstinenčními příznaky. Silničáři přesedlají na RX1 – ER nebo SRX 700 Super Triple, vyznavači pohodlí se budou jistě cítit dobře za řidítky některého luxusního „pracovního cesťáku“ z řady Venture a zapřísáhlí „bahnomilové“, kteří pro hluboké závěje museli do garáže zavřít i své endurko, jednoduše nasadí na čtyřkolku pásové adaptéry Tatou a mohou směle vyrazit kam se jim zachce. Strávili jsme s kolegy při představení „zimní flotily“ značky Yamaha velmi atraktivní den a i když sněžné skútry nikdy nebudou v našich končinách prodejním šlágrem, ukázala společnost YAMA MOTO Sport a.s., že myslí snad na každého zákazníka. A za to jí patří náš dík.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Jan Cihelka - (Odebírat články autora)
Michal Moucha - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist