yamaha_demo_tour




Yamaha FJR1300: první ochutnávka

Zahajovacím místem předváděcí akce FJR Tour, na které se představuje modernizovaný cesťák od Yamahy, je prodejna Y Moto v pražském motocentru Vrbovka. A protože na stejné adrese sídlí také naše redakce, využili jsme tuhle možnost k rychlému seznámení.

Kapitoly článku

FJR1300 modelového roku 2016 poznáte od dříve vyrobených kusů jenom podle detailů - žádné velké designové změny neproběhly. Nejvýraznějším rozdílem jsou nové světlomety, kde místo klasických žárovek nastupují modernější a úspornější LEDky. Vepředu je u verzí AE (elektronický podvozek) a AS (sekvenční převodovka) navíc tzv. adaptivní svícení, které pomáhá lépe vidět do zatáčky, když je motorka v náklonu. Zadní svítilna se společně s přechodem na LED technologie také o pár centimetrů rozšířila.

Nové designové prvky najdete na přístrojovce, konkrétně analogovém otáčkoměru, který dostal sportovnější ciferník. Obdélníkový displej vlevo skýtá nesčetné možnosti zobrazení, a přestože jeho ovládání pomocí kolébky na levém řídítku se zdá zprvu komplikované, po krátké instruktáži se v něm dá celkem snadno zorientovat. Zajímavou funkcí u verze se sekvenční převodovkou je automatické přeřazení ze šestky na jedničku. Když například dojedete ke křižovatce, nemusíte skopávat všechny kvalty až dolů - elektronika to udělá za vás. Kdo o tuhle službu nemá zájem, může jí snadno vypnout. Samotné řazení pak probíhá buď klasicky nožní pákou - jen s tím rozdílem, že chybí páčka spojky a jednička je nahoru - nebo pádly u levé rukojeti.

Převodovka je u všech verzí nově šestistupňová, a hned po první rozjezdu je znát, že tahle změna pomohla k lepší akceleraci. FJR není s víc než čtvrt tunou pohotovostní váhy žádný drobek, ale řadový čtyřválec se díky kratšímu odstupňování rychlostí vytáčí bez zaváhání ke svojí výkonové špičce v 8 tisících otáčkách, a motorka vystřelí dopředu s takovou razancí, že to ani zdaleka nepřipomíná velký cestovní koráb. Větší část testovacího okruhu jsem absolvoval na modelu s klasickým řazením, takže mi přišla k chuti i nová spojka Assist & Slip, která nejen zabraňuje hryznutí zadního kola při necitlivém podřazení, ale hlavně má lehčí chod páčky. Po půlhodinové vyjížďce to tak nevynikne, ale za celý den v Alpách tahle drobnost ušetří hodně energie. 

S FJR se překvapivě nenadřete ani v zatáčkách - i přes svou váhu a rozměry se vede lehce a podvozek odvádí velmi dobrou práci i co se týče stability. Když si odmyslíte velkou kapotáž s elektricky výsuvným plexi a boční kufry, jízda připomíná svezení na sportovní motorce. To ostatně není u FJR žádný velký objev - takhle jí známe už dlouho. Proto nebylo třeba na ní něco zásadního vylepšovat, aby se udržela na špičce.

Jestli chcete novou Yamahu FJR vyzkoušet, máte možnost se ještě během dneška zaregistrovat u prodejce Ymoto ve Vrbovce, nebo o víkendu (14.5. – 15.5.) zajet do v Petrovic u Sedlčan. K dispozici je celkem šest předváděček ve všech verzích.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jan Altner - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (16x):



TOPlist