globalmoto_duben_nolan




Yamaha dny Brno 2010

Kapitoly článku

Yamaha XJ6 a XJ6 Diversion F

Zatímco závodník Libor brousil slajdry na sportovních strojích, já si v rozpisu okruhových jízd rezervoval naháče řady XJ6 a FZ1. Nová dvojice Yamaha FZ8/Fazer8, které jsem měl tu čest prohnat v okolí Marseille, bohužel do termínu Yamaha dne nestihla dorazit na český trh, ale nevadí, mám je ještě dobře v paměti. Do první „rozehřívací“ rozjížďky jsem vyrážel na nahaté XJ6 s nevyslovenou otázkou, zda tahle mašina i na okruhu zvládne nahradit končící šestkovou sportovnější řadu FZ6. I přes nižší výkonové parametry se s Iksjéčkem na okruhu dá zažít spousta zábavy a vyždímat z ní nějaký ten adrenalin. Měkčí odpružení na kvalitním povrchu brněnského autodromu není až takový problém a projeví se hlavně při brždění, kdy zepředu jezdec nemá od slabších brzd moc dobrou odezvu a netroufne si rvát brzdovou páčku až nadoraz. Naopak příjemné jsou výjezdy ze zatáček, kdy můžete díky plynulému nástupu a nižšímu výkonu vzít bez obav za plyn.

Překvapilo mě, že následná jízda na celokapotované verzi XJ6 Diversion F je o poznání sportovnější a jistější, obvykle si u slabších strojů na kruhu užiju víc na nahatých verzích. Tady bych asi připsal hodně bodů aerodynamice kapotáží, které dokážou třeba na cílovce zvýšit maximálku mašiny nejméně o 10 km/h. Souhrnný dojem? Majitelé nových XJ6 se podle mne nemusí bát vyrazit na volné okruhové ježdění, byť bych volil spíše dny pořádané agenturami s rozdělením na výkonnostní skupiny. Vykašlete se na měření času a užívejte si, tahle mašina sice za šestkovým FZ6 na okruhu vždy bude o něco zaostávat, svezení ale nabídne pěkné.

Yamaha FZ1 a FZ1 Fazer

Konečně příležitost porovnat dojmy z FZ8 s větším bráchou FZ1. Na první rundu si beru naháče FZ1 a při prvním kole, kdy jedu piánko a zajíždím zbrusu nové gumy, si připadám jako v sedle FZ8. Posaz je pocitově trochu agresivnější a podvozek tužší, jinak je ale projev motoru a celého stroje hodně podobný jako u FZ8. Tenhle dojem ale končí okamžikem, kdy prohlašuji pneumatiky za zajeté a beru pořádně za plyn. Téměř padesát koní navíc v celé horní polovině otáčkoměru je na okruhu zatraceně znát a rovné úseky mezi zatáčkami mizí neskutečně rychle. Hranice dvěstě km/h na cílovce vyžaduje na naháči pořádné přilepení na nádrž a zátah za každou zatáčkou stojí za to. Elastický motor přitom narozdíl od sportovních mašin mohutně táhne i bez podřazování, takže si na okruhu můžete užívat hledání stopy a na ostatní téměř zapomenout.
Stejným dojmem působí při razantní okruhové jízdě i brzdy a odpružení. Mohutný záběr a odezva tuhého podvozku při brždění a průjezdu zatáčkami jsou vedle výkonu dalším a možná ještě pádnějším důvodem, proč si místo FZ8 připlatit pár desítek tisíc na FZ1. Na FZ8 si na okruhu perfektně sjedete, ale na FZ1 si už můžete na mašinu navěsit časomíru a začít se honit s okruhovými šestkami a třeba začít uvažovat o naked třídě seriálu CEC.

Skútry Yamaha, Fiaty

V poledne máme odježděno a je čas se podívat na druhou stranu boxů, kde je připravena krátká dráha pro skútry. Libor se hned vrhá na repliku Aerox Race Replica, já si zkouším stopětadvacítku X-Max a zajímavou potvoru se dvěma světly pod označením BW. Na krátké dráze není prostor pro nějaké větší testy, i tak je ale hodně znát, že X-Max je i v stopětadvacítkovém provedení majestátní koráb určený na delší cesty. Na vedlejší dráze jsme si pak zkusili velkého T-maxe v nové verzi Whitemax a zkusili si slalom s vystaveným Fiatem Brava, tyhle stroje by si ale zasloužily spíš pořádný výlet.


Test The Best

První den vyhrazený pro zvané hosty a novináře Yamaha připravila také několik strojů, na kterých bylo možné vyrazit na projížďku mimo okruh za doprovodu policejního motocyklu. Libor si vybral charismatickou Yamahu MT-01, já zase neodolal lákání obrovského cruiseru XVS1900 Midnight Star, který mě vozil před dvěma lety o svatbě. Dunění mohutných dvouválců tak zakončilo nádherný okruhový Yamaha den. A co vy, jak jsme si užili úterní den vyhrazený pro volné jízdy veřejnosti a okruhovou školu?

Informace o redaktorovi

Libor Milota - (Odebírat články autora)
Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Vladimír Rejda - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (17x):



TOPlist