globalmoto_duben_nolan




Yamaha den Brno 2005

Minulý týden proběhl již dvanáctý ročník akce nazývané mezi motorkáři familiárně Yama-Day. Celá akce byla letos rozložena do dvou dnů, během kterých si mohli majitelé motocyklů značky YAMAHA zdarma zajezdit po Brněnském okruhu. Pro majitele jiných značek byly připraveny k zapůjčení alespoň předváděcí motocykly. Mezi další lákadla patřily stopětadvacítky (například krásný nový Tricker) a užitkové čtyřkolky YAMAHA k vyzkoušení na přilehlých plochách, polední přestávku si pak účastníci mohli zpestřit podívanou na vystoupení kaskadérů.

Ideální podmínky Brněnského okruhu a krásné letní počasí vylákaly na úterní odpoledne vyhrazené pro novináře opravdu hodně zájemců. Jízdy na nejatraktivnějších předváděcích strojích, kterými je bezesporu nová R6, R1 a MT-01, byly okamžitě rozebrané. Brno naštěstí díky velice pestrému profilu trati s mnoha klesáními a výjezdy do kopce nabízí krásné svezení i na strojích s jiným než okruhovým zaměřením.

Proto se s nadšením vrhám do sedla toho nejklidnějšího stroje - poklidného cruiseru

XVS 1100A

, na kterém si alespoň při první čtvrthodinové jízdě hezky očuchám trať. Okruhové svezení na Drag Staru vůbec není taková nuda, jak jsem se zprvu obával. Motor dokáže těžký motocykl mezi zatáčkami pořádně rozpohybovat, před zatáčkou mě nadchly hodně účinné brzdy. Zato hned v první zatáčce se ozvalo hlasité „Ššššškkkkrrrrrrrrrrrrrrrr" od šroubů pod plochými stupačkami. Zbytek jízdy jsem víceméně hledal způsob, jak projíždět zatáčky bez drhnutí po stranách a užíval si dojmu z masivního stroje s obrovským plexištítem.




Na druhou jízdu mám napsaný model

BT1100 Bulldog

. To slibuje zajímavé srovnání, protože motor je konstrukčně téměř shodný s Drag Starem. Točivý moment 88 Nm mě hned po výjezdu z boxů žene do první zatáčky, podvozek v zatáčkách docela stíhá, když uvážím velkou hmotnost motocyklu. To se ale negativně projevuje při brždění, kdy motor s velkým krouťákem a kardanem občas při podřazování zacvičí se zadním kolem. Jak se dalo čekat, na okruhu je hlavní slabinou Bulldoga výkon. 65 koní se slušným krouťákem je na většině silnic dostatek, ale na delších rovinkách rychle ztrácí dech. Ve zkratce - na okruh to opravdu není, ale moc se těším na testík v provozu.




Jako náplast na duši přichází svezení na

XJR 1300

. Konečně točivější čtyřválec, který stačí okruhovému provozu. Výkon 106 koní a krouťák 105 Nm mašinu rozpohybují do pořádného kalupu. Až před zatáčkou si se zježenými chlupy na zádech uvědomuji, že v dobách vzniku základů XJR se na odlehčování moc nehledělo a že mašina má papírově ještě o 10 kg víc než předchozí Bulldog. Přední brzda naštěstí snese opravdu hodně, zadek mezi podřazováním také něco pobere, takže se naštěstí pokládám do zatáčky jen pár metrů za ideální stopou. V náklonu si uvědomuji pohupování měkčího odpružení, ale dá se na to rychle zvyknout.... pak už jen schovat botu nahoru a čekat, kdy se ozve stupačka. Tahle mašina sice také není zrovna okruhové zboží, ale být majitelem, určitě bych napřesrok na YamaDay na pár jízd vyrazil!


Poslední jízdu na mě podle rozpisu připadla

TDM 900 ABS

. Je o něco slabší než předchozí XJR, ale zase o hodně lehčí (přes 40 kg !). Co tahle cestovní holka snese v zatáčkách, je až neuvěřitelné. Přibrždění, korekce špatně najeté stopy, pozdě rozmyšlená změna posazu, to všechno tahle mašina sama bezpečně vyřeší za toho nešiku, co ji kočíruje. Když přičtu skvělé modré brzdy převzaté z R1 a vysoký posaz, který zesiluje skvělý dojem z náklonů v zatáčkách, dostávám výsledek v podobě nejhezčího poježdění dnešního dne.

FilipT




V posledních dvou jízdách na brněnském okruhu jsem měl možnost ozkoušet novinky pro letošní rok ze stáje Yamaha. Supersport YZF-R6 a Sportroadster MT-01.

R6

je na okruhu tradičně jako doma. Supersport se suchou hmotností pouhých 163 kilogramů se vodí do zatáček skoro sám. Z raketového výjezdu ze zatáčky vám pomůže čtyřdobý kapalinou chlazený čtyřválec o výkonu 126 koní při 13 000 ot/min. a točivém momentu 68,5 Nm při 12 000 ot/min. Na rovinkách jsem se snadno přiblížil k číslici 200 Km/hod a na cílové ukazoval digitální rychloměr přes 210 Km/hod. Škoda, že bílá kontrolka včasného řazení byla špatně viditelná na slunci. Nakonec se ale stejně řídíte podle dobře čitelného bílého otáčkoměru. Novinkou pro letošní rok je u R6tky také již povinná přední vidlice upside down a radiální brzdy, které se zakusují do 310 mm předních kotoučů, namísto původních 298 mm. Yamaha se od minulé verze zase posunula o krůček dále. Široké spektrum využitelných otáček, skvělé brzdy a lehká ovladatelnost mě nechtěly pustit zajet zpět do paddocku.




Na poslední jízdu pro mě čekala letošní bomba od Yamahy:

MT-01

. Torque Sports Roadster – tak ji nazvali novináři na zářijovém Intermotu v Mnichově. Nástupce legendárního V-Maxe? V obtížnosti zařadit tento motocykl do některé z kategorií, určitě.


Základním stavebním prvkem MT-01 je vzduchem chlazený dvouválec pocházející s Road Star Warriora - a že ho pod sebou za jízdy pořádně slyšíte a cítíte. Papírová hodnota točivého momentu údává 150 Nm, i když se mi to v jízdě na okruhu moc nezdálo, i tak MTčko tahalo, hlavně v okolí špičky (3750/min), velmi slušně. Překvapení pro mě bylo první najetí do utaženější zatáčky – já snad nezatočím! Ne že bych čekal obratnost R6tky, ale potřeba síly se kterou jsem musel MTčko „rvát“ do zatáček byla značná. Tahle motorka Vám jen tak něco nedá zadarmo, holt to není žádný drobek! Po pár jízdách jsem si ale vše užíval a následně jsem opět musel zpět do boxů.
Osobně jsem velmi zvědav, jak si MT-01 povede při našem testu na konci letošní sezony coby závěrečná třešnička na pomyslném testovacím dortu.


A jak zareaguje konkurence? Pustí Suzuki do výroby svého B-Kinga? Nechme se překvapit, jak tento souboj dopadne… Počasí se také chovalo více než rozumě, takže sečteno, podtrženo: dvanáctý Yamaha den se povedl.

Jarda


Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)
Radoslav Holan - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist