journeyman_brezen




Test ABS: padouch nebo hrdina?

Tahle otázka se v motorkářských debatách objevuje čím dál častěji.Na přítomnost antiblokovacího brzdového systému v novodobých motorkách jsme si už tak nějak zvykli, jenom se pořád nedokážeme shodnout na tom, zda je skutečným přínosem pro bezpečnost nebo ne. A protože od výměny názorů obvykle není daleko k hádce, a od ní zase k sázce, zastánci a odpůrci ABS svůj spor dotáhli až k odborně měřenému testu. Pod dohledem specialistů od TÜV se v sobotu měřila brzdná dráha různých motorek se zapnutým a vypnutým ABS na mokrém i suchém povrchu, a oficiální výsledky jsou konečně venku.

Kapitoly článku

Úředníci z Bruselu mají v otázce ABS zřejmě jasno, jinak by s platností od roku 2016 nenařídili všem výrobcům montovat antiblokovací brzdový systém do všech nových motocyklů. Ale nebylo by fér vinit z montování ABS do motorek jenom nařízení EU, když jej už většina velkých motorek ze současné produkce stejně v základní nebo příplatkové výbavě dávno má. Jsou to samotní výrobci, kteří chtějí přilákat nové zákazníky na vidinu bezstarostného svezení a hlavně bezpečného zastavení v každé situaci. Vždyť i ostřílenému mazákovi se občas orosí čelo, když musí v kritickém momentu vzít naplno za brzdy a motorka se ve smyku roztancuje po silnici.
S ABS se nic takového stát nemůže. Chytrá elektronika umí brzdný účinek nadávkovat tak, aby ke klouzání gumy po asfaltu (ani když je pokrytý vrstvou vody z deště, štěrku, rozlité nafty a podobně) vůbec nedošlo. Teoreticky by tedy brzdy s ABS měly dosahovat nejlepších výsledků, ale realita už mnohokrát ukázala něco jiného. Z vlastní zkušenosti hodnotím přínos ABS tak, že se uplatní na mokrém nebo jinak problematickém povrchu, a pak v krizových situacích, kdy jezdec kromě intenzivního brzdění musí řešit jiné problémy než správný cit na páčce. Na suchém a kvalitním povrchu naopak občas zasahuje do práce zbytečně, a jsem rád, když se dá jednoduše a pokud možno během jízdy vypnout.

O výhodách a nevýhodách ABS už se vedlo hodně diskusí a hádek, ale jenom jedna z nich přerostla v akci takřka celonárodního motorkářského významu. Možná už jste zaslechli o projektu s názvem TestBrzd, neboli Co neubrzdíš, to neukecáš. Celé to začalo to debatou na sociální síti, kde "běžný" motorkář Michal Teplý vystupoval v roli obhájce ABS a instruktor motoškoly a streetfighter Pepa "Sršeň" Šiler coby zapřisáhlý odpůrce přesvědčený o tom, že ABS do intenzivního brzdění zbytečně zasahuje a tím výrazně prodlužuje brzdnou dráhu. Pro úplnost je třeba dodat, že Michal má na motorce odježděno zhruba 70 tisíc km a momentálně vlastní BMW K1300R. Že Pepa je dlouholetým držitelem světového rekordu v jízdě po předním kole asi není nutné připomínat.
Realizaci celé akce si vzal na starost tým motoškoly Bezpečně na motorce, a ten rozvinul myšlenku jednoduché sázky mezi dvěma kohouty na velký test brzd za účasti odborníků a motoristických novinářů. Pro měření brzdné dráhy tým BNM zajistil letištní plochu v Panenském Týnci, několik testovacích motorek různých značek a kategorií, a hlavně přesné měřící přístroje od českého zastoupení firmy TÜV. Brzdné dráhy se testovaly na suchém a mokrém povrchu z rychlosti 100 km / hod do úplného zastavení, a to nejprve se zapnutým, a pak s vypnutým systémem ABS. Hodně důležitá je informace, že profesionálním měřením odborníky z Centra dopravního výzkumu byl na letištní ploše naměřen koeficient přilnavosti 0,76, tj. na úrovni nového asfaltu. Pro porovnání, asfalt na běžných silnicích vykazuje podle CDV běžně koeficient 0,4 - 0,6, takže v reálném provozu by brzdné dráhy byly podstatně delší, než jsou uvedeny ve výsledcích.

Kromě oficiální měřící dráhy byla pro veřejnost otevřena takzvaná amatérská dráha, kde si mohli svoje brzdařské schopnosti vyzkoušet příchozí diváci na vlastních motocyklech. Ti se ale museli spokojit s méně přesným měřením pomocí pásma, zatímco na "profi" dráze zaznamenávala výkony brzdařů exaktní technika od TÜVu. Přístoj umístěný přímo na motorce hlídal přesnou nájezdovou rychlost, okamžik zahájení brzdného manévru a délku brzdné dráhy do úplného zastavení, takže se nic nedalo ošidit.
Tým testovacích jezdců tvořili jednak redaktoři českých motocyklových periodik včetně webu motorkari.cz, dále instruktoři motoškol Pepa Sršeň a Míra Lisý a tři "motorkáři z ulice"  - Michal Teplý, Jaroslav Beran a Lukáš Jelínek. Na každém z testovacích motocyklů se  vystřídali čtyři jezdci, z nichž každý měl dva zkušební a tři měřené pokusy se zapnutým a  vypnutým ABS. Začínalo se na zmoklém povrchu, který v průběhu dopoledne rychle oschnul, takže jenom u Yamahy SuperTénéré se stihly změřit hodnoty na vodě i suchu. Přivolaným hasišům totiž stačila jedna cisterna sotva na pokropení amatérské dráhy, kde odpoledne porovnávali brzdné dráhy účastníci sázky. Její výsledek ale nebyl změřen oficiálně a nakonec není tak podstatný - výhru bral Pepa, ale obratem poslal peníze dál jako dar po rehabilitační ústav Kladruby, a ještě přidal něco ze svého.
Větší vypovídací hodnotu mají údaje z oficiálního měření. Rekord dne zaznamenal Michal Teplý s vlastní motorkou (K1300R), který na suchu se zapnutým ABS dokázal ze šesti pokusů zastavit jednou na úseku 37,15 metru. Ostatní výsledky už najdete v tabulkách - překvapivě dobře brzdil například Harley-Davidson V-Rod, a to i s vypnutým ABS.
U BMW S1000RR se potvrdil předpoklad, že se "závodním" ABS dosáhne i na suchu v rukou většiny jezdců lepších výsledků než bez něj. Pod hranici 40 metrů se ale BMW stejně dostalo jenom s vypnutou elektronikou, a to ještě v rukách pilota, který s touhle motorkou už odjezdil tři sezóny.
Výsledky Yamahy SuperTénéré nabízí přímé srovnání brzdných drah na mokrém a suchém povrchu, a podle očekávání potvrzují pozitivní účinek ABS na vodě. Osobně bych si ale předem netipnul, že velké cestovní enduro bude na suchu brzdit výrazně lépe než lehký Monster.
Na Ducati 796 se v přímém souboji utkali největší profíci Míra Lisý s Pepou Sršněm, a ve výsledcích se přesně odráží názory obou těchto rivalů, i když rozdíly jsou minimální. Míra na výukovém Monsteru ukázal, že umí lépe brzdit s ABS než bez něj, zatímco Pepovy výsledky dokazují pravý opak.
Čekáte-li na závěr jednoznačnou odpověď na otázku, zda ABS ano či ne, musíme vás zklamat. Ani po velkém testu brzd s přesně změřenými výsledky se nedokážeme přiklonit k žádné z těchto dvou možností. ABS v ideálních podmínkách často prokazatelně prodlužuje brzdnou dráhu. Jenže běžný provoz vypadá úplně jinak než podmínky na testovací dráze. K brzdění na krev nás na silnici většinou donutí až nějaká krizová situace, kdy je potřeba zároveň s drcením brzdové páčky řešit ještě například úhybný manévr. V takovém případě podle nás ABS smysl má, stejně jako na mokrém povrchu, kde nám instinkt nedovolí vzít za brzdy naplno. Velkou roli hrají i jezdecké schopnosti, takže názor si stejně musí podle výsledků testu udělat každý sám. Když už ale má být ABS do motorek montováno povinně, ať k němu alespoň výrobci přidají tlačítko OFF.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (47x):



TOPlist