Sydney Motor Show

Jistě jste už četli několik článků o motocyklových výstavách konaných v Čechách nebo v Evropě. Tato bude zajímavá tím, že se konala na druhé straně zeměkoule, v Australské Sydney.
Mohlo by se zdát, že vzhledem k zeměpisné poloze a podnebí je tato země motocyklovým radovánkám přímo zaslíbená a velikost země slibuje prodejcům zlatý důl. Pravda je tak na půli, kromě sněžných hor na jihovýchodě země lze jezdit téměř celoročně, což by motorkáři nejenom v Evropě s radostí uvítali. Ale země s 20 miliony obyvatel, která je přibližně stokrát větší než Čechy, opravdu neskýtá zas tak velké možnosti. Motocykly mají v Austrálii určitě velkou tradici, které napomáhají úspěšní australští motocykloví závodníci od Moto GP a Superbiky až po plochou dráhu. Ale o tom až jindy.

Sydney Motor Show
Vraťme se k samotné výstavě. Pro začátek trochu z její historie. Asi vás určitě překvapí, že samostatná výstava motocyklů a příslušenství se koná teprve od roku 2003! Dříve byla součástí výstavy automobilů a asi si umíte představit, že motocykloví nadšenci si na moc nepřišli. Výstava je vlastněna Federální komorou Automobilového Průmyslu. První dva roky se konala v Darling Harbouru, ve výstavním centru uprostřed Sydney. Na stejném místě, kde se v předchozích letech dělila o prostory s auty. Umístění bylo určitě příjemné vzhledem k poloze, ale prostory byly na rychle se rozrůstající výstavu poněkud stísněné a na venkovní akce mohli návštěvníci zapomenout. Přesto však první samostatnou výstavu navštívilo 31341 návštěvníků, kteří shlédli přes 350 motocyklů, včetně patnácti nových modelů a příslušenství.
V roce 2004 se výstava rozrostla o dalších 30 prodejců a trvala tři a půl dne. Přibyly také technické ukázky, módní přehlídky moto oblečení a živé kapely. Poprvé proběhlo také motokrosové a trialové show, samozřejmě uvnitř pavilonu.
Rok 2005 znamenal další změny. Ta největší spočívala v přesunutí výstavy do Olympijského Parku ve čtvrti Homebush, což je asi 30 minut vlakem na západ od centra. Trošičku z ruky, ale zato se vystavovací plocha zvýšila o 20% a všechny motocyklové atrakce a show mohly být venku. Samozřejmě, že jsou zde daleko lepší parkovací podmínky a pro ty, odkázané na veřejnou dopravu, je vlaková stanice přímo v Olympijském parku. Návštěvníci mohli tak shlédnout více jak 400 motocyklů, skútrů, vodních skútrů a čtyřkolek, včetně novinek. Další podstatnou změnou bylo datum konání, které se přesunulo z května na listopad, což umožnilo vystavovatelům představit návštěvníkům novinky na nadcházející rok.


Vraťme se ale k poslední výstavě, která se konala od 17. do 19. listopadu 2006 a na velkou žádost návštěvníků z předešlého roku se prodloužila otevírací doba až do 21 hod.. Vstupné pro dospělé AUD (AUD$ 1= 18Kč), děti a důchodci AUD. Potěšující bylo bezproblémové parkování, kdy se za auto platilo AUD$ 5 a motocykly AUD. Při vstupu návštěvníci obdrželi program doprovodných akcí uvnitř i venku a plánek pro lepší orientaci. Venkovní prostranství patřilo Yamaze, kde jezdci od Yamaha motocross freestyle teamu předváděli své umění každé dvě hodiny na dvou rampách a děti si mohly vyzkoušet po krátkém školení malé motokrosové motorky na krátké dráze. Díky termínu konaní byly k vidění novinky pro rok 2007, mezi nimi Suzuki GSX-R 1000, Triumph Tiger, BMW F800 S i ST, skútr od Hondy s obsahem 900ccm, dále pak Moto Guzzi 1200 tourer, další skútr Scarabeo 500 a nová MV Agusta F4 1000 za AUD$ 50.000!


Novinky pro rok 2007 od Kawasaki tvořily tourer GTR 1400, KLX 450R, KLR 650, Z1000 a Z750, od Hondy to byly především nové CBR 600 a 1000 a VTX 1300S. Litrová cébéerka dokonce za nižší cenu než v roce 2006 a to AUD$ 17.290! Další zajímavou novinkou od Hondy je, že od roku 2008 již nebude prodávat motocykly a jiné stroje s dvoutaktními motory. Podle generálního manažera Hondy v Austrálii Tonyho Hintona, tak Honda snížením emisí chce přispět k lepší budoucnosti naší planety.


Suzuki kromě již dříve vzpomínané GSX-R 1000, představila v nových kabátech další své modely, např. SV 650 a 1000, GSX 1400 a další. Bohužel nový Bandit 1250S nebyl ještě k maní. U stánku s modely Yamaha byl největší zájem o novou R6 a R1 a taky nový „muscle bike“ MT-01! Odborníci si kladly otázku jestli je to stále motocykl nebo umělecký výtvor. Každopádně tento čtyřválec do V, vypadá úžasně a může se pochlubit největším „krouťákem“ mezi vyráběnými motocykly! Kromě již známých značek, nechyběla na výstavě také jihokorejská firma Hyosung, která se rychle rozvíjí a v současnosti produkuje 200,000 motocyklů ročně, které vyváží do 60ti zemí světa. Lze jen těžko uvěřit, ze Hyosung byla založena už v roce 1986!
Nebudu vás zatěžovat technickými daty vystavovaných modelů, ty určitě znáte a viděli jste je na výstavách v Čechách či jinde v Evropě.. Vzpomenu jen ještě pár kousků, které mě zaujaly. Prvním byl Harley v barvách a tvarech marihuany od jednoho ze soukromých vystavovatelů. Levnou alternativou do města bylo motokolo Sachs s motory 50cc a 125cc a výkony 2kw resp.6kw. Ducati na počest postupu Austrálie na MS ve fotbale vyrobila Ducati 999 v barvách svého fotbalového týmu, Socceroos. Oficiální název této rarity je Socceroo Duccati 999 za AUD$ 35.000. Byly vyrobeny pouze 2 motocykly, jeden z nich byl podepsán celým týmem a následně prodán na charitativní akci.


Nemalou část vystavovaných modelů tvořily motocykly s obsahem do 250cc. Tato kategorie je v Austrálii populární díky zákonu limitujícímu začátečníky na obsah 250cc. Většina těchto motocyklů je zmenšenou replikou větších “bráchů”.
Téměř všechny motocykly se daly ohmatat i si na ně sednout. Výjimku tvořily jen vlajkové lodě některých vystavovatelů, jako byly například Ducati 1098, MV Agusta F4 a další. Venku, kromě již zmíněné Yamahy, bylo asi 16 motocyklů BMW nachystaných pro návštěvníky, kteří si mohli na přibližně patnáctikilometrovém okruhu vyzkoušet téměř všechny modely BMW. Jízda trvala asi 20 minut a díky velkému počtu nabízených bavoráků a dvěma jízdám každou hodinu, nebylo vůbec těžké vyzkoušet od BMW co hrdlo ráčí. Zkušební jízdy měla nabízet i Ducati, ale na poslední chvíli z toho sešlo, což byla velká škoda.


Kromě všech tradičních značek a příslušenství zde byly k vidění vystavující moto kluby, pojišťovací firmy, neziskové organizace poskytující brožury s trasami a popisem vyjížděk kolem Sydney a Sněžných hor (450km jihozápadně od Sydney). Zajímavým byl chlapík jménem George Swarz, původem Švýcar žijící v Austrálii, který zde vystavoval a prodával svoji knihu “Highlights of The Road”, popisující jeho cestu kolem světa na motocyklu BMW, kterou absolvoval spolu se svoji ženou v polovině 60tých let. Mimochodem toho bavoráka má dodnes! Díky prostornému místu konání, měla výstava uvolněnou atmosféru. Přes svůj krátký život je zřetelné, jak se každým rokem rozrůstá a získává na atraktivnosti. Doufám, že tento trend bude pokračovat a v budoucích letech bude k vidění i na dalších místech. V roce 2006 se výstava konala pouze v Sydney a Brisbane. Na závěr ještě jeden pohled do historie a pro zajímavost trochu čísel pro představu kolik se tedy prodá v Austrálii nových motocyklů. V roce 1993 to bylo 17.500, o deset let později to bylo už 37.137 přičemž Honda a Yamaha tvořily téměř 50% z celého prodeje. Rok 2004 zaznamenal další nárůst s 40.250 prodanými motocykly. Do tohoto roku byla největším prodejcem Honda. To se změnilo v roce 2005, kdy se Yamaha dostala na první místo s 11.122 prodanými modely. Honda prodala 10.864 a celkově 43.581. Za rok 2006 se očekává další nárůst o 5-10%.
S ročně nejvíce prodanými motocykly, nejvíce doprovodnými akcemi během výstavy i mimo ní, je Yamaha momentálně o krůček nejúspěšnější značkou na Australském trhu za poslední 2 roky.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist