Soutěž mechanik motocyklů - EuropaCup

Odlišnost současných motorek od osobních aut si vyžádala vznik učebního oboru se specializací „Mechanik jednostopých vozidel“, který v České republice byl zahájen v Brně v roce 2003 a s jistým skluzem se dohánělo to, co bylo v mnoha státech již zavedeno řadu let. Před dvěma lety se při národní soutěži v Německu zrodil nápad porovnat úroveň učebních oborů mezinárodně. Tehdy se již této soutěže cvičně mimo hodnocení zúčastnil jeden žák ze Švýcarska a ISŠA Brno byla v roce 2007 na soutěž pozvaná jako partner pro hodnocení úrovně vzdělávání.

Soutěž mechanik motocyklů - EuropaCup

Začátkem roku 2008 se na jednání ve Švýcarsku stanovily pravidla a obsah soutěže EuropaCup a první ročník se konal v Německu ve Frankfurtu nad Mohanem 9.ledna 2009. Další ročník se bude konat ve Švýcarsku, dále pak s velkou pravděpodobností v Brně. Soutěž je rozdělena na dvě sekce a to se zaměřením na opravy motocyklů a druhá je orientována na opravy jízdních kol. Obor zaměřený na opravy a konstrukce jízdních kol zatím v České republice není zaveden, ale v ostatních zemích, které se účastnily EuropaCup je tento obor již řadu let.
Partnery projektu jsou školská zařízení, se kterými spolupracujeme již od roku 2001. Vzdělávací centrum ze Švýcarska je novým partnerem od roku 2007.
Vznik soutěže navazuje tedy na dlouholetou úspěšnou spolupráci a zároveň umožňuje poznání partnerů z jiných států Evropy. Zúčastněné Německo, Rakousko a Švýcarsko má odlišný sytém vzdělávání, kde žák nastoupí do firmy a z té je vysílán do školy např. jeden týden v měsící, kde se učí teorii a tuto si ověřuje ve vybavených dílnách.
Kromě samotné soutěže, kde žáci soupeří v odborných znalostech a dovednostech je přínosem i navázání kontaktů a předávání zkušeností. Mezinárodní soutěže se momentálně účastní čtyři partneři z rozdílných států a dnes již víme, že v příštích letech se do soutěže přidá Maďarsko, Francie a Itálie. Vznik a pořádání mezinárodních aktivit jako soutěž je významným přínosem nejen pro žáky, ale i pro školu a pedagogy.

Soutěže se účastnilo 8 žáků. Měla 6 praktických úkolů, které byly bodově hodnoceny komisí a na každý úkol měl soutěžící 40minut. Úkoly měly prokázat, zda se žák umí orientovat v problému a dokáže jej odstranit a zhodnotit.

Úkoly

1) Rozložená dvouhřídelová převodovka v krabici. Kola, pojistné kroužky i podložky byly na jedné hromádce a úkolem bylo převodovku složit a dát do bloku. Stanoviště bylo bez manuálu a hodnocena byla funkčnost převodovky.

2) Vidlicový dvouválec Varadero měl tu potíž, že po seřízení ventilů nešlo nastartovat. Žák musel najít příčinu problému a tento problém opět bez použití manuálu odstranit. Byly špatně nastavené rozvody a špatně usazená podložka ventilu.

3) Měření rámu se provádělo pomocí Scheibner m.i.n. nebo m.a.x. dle vlastní volby a hodnocen byl postup a výsledky měření.
4) Na BMW K1200S byly závady, které bylo nutno odstanit pomocí diagnostiky Guttmann komunikující s řídící jednotkou.

5) Měření emisí, určení odhclyky od normálu a komentář k předpokládaným příčinám na Suzuki SV 650.

6) Měření pístu, válce, určení správných ložisek klikové hřídele na motoru Varadero. Měření různých regulátorů dobíjení.


Výsledky

1. Andreas Hummel Deutschland
2. Michael Gisler Schweiz
3. Bohumil Neumann ISŠA Brno CZ
4. Martin Pešta ISŠA Brno CZ

5. Julian Gullner Austria
6. David Stute Deutschland
7. Daniel Gullner Austria

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist