Škola jízdy na okruhu Mototravel

Rychlost a Adrenalin, to je motto školy jízdy na okruhu pořádané agenturou Mototravel. Na českých okruzích už mám něco najeto a původně jsem si říkal, že se při reportáži nic převratného nedozvím. Proto jsem byl hodně překvapený, kolik nových poznatků a zkušeností jsem si ze své první účasti na okruhové škole odnášel. O čem tedy okruhová škola je? Pojďte se podívat...

Škola jízdy na okruhu Mototravel

Kapitoly článku

Už příjezd na okruh mě trochu zarazil - řada dodávek, postavené stany a závodní laminátové stroje s nahříváky na kolech - že by ta škola byla tak ostrá záležitost? Budu na to se sériovýma gumama vůbec stačit? Na reportáž jsem si totiž vypůjčil pěkně ostrou šestistovku Honda  CBR600RR s kombinovaným systémem C-ABS, což je asi ta nejlepší kombinace motoru, ovladatelnosti a pomocné techniky, pokud nejste žádný závodník a chystáte se na svižnější svezení na okruhu. Vše se ale hned vyjasnilo. Závodníci tu jsou kvůli volným jízdám pořádaným Mototravelem, které se s okruhovou školou vždy po 25 minutách střídají. Před prvním boxem určeným k registraci už parkují i normální sériovky a je vidět, že škola přilákala jezdce nejrůznějších typů motocyklů.
Společně s návštěvníky volných jízd se účastníme rozpravy a poté se přesouváme dovnitř boxů na první teoretickou lekci. U projektoru a později na trati se dnes budou střídat  závodníci Pavel Ouda, mistr republiky 2007 ve třídě Superstock 600, a Vašek Bittman, mistr republiky 2007 ve třídě Supersport.  A je znát, že oba už  mají s přednášením zkušenosti a umí ovládání stroje na trati taky popsat a předat ostatním.
První lekce je napřed o technice - jak si připravit stroj, kolik nafoukat pneumatiky na okruh, co udělat s odpružením. Pak už to je hodně o správné volbě stopy a ovládání motorky na okruhu. Kde brzdit, kudy si najet, kdy se držet vnitřku a kdy to vzít dál od pruhovaných mantinelů. Napřed obecně a pak ideální stopa a řazení konkrétně pro Mostecký okruh. Spolu s prostorem na otázky je prvních 40 minut rychle pryč a je čas se obléknout a vyrazit na první jízdu za instruktorem. Popis přípravy techniky ale ve všech vzbudil nejistotu, jak jsou na tom s tlakem v pneumatikách, takže ještě honem využíváme zázemí Dunlopu ve vedlejším boxu a pod zkušeným dohledem Pavla a Vaška houfně měříme, upouštíme a zase měříme...
V prvním tréninku jde o jízdu ve „vláčku“ za instruktorem, který nás tak učí ideální stopu. Na povel zvednutí ruky se postupně střídáme a sledujeme, kudy vede ta nejrychlejší cestička k dobrým časům. Osobně už Most trochu znám, takže jsem jen rád, že si můžu nastudovat, jak správně najíždět esíčko po dlouhé levé za retardérem, kde jsem si nikdy nebyl moc jistý. Ale zdá se, že ani dvě pravé před cílovkou jsem předtím nejezdil zrovna dobře.
V druhé části teorie kluci sedají na motorku postavenou vedle projektoru na zvedácích a podrobně probírají pohyb jezdce na motorce. Kdy zatížit zadek, kdy dát víc váhy na předek, kdy se nadlehčit a být spíše ve stupačkách. Jak moc si vysednout a jak moc cpát koleno ven z motorky. Kolik plynu si držet v zatáčce a proč, kdy začít přidávat. Jak správně řadit, kdy to jde bez spojky a jak si pomáhat v brždění podřazováním. To vše je ještě doprovázeno otázkami ze strany účastníků, takže není divu že málem propásneme začátek další trénigové pětadvacetiminutovky. V druhé jízdě se pro změnu střídáme před instruktorem, který nás zezadu natáčí na kameru. U Matadoru a na cílovce se střídáme, a kdo má natočeno, může si do konce jízdy jet své vlastní tempo a zužitkovat všechno, co si před chvílí naposlouchal.
Další lekce v boxech je logicky doprovázená promítáním z jízdy, kdy každý sám vidí, jak se na motorce pohybuje, kdy brzdí, kdy zatáčí... To vše pod průběžnými komentáři lektorů, kteří upozorňují na různé nelogické zlozvyky a věci, na kterých by ještě bylo dobré zapracovat nebo naopak už je příliš dál „nehrotit“. Tohle byl hodně cenný zážitek. Projet se s drsnými náklony po okruhu a za pět minut vidět, že vlastně jedu skoro rovně!
Do poslední volné jízdy tak vyrážím s podstatně větší jistotou a mám co dělat, abych se nenechal strhnout k závodění s ostatními - naštěstí v kurzu je max 20 mašin, což se na okruhu skoro ztratí a většinu rozjížďky si tak jedete své vlastní tempo a jen minimálně dojíždíte nebo jste předjížděni. S půjčenou motorkou se stále trochu krotím, ale co sleduji ostatní, na všech je vidět mnohem větší jistota, naháče už se zdatně ozývají stupačkami a leckterý sportovní stroj už je na hraně pneumatiky. Asi největším oceněním pro autory kurzu tak je velká poptávka po místech v odpoledních volných jízdách, kde si řada z účastníků chce pokračovat v pilování svých dovedností nebo zkrátka jen v užívání nádherné zábavy, kterou jízda na okruhu bezesporu je. A ještě odkaz na web kurzu a kalendář: www.mototravel.cz

Další termín okruhové školy a volných jízd je 29.7. a ještě prý je pár volných míst.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.22
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist