Reportáž z Moto tréninku v Sosnové

Účastníci se začali sjíždět už krátce po osmé hodině ráno. Při registraci se dozvěděli, do jaké skupiny patří. V každé skupině bylo maximálně osm účastníků, jejich rozdělení se řídilo dosavadní zkušeností v jízdě na motorce a očekáváním, které jezdci od tréninku měli. Program začal teorií v zasedačce v devět hodin pro první skupinu a v devět třicet pro skupinu dvě a tři. Ondra při ní krátce vysvětlil důležitost nastavení motorky, hlavně podvozku a pneumatik, a pak už se cele věnoval hlavní náplni – průjezdu zatáčkou. Většina účastníků chtěla při tréninku získat větší jistotu v zatáčce.

Reportáž z Moto tréninku v Sosnové

Kapitoly článku

Častou chybou při průjezdu je příliš velké zpomalení při nájezdu do zatáčky, a když si pak jezdec uvědomí, že klidně mohl jet rychleji, mocně zatáhne a prudce vyrazí při výjezdu. Je tak vlastně celou dobu na pád, v první fázi při přebrždění a v druhé při příliš velké akceleraci, když se snaží dohonit rychlost už v náklonu,“ vysvětluje Ondra Lelek. Kouzlo rychlého průjezdu zatáčkou je v plynulosti. Ondra všem popsal rozdíl mezi závodním a běžným průjezdem zatáčkou po rádiusu, kdy jezdec jede pouze ve svém pruhu a v náklonu je mnohem delší dobu. Zlepšit průjezd zatáčkou v náklonu byl cíl celého tréninku. „Není snadné překonat strach, pustit brzdu a prostě s tím plácnout do zatáčky,“ dodává Ondra. To už se první skupina nedočkavě zvedala a šla připomenuté poznatky vyzkoušet na okruh.
Sosnová je velmi technický okruh dlouhý pouze 1.100 metrů, zatáčky jsou velmi utažené, řazené rychlosti nepřesáhnou 3. výjimečně 4. rychlostní stupeň. Pro nácvik a zlepšení průjezdu utaženými zatáčkami a překonání strachu z extrémních náklonů je ideální. Každá skupina po teorii dostala 20 minut na společné rozježdění, pak následovaly jednotlivé jízdy, při nichž byl každý účastník jedno kolo sám na dráze a jízda byla natočena na video pro pozdější rozbor v zasedačce. Tato jízda byla také měřena a už u první skupiny se ukázalo, že většina účastníků nejsou žádní začátečníci, dosahované časy se pohybovaly pár vteřin přes jednu minutu. Po jednotlivých jízdách uvolnila první skupina dráhu dalším jezdcům a s Ondrou se věnovala video rozboru jízd jednotlivých účastníků.
Na záznamu bylo dobře vidět, jakých kdo dosahuje reálných náklonů, jaké v nich má rezervy, jak moc jde při nájezdu na brzdy a jaká přesně je plynulost jeho průjezdu. Při jednotlivých sekvencích se rozproudila živá diskuse nejen o chybách a podnětech na zlepšení, ale třeba i o typech pneumatik, které jsou vhodnější pro různé modely motorek. Hodně účastníků bylo velmi překvapeno, jaký je rozdíl mezi vnímaným náklonem v zatáčce a reálným, jak byl zaznamenán na kameře. „Je to zvláštní, někteří jezdci se méně bojí v běžném provozu než tady na okruhu, jako by měli z dráhy větší respekt než ze silnice. Přitom tady je mnohem bezpečnější vyzkoušet extrémní náklony a hledat hranici motorky,“ říká Ondra. Skupiny se postupně při těchto aktivitách střídaly.
Skupiny byly tři, rozdíly mezi prvními dvěma nebyly nijak velké, zato třetí skupina byla o něco rychlejší. Již při prvních 20 minutách mezi sebou účastníci hodně soutěžili a měřené časy se dostaly pod jednu minutu! Po video rozboru jízdy a obědě měla každá skupina 30 minutové jízdy. Na každém jezdci bylo vidět, jak mu pohled na vlastní jízdu a pokyny pro zlepšení pomohly. Téměř všichni jednoznačně zvýšili rychlost průjezdu zatáčkou, velikost náklonu a celkovou plynulost průjezdu dráhy. Na okruhu se už závodilo a následovaly také pády, které naštěstí pošramotily pouze motorky. Ducatka bohužel nedokázala odjet po vlastní ose a musela čekat na odvoz. Nejrychlejší třetí skupina se skutečně výrazně zlepšila a během jízdy bylo hodně slyšet drhnutí stupaček a kolínek. Hlavně po „kolínku“ také třetí skupina toužila při začátku tréninku. Po druhém tréninku následovaly půlhodinové konzultace s Ondrou pro každou skupinu, kde byl prostor na detailnější dotazy.
Celkově tak účastníci strávili z tříhodinové akce přibližně hodinu na okruhu ve dvou blocích, půl hodiny teoretickou přípravou, půlhodinu video rozborem a půlhodinu individuálními konzultacemi. Každá skupina měla 30 minut na připravený oběd. Z celé akce vznikl obsáhlý záznam včetně natočených jízd, který účastníci dostanou poštou na DVD. Vedle video záznamu pro rozbor bylo nafoceno téměř 900 fotografií.

Myslím, že to všechny hodně bavilo,“ směje se Ondra. I oba organizátoři celou akci považují za velmi vydařenou. „ Skvělá akce,“ říká Jirka Pánek a „hlavně, že se každý něco naučil,“ dodává Pavel Fáček. Tento trénink není jediný, který Moto Travel pořádá. V nejbližší době bude 14.5. Rychlost a adrenalin v Mostě, který je beznadějně plný a další termín Dokonalé zatáčky v Sosnové je 5.6. a Rychlost a adrenalin v Mostě 19.6., podrobnosti budou zveřejněny na www.mototravel.cz.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist