husqvarna_svartpilen_801_2




Profidriving Creptus Day Jinín

Není nad to zajet k vinaři, dát ve sklípku sklénku, a když chutná, vzít si nějakej ten demižónek s sebou. Je fajn, že chlapíci kolem výfuků Creptus jdou podobným směrem a dávají bahňákům možnost výfuk okoštovat a na základě vlastních poznatků se rozhodnout, jestli si výfukový systém na svém oři nechají.

Kapitoly článku

Vlastní zkušenost nad zlato…  jen málokdo si totiž může dovolit koupit zajíce v pytli, a proto se český výrobce výfukových systému Creptus ve spolupráci s agenturou Profidriving Aleše Doležala rozhodl uspořádat testovací den výfukových systémů pro širokou veřejnost. Profidriving Creptus Day se odehrával poslední dubnovou sobotu na jinínské trati, kam výrobce přivezl kompletní nabídku výfukových systémů na offroadové stroje, které má doposud vyvinuty. Výfuky pak byly zájemcům namontovány na vlastní motocykl, aby je mohli na motokrosové trati pořádně proklepnout a udělat si tak vlastní obrázek o vlivu systému Creptus na průběh výkonu svého stroje.
Celý systém Creptus určený  pro offroadové mašiny se skládá z výfukové koncovky a svodu, jež jsou vyráběny výhradně z nerezové oceli. V tuto chvíli si výfuky z východu Čech můžou namontovat majitelé na své čtyřtaktní Yamahy YZ450F, YZ250F (2010-2011), Hondy CRF450R (2009-2011), KTM 250 SXF (2009-2011) a Husabergy od roku výroby 2009. Vývoj výfuků pro další značky motocyklů je v plném proudu a nabídka se určitě bude rozšiřovaz. Celý komplet, tedy koncovku a svod, je možné pořídit u Creptusu za 9800 Kč

A jak probíhá vývoj offroadových Creptusů? O tom nám něco prozradil Leoš Nerad a Aleš Doležal. Leoš nejdříve vyrobí pár vzorků, které pak Aleš testuje a dává zpětnou vazbu, jakým směrem se ubrat a na co se zaměřit. Společně s Alešem testují offroadové Creptusy také mladí motokrosaři Honza Kučera a Patrik Liška, kteří před pár pátky vybojovali s výfuky Creptus první bednu. Když Leoš před časem vyrobil první z výfuků pro motokrosové mašiny, na trati se později ukázalo, že mašina jede nahoře až moc a stává se téměř neovladatelnou. Proto bylo potřeba zaměřit se především na průběh výkonu v celém spektru otáček, než jen nárůst výkonu ve špičce. 
To jen potvrzuje slova Aleše Doležala, který zastává názor, že na motokrosové trati musí motorka fungovat a nějaké křivky na papíře s nádhernou křivkou ve špici nejsou rozhodujícím faktorem. To že nahoře v deseti tisíci otáčkách má motor motokrosového motocyklu o čtyři koně víc ještě neznamená výhodu pro motokrosové použití. Díky agresivnímu projevu motoru se totiž jezdec může okamžitě unavit a pak je vršek výkonu k ničemu. Proto je cílem systému Creptus získat plynulý nárůst výkonu v celém spektru otáček a výkon vyčistit od nepříjemných kopanců. Rozhodně nejde o to, aby mašina jela pouze nahoře či dole, ale fungovala plynule v celém rozsahu otáček. Nezbývalo než ladit, přidávat tlumící nádobky, měnit průměr otvoru koncovky a pracovat s tvarem a délkou svodů.
Ve finále dostává zákazník „sériové“ koncovky naladěny na jakýsi střed. Náročnějším zákazníkům se naskytuje možnost pořídit si jeden svod a dvě různé koncovky, které si pak podle charakteristiky dané trati sám přehazuje.
Vzhledem k životnosti a odolnosti výfuků Creptus se řešil materiál. Nakonec se rozhodlo, že se offroaďácké výfuky budou vyrábět výhradně z nerezové oceli. Ta je sice o něco těžší než titan či hliník, ovšem naproti tomu je mnohem trvanlivější a odolnější a dá jednoduše opravit. V případě, že shoří vata, promáčknou se svody nebo se poničí obal koncovky, stačí zavolat a v Creptusu to dájí do kupy. Výfukový systém je většinou poskládán ze tří dílů a tak není problém objednat jen poškozeny díl, který se jednoduše vymění a jezdí se dál.

Creptus na vlastní kůži

Do Jinína jsem si přivezl svou KTM 250 SX-F, na které jsem si chtěl přínos výfuku vyzkoušet a hlavně zjistit, jestli vůbec mám šanci kromě zvukového projevu nějakou změnu postřehnout. Proto jsem si nejdříve dal několik kol se sériovým „nádobíčkem“ a bezprostředně potom vyrazil na trať s namontovaným Creptusem. Demontáž série a montáž laděného systému nevzala víc než čtvrthodinku a pak už nic nebránilo okamžiku pravdy. 

Nikdy bych neřekl, že laděný výfukový systém může udělat s motorkou takové divy a hlavně, že to budu schopen vnímat. Ten kontrast je opravdu veliký a u čtyřtaktní dvěpade pravděpodobně markantnější než třeba u čtyřistapadesátky. Mašina se mnohem ochotněji pouští do otáček a funguje daleko lépe od spodu. To hraje do not výjezdům ze zatáček, takže v některých utažených vinglech není potřeba tolik spojovat, jako se sériovým výfukem. 
Všeobecně je reakce motoru na plynovou rukojeť mnohem prudší. Například průjezd rolety se stává o kus snadnější záležitostí, protože se přední kolo krátkým vrknutím plynu okamžitě odlepuje od země. Některé delší úseky je možné jet o kvalt výše, což platí i o nejprudším výjezdu v Jiníně za startovním roštem. Také při zkoušce startu pociťuji vyšší dynamiku. Ještě ráno bych nečekal, že budu schopen pocítit tak velký rozdíl mezi sérií a laděným systémem. Chování motoru se výrazně změnilo v dobrém slova smyslu a výfukový systém Creptus tak předčil mé očekávání. Možná předchozí řádky zní až moc pozitivně, ale na mou duši je tomu tak. Kdo by nevěřil, má šanci se sám přesvědčit, protože Creptus ve spolupráci s agenturou Profidriving určitě nějakou podobnou akci co nevidět vymyslí. Je fajn, že šikovné české ručičky dokáží vyrábět kvalitní, parádně zpracované a především fungující produkty. Mě nezbývá než "creptusákům" držet palce a poděkovat za pozvání na pohodovou akci s velice profesionálním přístupem.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (7x):



TOPlist