husqvarna_svartpilen_801_2




Pérování Öhlins pro soutěžní endura - žehlička terénu

Kapitoly článku

Zdeněk Hora

Pro koho má pérování Öhlins smysl a mají šanci jeho přínos ocenit kromě profíků i hobby jezdci?
Na každém jezdci záleží, zda se rozhodne předělat podvozek. Ti, kteří chtějí zlepšit chování motorky a svůj pocit z jízdy, ti si ho upraví podle svých požadavků. Kdo chce opravdu kvalitní věc, musí vyměnit komponenty za něco lepšího. Na každou motorku se v sérii dávají finančně dostupné fungující věci, prostě jako u všech dnešních výrobků, kde cena rozhoduje.

Co je největším přínosem pérování Öhlins?
Já tvrdím, že bezpečnost. Jezdec se na motorce cítí lépe a pohodlněji a tím pádem je schopen jet. Když přijdou krizovky, tak ho zachrání, nebo mu oproti standardnímu pérování výrazně pomůže.

Když se pro Öhlins rozhodnu, kolik si mám připravit peněz?
Cena Öhlinsu je v tuto chvíli vůči kurzu zhruba tisíc euro plus daň za sadu. To znamená přední cartridge tisíc euro a zadní tlumič také tisíc euro.

Jaké jsou možnosti úprav pérování? Mění se komplet včetně trubek?
Dnes je nejrozšířenější variantou, že se vymění hydraulika v předních vidlicích, kdy jde původní pryč. Öhlins dělá pro každou motorku a pro každé trubky upravené cartridge, které se jednoduchou montáží namontují do původních trubek. Tím se ušetří zhruba tisíc euro za trubky.
Když vyměním motorku, mám šanci si vzít „svoje“ pérování s sebou? Jak na tom budu se servisem?
Ano, je možné šavle vzít a ze staré motorky namontovat na novou a jdou tak s tebou dál. Pochopitelně je důležité, aby se jednalo o motorku se stejným průměrem brejlí. U závodních motorek je Ideální po roce udělat totální repasi tlumičů, kdy se vlastně vymění všechny věci co se pohybují. Ten tlumič je pak netknutý a má funkci jako nový. Pochopitelně platí, že se nesmí zanedbat servis a je nutné používat věci, které výrobce předepisuje. Olej je doporučen měnit po dvaceti motohodinách, kdy ale záleží na použití. Při závodním použití doporučuji intervaly dodržovat, protože tím se výrazně zvyšují životnost a vlastnosti tlumení. Největší problémem je nechat starý olej, kdy se díky tomu všechno vydře. Výroba je v tisícinách milimetrů a tím pádem se ztratí těsnost a potom už to nikdy není stoprocentní a hlavně se nedá vrátit zpátky.

Nabízí se více kitů podle výkonnosti jezdce?
Öhlins má uděláno základní nastavení pro enduro, na kterém můžou jet jak hobíci, tak jezdci mistrovství republiky, což máme vyzkoušené. Teprve po nějakém čase, až si na pérování zvykne, je prostor pro úpravy a nastavení podle jeho konkrétních představ. Vše je potřeba dělat krůček po krůčku a musí se hodně testovat. Osobně nedoporučuji a ani nedělám, že bych někomu hned na začátku udělal pérování výrazně jiné od série, které přijde od výrobce.
Jak je časově náročná montáž, tedy výměna střev v původních trubkách?
Je to klasická montáž a záleží na modelu motorky. V řádu ale dvě hodiny, plus základní test na endurové nebo motokrosové trati. Jde o to, ověřit si, zda všechno funguje a není potřeba něco donastavit.

Dnes se některé japonské motorky prodávají se vzduchovým pérováním, myslí Öhlins i na tyto mašiny?
Vzduchové pérování je hodně náročné naladit, protože nejsou žádné data. Je ale potřeba dodat, že Öhlins dělá cartridge i pro tyto motorky, kdy se z trubek vyhodí vzduchové střeva a naplní se klasikou.


Sváťa Bouček

Jaké jsou tvoje zkušenosti s pérováním Öhlins a jaký na tebe udělalo první dojem?
Öhlins jedu první sezonu, nicméně loni na podzim jsem měl půjčenou motorku po Milanu Engelovi, která Öhlins měla. Opravdu to lépe tlumí, dá se na tom jet rychleji a hlavně bezpečněji. Se sériovým podvozkem je to nesrovnatelné.

V čem vidíš jeho přínos a myslíš si, že bude přínosem pro jezdce nejrůznějších výkonností?
Myslím si, že přínos má jak pro profíka, tak pro hobíka, protože dokáže jet déle, neutluče ho to, ruce nevytvrdnou a jízda je pohodlnější. Člověk ve finále jede rychleji, aniž by to věděl a není tak umordovanej.

Měl si možnost bezprostředně porovnat mašinu se sériovým pérováním a upraveným?
Nezkoušel jsem přesedat z jedné motorky na druhou, ale u nás na trati vím, jak jsem jel loni na sérii a teď s Öhlinsem. Člověk je tak rychlejší a cítí se bezpečněji. Například přelítnu velkou díru, aniž by to se mnou něco udělalo.

Enduro je stále častěji o extrémních pasážích, myslíš si, že i zde je pérování Öhlins přínosem?
Určitě, já jsem si právě pro letošek postavil vlastní tréninkovou extremní trať s kládami a podobně. Dá se to úplně jinak odskákat, do klády je to možné poslat i v rychlosti a vůbec mě to nijak nevystřelí. Fakt letos trénuji extrém hodně a přínos v pérování vidím velký.

Dokázal bys říct nějakou negativní stránku věci?
Stojí to hodně peněz.

Patrik Markvart


Jak moc velký rozdíl je mezi sérií a upraveným pérováním?

Öhlins opravdu není srovnatelný se sérií. Pérování je nutné správně seštelovat, aby správně fungovalo, a pak je jeho přínos velký.

Co je největší devízou pérování Öhlins?
Hlavně bezpečnost, protože na sérii jsem si dřív musel stopu důkladně vybírat, což v případě Öhlinsu není tolik třeba. Prostě se tolik nebojím a mám všechno mnohem více pod kontrolou.

Má smysl pořídit takovéto pérování i pro hobby jezdce a v čem jim pomůže?
Déle vydrží, pojedou bezpečněji a mnohem plynuleji.

Jak vypadá tvoje nastavení, je výrazně jiné od továrního nastavení? Upravuješ si ho během závodů nebo na něj nesaháš?
Se Zdeňkem Horou jsme našli takový střed, který mi vyhovuje nejlépe. Na Evropě nebo republice si nejdřív projdu testy a po další konzultaci se Zdeňkem si pérování plus-mínus dva kliky upravím.

Enduro závody jsou zajímavé tím, že se terén často mění a rozhoduje se při testech nejrůznějších charakteristik. To pochopitelně chce různé nastavení podvozku, jak to v praxi vypadá?
V ledvince vozím inbus a před testem si pérování třeba přitvrdím. Už zhruba vím, co je kde třeba a podle toho nastavuji.

Často se jezdí extrémní testy, tam je to o něčem jiném?
Jasně, opak „motokrosových“ testů, kdy přitvrzuji. Na extrémní enduro je potřeba pérování povolit.

Když porovnáš motorku se sériovým pérováním a s tímto, je to hodně kontrastní změna?
Mám v motorku větší důvěru a cítím, že mě pérování podrží.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (11x):
Motokatalog.cz



TOPlist