globalmoto_duben_nolan




Nejrychlejší Monkey na světě?

Koho aspoň trochu přitahuje fenomén rychlostních rekordů, tomu jistě neunikl před několika lety uvedený vynikající film s názvem V zajetí rychlosti. Film odstartoval po celém světě novou vlnu zájmu o pokořování rekordů. Když film shlédl dobrodruh Ivo Kaštan, řekl si: Udělám rekord. Na čem? Na Hondě Monkey!

Kapitoly článku

Ivo Kaštan je kromě jiného devítinásobný účastník rallye Paříž-Dakar. Zaujal ovšem hlavně svým posledním výkonem, když jel tuto náročnou pouštní soutěž na upraveném sice, ale přesto (pouze) pitbiku. Když se Ivovi dostal do rukou film The World´s Fastest Indian (V zajetí rychlosti), byl okamžitě rychlostí zajat. Příběh Burta Munroa, který v sedle svého Indianu způsobil v šedesátých letech mezi rekordmany senzaci, Kaštana inspiroval. Překonám taky rekord, řekl si. 
Kde? No přece na Solné pláni Bonneville, Mekce všech rychlých vozidel, tedy na stejném místě, jako kdysi Burt. Na čem? No přeci na stroji, který je mi nejmilejší, takže na maličké Hondě Monkey. 
Hned se přihlásil na letošní BUB Speed Trials (www.speedtrialsbybub.com), akci pořádanou na Bonneville speciálně pro adepty na rekordy v jedné stopě. Bláznivý nápad, řeklo by se. Jenže podobně se smáli Burtovi, když se ze Zélandu dohasil se svým Indianem z roku 1920. Ti dva si jsou v těch Bellkách celkem podobní, co?

První testy

Na bázi stroje ze 70. let Ivo postavil "rekorďáka". Prodloužil rozvor, posunul posaz a stupačky více dozadu, osadil jiná řídítka a tlumič řízení. Z motoru o objemu necelých 175 cm3 dostal po různých úpravách sedmadvacet koní. Jinak se odstupňovala převodovka, motorka dostala lehčí kola a speciální pláště Mitas. 
Pláště naoko vypadají jako z dvoukoláku a vzorek jakbysmet, ale uvnitř mají móc kevlaru... A vzorek není na soli potřeba. Když Ivo na silnici zjistil, že na dvojku to je schopen rozjet ke stovce, rozhodl se nedávno stroj vyzkoušet naplno. Jenže kde to rozjet pokud možno opravdu naplno a rovně? Samozřejmě na letišti, a sice na tom v Náměšti nad Oslavou. 
Pojezdová dráha šla mírně do svahu, takže se předpokládalo že Ivo vždycky vyjede na vrchol a opravdový kalup předvede až po cestě dolů. Vypadalo to dobře, ale ona ta dráha na Bonneville neměří skoro deset kilometrů jen tak pro nic za nic. Ivo jezdil po betonu dolů jako ďábel, ovšem na konci spodního úseku letištní dráhy měl pořád čtyřku znatelně podtočenou. Poslední kvalt potřebuje mnohem delší trať, aby se roztočil naplno a motor se rozezpíval v maximálních obrátkách. Protože teprve potom ručička tachometru pomaloučku leze výš a výš a dá se mluvit o nejvyšší možné rychlosti...
Z testů ale vyplynulo, že by bylo vhodné ještě o chlup posunout dozadu sedlo a upravit štítek i úchop, aby mohl Ivo víc zalehnout. Každý centimetr výšky jezdce navíc znamená mínus kilometr maximálky. Když už Ivo se vším cirkusem 24. srpna do Bonneville pojede, musí přece stávající rekord 168 km/h z roku 1974 překonat! Jízdní vlastnosti má motorka dobré, nevibruje a nevlní se ani při nějakých těch 150 km/h. Těch Ivo na letišti hravě dosáhl, i přestože foukalo a kvůli spárám v dráze to drncalo. Ivo bude stroj dál upravovat, my ho budeme dál sledovat a držet palce. Bude prvním Čechem, který se na Bonneville vydá.
A pokud rekord překoná a ustanoví jiný, vyšší, bude muset po příjezdu v rámci oslav sníst vrchovatou lžíci bonnevillské soli! 

Videoreportáž

Informace o redaktorovi

Jan Křemeček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):
Motokatalog.cz



TOPlist