Nehody motorkářů v roce 2007

Nejprve jedno upozornění – tenhle článek nebude veselé čtení. Ne nebojte se, nepůjde o žádné „krváky“, které by se hodily na titulní stránky některých našich deníků, chci vás seznámit s odvrácenou stranou našeho společného koníčku - dopravními nehodami. Vycházel jsem ze statistik Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezídia, nejsou to tedy žádné údaje „vycucaný“ z prstu.

Nehody motorkářů v roce 2007
Proto, aby údaje byly co nejhodnotnější pro skupinu lidí, kteří jsou čtenáři tohoto serveru, byly zpracovány pouze nehody „velkých“ motorek a nebyly zde zahrnuty nehody mopedů a malých motocyklů (teta na babetě jedoucí z nákupu, strejda na fichtlu zase na ryby.....). Zvlášť budou uvedeny nehody s tím nejtragičtějším následkem – smrtí řidiče nebo spolujezdce. Pro lepší dokreslení budou některé údaje porovnány s lety předešlými.

V loňském roce došlo ke 4705 dopravním nehodám motocyklů, při kterých zemřelo 123 lidí a to 115 řidičů a 8 spolujezdců. Z celkového počtu nehod pak bylo 2165 zaviněno řidičem motocyklu (83 „zaviněných“ úmrtí). Z tabulky je vidět, že od sledovaného roku 2000 byl počet nehod vloni nejvyšší a v podstatě se dá říci, že má stále stoupající tendenci:


rok         počet zaviněných nehod     usmrceno

2000                     1637                             66
2001                     1515                             59
2002                     1590                             72
2003                     1772                             73
2004                     1711                             56
2005                     1925                             64
2006                     1818                             75
2007                     2165                             83


Nejčastěji k nehodám docházelo na silnicích II. třídy – 620 (25 smrťáků), I. třídy – 541 (28) a III. třídy – 521 (19). Relativně bezpečné jsou dálnice, kde došlo k deseti nehodám s jedním úmrtím. K deseti nehodám došlo také v důsledku technické závady. Poškozené nebo nedostatečně seřízené řízení, brzdy, zablokování kol v důsledku závady, ale i opotřebení gumy, to jsou věci, kterým rozhodně bylo možné předejít.

Tabulka, ve které jsou údaje týkající se obsahu motoru bouraných motorek, potvrzuje to, co je asi každému jasné. Nejzranitelnější jsou „brusiči“ kolenních sliderů, řidiči sportovních litrů, sedmpade a šestek.


obsah          motoru počet zaviněných nehod         usmrceno


50 - 150                             292                                             2 
150 - 450                           273                                             11
460 – 850                          949                                             36
860 – 1250 l                       553                                             30
nad 1250 l                          98                                                4



Další statistika ukazuje na to, jaká věková skupina je mezi námi nejohroženější. Jsou v ní započtěny pouze nehody se smrtelnými následky, ať už řidičů či spolujezdců. Zdaleka nejohroženější věkovou skupinou jsou řidiči mezi 25 a 34 lety, kde bylo zaznamenáno 53 tragických nehod. Následují řidiči mezi 21 až 24 lety (26 nehod), 35 – 44 let (20), 18 – 20 let (10), 45 – 54 let (7), 15 – 17 let (4) a 55 – 64 let (3).

Další údaje z této smutné statistiky jsou spíše pro zajímavost, rozhodně se z nich nedá vyčíst to, na které motocyklové značce je jízda nejbezpečnější. Protože v České republice je mezi tedy tou nejohroženější skupinou motorkářů, tedy silničáři, nejvíce zastoupena značka Honda, i počet nehod s touto značkou je nejvyšší – 1017, z toho bylo 526 zaviněných a 24 se smrtelnými následky. Následuje Yamaha (792; 428; 18), Suzuki (733; 415; 12) a pak už naše Jawa (344; 203; 6). Pětici uzavírá Kawasaki (333; 183; 12).


Poslední údaje nám ukazují stav vozovky, na které k nehodám došlo. Zde se vychází z celkového počtu nehod, tedy i nezaviněných. Na povrchu suchém, neznečištěném došlo ke 2264 nehodám s 84 smrťáky, na povrchu suchém, znečištěném (písek, listí, štěrk) pak k 57 nehodám, z toho 2 smrtelným, mokro: 212 (4); bláto: 6 (0); sníh: 16 (1); olej, nafta: 4 (0). Další nehody se potom schovají do kolonky „jiný stav vozovky“ (náledí, náhlá změna stavu vozovky apod). Co se rozumí pod pojmem suchý, neznečištěný povrch? Všichni si to asi umíme představit, v celé České republice jen několik stovek kilometrů kvalitního asfaltu, jinak silnice s povrchem: díra, záplata, kanál, díra, děravá záplata.

I když se článek týká dopravních nehod, jsou to „jen“ čísla. Smutná čísla. To, jak smutná, vědí jen ti, kterých se přímo dotýkají. Uvědomíme si to většinou až ve chvíli, kdy se toto číslo stává konkrétním případem - smrtí někoho blízkého, partnera, syna nebo kamaráda. Až potom začneme přemýšlet o tom, co bylo špatně. Byl to děda v klobouku a ve vyleštěné Škodovce? Byl to štěrk v zatáčce? Jo, určitě je plno i takových případů, ale jak je vidět, u spousty nehod se jednalo o chybu řidiče. Vysoká a ještě vyšší rychlost, nezvládnutí motorky, traktor v protisměru a další nebezpečí, se kterým prostě na silnici musíme počítat. Počet 2165 zaviněných nehod oproti 2540 nezaviněným ukazuje na to, že chyby, které vytvoříme ve vlastní režii, se podílí na nehodách zhruba ve stejné míře jako chyby ostatních účastníků provozu. Co se týče smrťáků, je vidět, že horší daň platíme za chyby vlastní: 83 mrtvých u zaviněných nehod, oproti 40 nehodám, které způsobil někdo jiný. Bude ale bolest našich blízkých závislá na tom, kdo tragickou nehodu zavinil?


Co z toho plyne? Motorkaření = rychlost, adrenalin, vzrušení (to jo, to teda berem), ale taky riziko nebezpečí, zranění a neštěští. Myslete na to pokaždé, když si sedáte na mašinu a helmu si pokaždé jen pořádně nasaďte, nevyměnujte ji za mozek. Je plno míst, kde se dají zažít ty hezké věci, spojené s motorkařením. Existují volné jízdy na okruzích, závody pro hobíky, letiště, motokrosové tratě a podobné kratochvíle, kde vás místo traktorů v protisměru a dědků v klobouku čekají traťáci, zdravotníci nebo diváci. Jaro se blíží, tak ať tu smutnou statistiku máme příští rok SAKRA nižší!

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.40
Známkováno: 5x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist