globalmoto_duben_nolan




Motocykl TATRA 960 SIDECAR

Jedinečný historický motocykl Tatra je k vidění na webových stránkách hostince Grüner-Jäger v Lingenu. Přinášíme vám překlad těchto stránek a několik komentářů na závěr.

TatraFirma TATRA byla již v předválečném období známa jako významný výrobce nákladních i osobních automobilů. Koncem 50-tých let se však začíná šířit zvěst, že konstruktéři značky TATRA se začínají zajímat o zcela novou oblast působnosti. Na základě tehdejšího celosvětového motocyklového boomu navrhlo vývojové oddělení motocykl, který by svým výkonem, odolností a technickou úrovní předčil vše do té doby známé - podobně, jako tomu bylo v předválečném období u automobilů této značky.

TatraTento stroj nevznikl pouze na rýsovacím prkně, ale velmi brzy se dostal do stadia prototypu. Byly vyrobeny 3 exempláře tohoto motocyklu (2 se sajdkárem, 1 bez). Motor (vzduchem chlazený řadový 4-válec 960 ccm) i podvozek (dvojitý šroubovaný rám, vedený vlevo i vpravo nad motorem, jednoramenné odpružení vzadu) byly dostatečně dimenzovány a vyznačovaly se neobyčejnou stabilitou. Bohužel nebyly v té době k dispozici ráfky, které by aspoň trochu odpovídaly (na tu dobu obrovskému) výkonu 98 PS. Z toho důvodu byl až do začátku 60-tých let další vývoj solo-motocyklu zastaven. Tatra

Tím intenzivněji se však pracovalo na obou téměř identických sajdkárech používajících hnané kolo z osobního automobilu. Na konci roku 1962 již byly sajdkáry osazeny sériovými koly. Byly najety tisíce kilometrů na firemní testovací trati, stejně jako na horských zatáčkovitých okreskách. Nekonečné hodiny trávil tým techniků tím, že zajišťoval, aby motor i podvozek odpovídal (do té doby ve stavbě motocyklů nevídaným ) parametrům výkonu a velmi silného kroutícího momentu přes 100 Nm, začínajícího již v oblasti nejnižších otáček.

TatraJakkoliv však byl tento motocykl se sajdkárem vyspělý a předběhl vývoj o desetiletí, přišel přece jen poněkud pozdě. Nastala doba růstu průmyslu a optimismu přinášející s sebou i poptávku po automobilech. Doba, kdy se mělo za to, že žádný rozumný člověk už ve skutečnosti nechce jezdit na motocyklu. Motocykly byly degradovány. Na člověka, který v té době jezdil na motocyklu a ještě k tomu se sajdkárem bylo pohlíženo jako na někoho, kdo definitivně zaspal dobu a stával se terčem posměchu. Prodej motocyklů (obzvláště této výkonové a cenové kategorie) nebyl reálný. S těžkým srdcem proto obchodní oddělení firmy TATRA tento projekt zastavilo. V následujících letech se firma zaměřuje pouze na vývoj a produkci užitkových (a částečně i osobních) automobilů.

Po zastavení vývoje motocyklu opustil hlavní inženýr podílející se na vývoji motocyklu firmu TATRA a vystěhoval se do Řecka. Dva předsériové motocykly se sajdkárem obdržel jako součást odstupného. Využíval je až do 90-tých let na své malé vinici jako spolehlivý dopravní prostředek.
V důsledku nedostatku náhradních dílů, složil během času ze dvou strojů jeden, který ale díky zručnosti majitele zůstal v úžasně zachovalém stavu.

TatraPo smrti svého tvůrce koncem roku 1998 a po prodeji vinice americkému koncernu byl tento TATRA-sajdkár na prodej. Současný majitel se o prodeji tohoto pozoruhodného stroje dověděl díky internetu. Okamžitě odletěl do Řecka, nalezl tento obrovský historický motocykl ve velmi dobrém, i když viditelně ojetém stavu, a okamžitě se dohodl na jeho koupi. Do srpna roku 2000 prošel stroj intenzivní renovací a získal osvědčení německé technické kontroly (TÜV) pro provoz na veřejných komunikacích. Od té doby spolehlivě jezdí - v zimě, v létě, za každého počasí- jako dopravní prostředek hostů Rockového a Bluesového ubytovacího hostince GRÜNER JÄGER v Lingenu (DE).


Na závěr bohužel musím konstatovat, že tento motocykl je s největší pravděpodobností falzifikát. Za prvé, autor překladu Stanley (kterému tímto děkujeme za poskytnutí překladu) se po tomto modelu neúspěšně pídil v muzeu značky Tatra, kde by o něčem takovém asi přinejmenším slyšeli. Za druhé, celá historka obsahuje některé pasáže, kterým lze jen těžko uvěřit (hlavní vývojový inženýr státního podniku TATRA se v dobách nejtužší komunistické vlády vystěhoval se do Řecka a soudruzi mu ještě dali výslužku dva vývojové prototypy). No a nakonec za třetí a za hlavní, podívejte se sami podrobně na motocykl na snímcích - takhle opravdu nevypadá motocykl z roku 1962. Takže až budete mít někdo cestu do německého Lingenu poblíž hranic s Nizozemím, zajeďte se podívat, co to je ve skutečnosti za motorku. Pokud někdo poznáte model z fotografií, prozraďte nám to v komentářích pod článkem. Třeba máte někdo v garáži podobou Tatra-sajdu a ani o tom nevíte!

Informace o redaktorovi

Filip Tichý - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):



TOPlist