yamaha_demo_tour




Morgan 3 Wheeler

Retro modely, café racery a jiné motocykly plné nostalgie pomalu začínají ztrácet punc jedinečnosti, a vyniknout s unikátním řešením je čím dál těžší. Tříkolové vozidlo s karoserií připomínající trup válečného letadla a nablýskaným vidlicovým dvouválcem na přídi ale vzbudí zasloužený rozruch všude, kde se objeví.

Kapitoly článku

Anglická rodinná továrna Morgan byla v lázeňském městečku Malvern založena už před více než sto lety, a v současné době je známá především výrobou luxusních sportovních automobilů. Přesto povědomí o firmě Morgan  u nás není nijak rozšířené - v celé republice je registrováno pouze 32 vozů této značky. Co však vyneslo firmu Morgan mezi elitu už v  motoristickém pravěku, byla tříkolová vozidla. Díky vysoké kvalitě zpracování a především důmyslné konstrukční práci získaly tříkolky Morgan na začátku minulého století značné úspěchy jak v komerční oblasti, tak i na  sportovním poli. O nezměrném potenciálu konstruktérů - firma Morgan mimochodem využívá při vývoji výhradně vlastní zdroje, a kromě motoru pochází veškerá konstrukční řešení přímo z Malvern - nejlépe svědčí fakt, že dálkový rychlostní rekord tříkolového Morganu z třicátých let nebyl dodnes překonán. Úspěšnou éru tříkolek Morgan ukončila až druhá světová válka, a po jejím skončení se zájem veřejnosti přesunul směrem ke čtyřem kolům. Poslední tříkolové modely vyjely z linky v roce 1953, a   následující dlouhá desetiletí přežívaly ve firemním muzeu.

 V době unifikovaných bezduchých automobilů, vybavených nejmodernějšími technologiemi a asistenčními systémy se ale vedení společnosti Morgan celkem logicky rozhodlo pro renesanci svojí tříkolové legendy s cílem vrátit skalním motoristickým nadšencům ten pravý a nefalšovaný zážitek z jízdy. Tak se před rokem zrodila myšlenka, začít znovu s výrobou modelu Morgan 3 Wheeler. Na autosalonu v Ženevě už mohli návštěvníci obdivovat první prototyp, a v listopadu letošního roku se začne s výrobou sériových kusů.

Designová návaznost na původní tříkolky je u nového Morganu zaručena. Pouhý pohled na profil karoserie zřetelně evokuje vzpomínky na stíhačku z válečného filmu, a po usednutí za volant se pocity pilota ještě znásobí. Kokpit včetně přepínačů a budíků je zdařilou kopií pracoviště pilota Spitfiru v bitvě o Anglii, a pro nejnáročnější klienty, kterým standardní poznávací znaky nestačí, jsou v nabídce "letecké" polepy na kastli. Sportovněji zaměření jedinci naopak sáhnou po samolepkách se šachovnicovým motivem, závodním pruhem nebo startovním číslem. Problém není ani zadat do výroby samolepku podle vlastního návrhu. Při výběru barvy také není zákazník nijak výrazně limitován - nabídka čítá více než 13 tisíc odstínů laku, ke kterým si lze zvolit také vhodnou barvu koženého polstrování podle vlastního vkusu. Všechny díly karoserie jsou ručně vyklepány z hliníkového plechu a podloženy osvědčenou jasanovou výdřevou, která tlumí vibrace.
Vůz působí poměrně subtilním dojmem a zejména jeho úzký trup a odlehčená ramena předních kol nevzbuzují přílišnou důvěru v jízdní stabilitu, ale opak je pravdou. Podvozek stojí na bytelné prostorové konstrukce - původní tříkolky měly páteřový rám s dvěma příčnými nosníky - a celá geometrie včetně těžiště je tak geniálně navržena, že i úzké přední pneumatiky na devatenáctipalcových ráfcích s jednostranným výpletem drží zvolenou stopu jako na kolejích. Kýžené zábavy pak pilot dosahuje plynovým pedálem, na jehož povel se zadní kolo dostává bez otálení do řízeného smyku, aby po ubrání plynu zas poslušně navázalo plný kontakt s vozovkou.
Potřebné koně a newtonmetry posílá směrem k zadní pneumatice výrobek známé kalifornské motorárny S&S, vyrobený speciálně na míru pro tříkolku Morgan. Stejný dvoulitr, jaký se okázale vystavuje na přídi Morganu 3 Wheeler, nenajdete v žádné stavbě na světě, a ani většina dílů není zaměnitelná s jiným motocyklovým motorem. Přes pětistupňovou převodovku z Mazdy MX-5 a plochý ozubený řemen dostává na zadní kolo až 115 koní, které umí vozidlo o hmotnosti 485 kg rozjet na rychlost 100 km/h za pouhé 4,5 sekundy, a dálé pokračovat ve fantastické akceleraci až k maximálce těsně pod hranicí dvou stovek. Takovou rychlost už na moderní motorce jistě zažil kdekdo, ale pocit ve vysokém sedle motocyklu s relativní volností pohybu, se s pobytem v těsném kokpitu sezením jen několik centimetrů nad zemí nedá vůbec srovnat. V tříkolovém Morganu prostě dostávají slova akcelerace a rychlost doslova jiný rozměr.
Pokud vás nápad spojení moderních technologií s tradičním designem zaujal, pospěšte  rychle k dovozci pro Českou republiku.  Továrna už  nyní eviduje víc přijatých objednávek než kolik Morganů stačí vyrobit za jeden rok. Při ruční výrobě se pochopitelně nedají chrlit ze vrat stotisícové série, a vzhledem k velkému zájmu bude kapacita 550 kusů ročně jen sotva stíhat pokrýt poptávku. I v tom ale spočívá jedinečnost a exkluzivita těchto nádherných strojů, které na rozdíl od masově vyráběných robotů na transport mají svou duši.

Informace o redaktorovi

Petr Poduška - (Odebírat články autora)
Jiří Jevický - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (22x):
Motokatalog.cz



TOPlist