journeyman_brezen




Miláno: Vectrix

I v letošním roce se na milánské výstavě prezentovala americká firma Vectrix, která se etabluje na trhu v oblasti elektrických motocyklů a skútrů na dvou kolech. Stěžejním bodem a hlavním vrcholem tiskové konference bylo představení dvou nových prototypů strojů.


První z nich je zajímavá tříkolka Vectrix 3W, která je založena na stejném principu jako např. stroj Piaggio MP3 se spalovacím motorem. Tento prototyp zde byl představen i ve variantě s nástavbou, která poskytuje jezdci maximální komfort a ochranu proti nepřízni počasí. Celý stroj využívá techniky a komponent již dříve představeného MAXI-skútru, který jsme neváhali opět vyzkoušet na venkovním prostranství.




Druhým, podstatně ambicióznějším projektem, který je zatím pouze ve fázi konceptu, je historicky první sportovní motocykl s elektrickým pohonem pod označením Vectrix SBK. Po stránce stavby se jedná o dosti futuristický a zajímavý počin, který je však založen na moderních komponentech a reálných dílech.




Nejzajímavější položkou je samozřejmě elektromotor, o kterém výrobce sdělil vcelku zajímavé informace. Předně stroj by měl dosahovat rychlosti přes 200 km/h k čemuž by mu měl posloužit výkon 60 kW s maximálním točivým momentem 102 Nm. Samozřejmě nedílnou a stěžejní položkou jsou elektrické akumulátory. O nich výrobce prozradil jen tolik, že by měly stroji zajistit dojezd 70 km při konstantní rychlosti kolem 120 km/h a následné dobití celého stroje by nemělo trvat déle než 2,5 h. Zahájení výroby má v současné době jediný háček a to počet objednávek, kterých výrobce musí obdržet alespoň 500, aby zahájil podle svých slov výrobu.


Bohužel, jak dlouho to bude trvat, si netroufáme při ceně 55 000 eur odhadnout. Prozatím jsme se tedy spokojili s reálným “Maxi-skútrem“ a pojízdným prototypem “3W“, které se opět proháněly na venkovním prostranství.


Můj názor:

Osobně jsem skútr vyzkoušel až letos a musím konstatovat, že mě překvapila poměrně slušná ovladatelnost. Přiznám se, že při avizované hmotnosti kolem 230 kg jsem to nečekal. Celý skútr je překvapivě svižný a rovněž brzdný účinek není nejhorší. Navíc je zde možnost brzdit i motorem, když otočíte plynem do opačného směru. Chvíli bych si na to musel v provozu zvykat, aby se to pro mě stalo intuitivní, nicméně praktickou stránkou je, že se v tomto režimu skútr dobíjí.


Pokud při stání otočíte plynovou rukojetí opačným směrem, skútr začne couvat, což při jeho hmotnosti jistě není k zahození. Oproti klasickému benzínovému řešení je rovněž nesrovnatelně tiší. Co se týče technických parametrů maximální rychlost je 100 km/h a dojezd na akumulátory činí 110 km, i když jen při rychlosti 40 km/h.


Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Lukáš Růžička - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist