KTM TNT – Track ‘N’ Test na Sachsenringu

Ráno sice neprší, ale stále je mokro a předpověď je mírně optimistická s nezbytnou alibistickou možností přeháněk. Po cestě jsme si ještě projeli část starého Sachsenringu vedoucího skrz město a okolním lesem. Na okruhu nás očekává perfektně připravené zázemí KTM se spoustou naleštěných motorek. PR manager KTM Thomas Kutruff nás seznamuje s programem akce a dává nám informace o tom, co nás v průběhu testovacího dne čeká a jakou techniku máme k dispozici.

KTM TNT – Track ‘N’ Test na Sachsenringu

Kapitoly článku

Tovární pilot KTM v seriálu IDM - Stefanem Nebel nás informuje o okruhu a dává nám cenné rady před výjezdem na trať. V případě zájmu je nám k dispozici kompletní ON-ROAD řada KTM, ale je jasné, že nás bude zajímat především KTM RC8, která byla zastoupena více než deseti kousky a to jak ve standardní verzi, tak i ve verzi R a dokonce i jeden kousek v edici Red Bull Race Replica. Rozdělujeme se do dvou skupin a čekají nás tři půlhodinové testovací bloky, během kterých jsou nám k dispozici mechanici KTM, připraveni měnit nastavení motocyklů a vycházet vstříc všem našim rozmarům.
V minulosti jsem tento okruh navštívil jen jednou a to pouze jako doprovod Michala Bursy při Boxer Cupu, kterého tímto zdravím. Tenkrát jsem si trať ovšem projel jen v rámci vylepšení fyzičky na kolečkových bruslích. I přesto si dobře pamatuji, že to není jednoduchý okruh a to hned ze dvou důvodů. Za prvé jsou zde velké výškové rozdíly a některá místa mi připomínají spíše vyasfaltovanou sjezdovku než závodní silniční okruh.
Za druhé je zde obrovský nepoměr levých a pravých zatáček. Zatím co pravé jsou jen tři, levých je hned jedenáct! Naštěstí nejsem sám, kdo pojede na tomto okruhu poprvé, a Stefan nám nabízí, že nás v první jízdě provede ideální stopou. Díky této pomoci jsme se s okruhem seznámili o moc rychleji, než by nám to trvalo samotným. Okruhu přicházím postupně na chuť a znovu musím vyzdvihnout fantastickou práci Stefana, protože pokud někdo z vás zkoušel seznamovat někoho s okruhem, pak určitě ví, jak je těžké jet pomaleji, než jste zvyklí, a přesto držet ideální stopu a jet plynule. Stefan s námi takto odkroužil cca 5 kol. Rozhodně jsme nezačínali na rychlosti vyhlídkové jízdy a finále bylo už ve velmi slušném tempu. Při druhé jízdě už získávám větší jistotu a začínám si užívat RC8 a rovnou musím napsat, že mi opravdu padla do ruky, velmi rychle jsem si na ní zvykal a její testování byl vážně zážitek.
Sachsenring vyžaduje kromě šikovnosti i velké srdce, protože jsou zde horizonty a zatáčky, do kterých najíždíte se zařazenou trojkou nebo čtyřkou v poměrně velké rychlosti a přitom celou zatáčku nevidíte. Cílová rovinka je z počátku do kopce a v místech, kde z vytočené pětky dobrzďujete až na dvojku, se rovinka láme v mírné klesání a zadní kolo se vám nenápadně ocitá ve stavu beztíže. Ale zpátky k motorce. Zatáčení je hračkou a motorka díky nízko položenému těžišti padá do pomalých i rychlých zatáček fantasticky s naprostou jistotou a noblesou. Při brzdění se chová RC8 klidně a super práci odvádí jak podvozek, tak brzdy. Karlovi se sice po delší době a velmi intenzivním brzdění brzdová páčka lehce propadá, ale na své účinnosti brzdy ani tak neztrácí.
Motor má silný zátah už od spodních otáček a jeho průběh až k maximálním otáčkám je naprosto plynulý, bez jakýchkoli nepříjemných děr i špiček. Motor sice ve špičce ztrácí na jinak silném nástupu, ale ve spodních otáčkách zase naopak překvapí svou silou. Předchozí ročníky měly problém s přesností převodovky, ale to je jak se zdá minulostí, protože řazení je naprosto korektní. Při řazení se spojkou i bez ní rychlosti zapadají jako hodinky a to samé platí i o agresivním podřazování. Někomu by mohla vadit absence antihopingové spojky, ale mně při silném podřazování a dobrzďování toto chování naprosto vyhovovalo a přestože se v tu chvíli chovala RC8 malinko neklidně, na okruhu to naopak umocňuje požitek ze sportovní jízdy.
Při výjezdech ze zatáček a následné akceleraci se mi několikrát rozvlnila řidítka, ale následným nastavením vyšší tuhosti tlumiče řízení je všechno v pořádku. Je vidět, že tento plynule nastavitelný tlumič řízení WP není v základní výbavě jen pro okrasu a dobře odvádí svou práci. Thomas Kuttruf se nám během přestávek neustále věnoval a diskutoval s námi. Neustále se zajímal o to, jestli pro nás nemůže něco udělat. Jedna věc se našla – neustále jsme žadonili o další testovací jízdy, které nám k naší obrovské radosti opravdu obstarává a nakonec jich absolvujeme celkem pět, místo původně plánovaných tří! Absolvoval jsem první testování s KTM na okruhu, ale již několikátou akci s KTM a musím konstatovat, že pro lidi z KTM není jejich práce jen zaměstnání, ale jsou to opravdoví nadšenci a to je obrovsky znát.
KTM RC8 není žádná novinka, přesto si zaslouží, abychom si ji trochu připomenuli. Designéři z Mattinghofen zaslouží uznání za osobitý výraz motorky, kterou si určitě jen tak s něčím jiným nespletete. Nezaměnitelné ostré rysy, kátéemské protáhlé světlo, netradičně umístěný výfuk a tenká špičatá krovka – RC8 je prostě osobnost. Základ tvoří rám z chrom-molybdenových trubek. Při jeho robustnosti až těžko uvěřit, že váží pouhých 7,5 kg. Odpružení je u KTM v podstatě předurčené – WP. Nutno dodat, že funguje výborně. Do rámu je vsazen dvouválcový motor s válci svírajícími úhel pětasedmdesáti stupňů. RC8 disponuje objemem 1148 ccm s výkonem 113,8 kW (155 koní) a kroutícím momentem 120 Nm. Silnější verze RC8 R disponuje zdánlivě zanedbatelným navýšením objemu na 1195 ccm s výkonem 125 kW (170 koní) a krouťákem 123 Nm. O vstřikování a elektroniku motoru se stará Keihin a samozřejmostí je i šesti stupňová převodovka. Brzdy jsou použity od Bremba. V předu dva brzdové 320 mm kotouče s radiálními čtyřpístkovými třmeny a vzadu dvoupístkový třmen na jednom 220 mm kotouči. Váha motocyklu bez náplní je 184 kg, respektive 182 kg u verze R, která je lehčí především díky lehkým kolům.
Ergonomie je zvládnutá velmi dobře. Velký multifunkční displej nabízí spoustu užitečných informací a brzy se v něm zorientujete. Jediná věc, kterou bych uvítal, by byl ukazatel zařazeného převodového stupně. Ovládání na levém řidítku je naprosto vyhovující. Na motorce je velmi příjemný posez nejen při běžné jízdě, ale RC8 padne dobře do ruky i na závodním okruhu a přeskakování ze strany na stranu je hračkou a jezdec se může naplno věnovat jízdě. Je zřejmé, že evropský výrobce myslí i na zákazníky vyššího vzrůstu. Já se svou konfekční 176 cm postavou nemám v podstatě co měnit, ale je vidět, že i vyšší piloti by neměli mít problém s optimálním přizpůsobením motorky. V tomto směru RC8 nabízí spoustu užitečných možností individuálního setupu.
Především bych zmínil možnost změny výšky sedla, řidítek, stavitelné páčky spojky, přední brzdy a zadní brzdy. Podstatná je i možnost výškového nastavení stupaček. Za důležité považuji i kvalitní dílenské zpracování a díky kterému měly motorky po celou dobu testování mou důvěru. Což je, pokud se proháníte po okruhu rychlostí přes dvěstě km/h, dost podstatné. Během dne jsme se navíc ujistili, že RC8 je i mechanicky velmi odolná a po několika pádech, které se ten den na okruhu odehrály, jsem se přesvědčil, že na motorce byly opravdu až nenormálně malé škody. To mi potvrzuje i Thomas, který se chlubí tím, že za těch pár let co pořádají TNT akce, už zažil na okruhu hodně pádů, ale ještě nikdy prý nezažil hnutý rám.
Co se týká srovnání KTM RC8 a RC8 R, nebude asi velkým překvapením, že mi vychází vítězně právě model RC8 R. Je to hned z několika důvodů. Za prvé je to lepší podvozek, respektive odpružení. Verze R působí pocitově k mému překvapení měkčí a do zatáček padá lehčeji a takříkajíc sama. Od Thomase zjišťuji, že jsou obě verze sice osazeny stejnými komponenty, a však uvnitř tlumení verze R jsou jiné pružiny a tyto tlumiče tak mají delší zdvih. Zadní centrální tlumič vypadá na první pohled stejně, avšak kromě jiné pružiny má verze R i možnost plynulejšího nastavení oproti skokovému nastavení u standardní verze.
Důležitou roli hrají i lehká kola a při našem testování bylo podstatné i lepší obutí. Na verzi R byly nasazeny pneu Super Corsa, kdežto na standardní verzi RC8 byly obuty „jen“ Diablo Rosso. Pokud jsem se na okruhu proháněl s verzí R za nějakou standardní RC8, poznal jsem ve výjezdu z vinglu a především v následné rovince, jak je znát patnáct koní navíc a užil jsem si následné předjetí, aniž bych musel spoléhat jen na brzdy Brembo, které jsou na obou verzích stejné, přesněji by se slušelo napsat stejně skvělé.
Pokud vás akce KTM TNT zaujala, mohu vám jí jen doporučit. Tento rok probíhá TNT celkem dvanáctkrát a na deseti různých okruzích. Cena je od 100 do 215 EUR a svézt se můžete nejen na testovacích KTM strojích, ale i na svém motocyklu jiného výrobce.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.25
Známkováno: 8x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist