globalmoto_duben_nolan




KTM a Husaberg Festival 2011

Oranžoví zase oslavili svátek práce zábavou - na mašinách, jak jinak. Jezdilo se na silnici i v terénu, testovaly se oranžové (bílé, modré, černé) novinky, ale čas se našel i na jiné kratochvíle, kulturní i gurmánské. KTM Klub totiž pořádal v Motorlandu Vrchbělá u Bělé pod Bezdězem skvělý CZ KTM a Husaberg Festival 2011.

Kapitoly článku

Páteční prolog – Journalist Test Day

V pátek odpoledne na místo konání dorazili novináři většiny českých periodik, aby vyzkoušeli KáTéeMácké novinky pro rok 2011 a porozhlédli se po areálu, cože návštěvníky srazu o víkendu vlastně čeká. K dispozici byli dva malí dvackoví vévodové KTM 125 Duke, jeden o poznání větší s označením KTM 690 Duke R, superbiková bomba KTM 1190 RC8 R, cestovatelský KTM 990 Adventure Dakar a nejprovařenější mašinou pak byla KTM 990 SMT ABS, kterýchžto kousků bylo v Bělé dokonce pět. Offroadoví nadšenci pak měli k dispozici letošní Kačeny a Husary, které mohli povodit na endurových tratích v okolí areálu, nebo na náročné motokrosové trati.
Na rozjezd a zmapování okolí jsem si vzal letošní novinku v podobě malé KTM 125 Duke. Na něj jsem byl hodně zvědavý, vždyť Vláďa ho po prvním svezení hodně chválil. Duke, kterého jsem měl k dispozici já, byl v seškrcené verzi a tak některé rovinky na okolních silničkách byly až moc dlouhé, přes kilo se téhle Kačence moc nechtělo. Takže ve chvíli, kdy pořadatelé otevřeli asfaltovou trať v areálu, bylo nejlepším řešením přestěhovat se právě sem. Teprve na téhle asfaltové klikatici mohl malý Vévoda ukázat, co se v něm skrývá. Podvozek přesný jak chirurgický skalpel, brzdy, posed, ovladatelnost, těžko si dovedu představit, že by šlo postavit ještě něco, co by fungovalo lépe. Škoda, že nebyla k dispozici „otevřená“ verze, která má o pár koníků v motoru víc. Ještě větší škoda je ale to, že kvůli úředníkům už dvoutakty zmizely v propadlišti dějin. Tenhle podvozek s nabroušenou dvoutaktní dvácou – toť mašina mých snů! Ale to samozřejmě brečím na špatném hrobě, v Mattighofenu svoji práci odvedli na jedničku.
Po tomhle rozehřátí jsem přesedlal na motorku „o kousek“ větší a to KTM 990 SMT, která je pro letošní rok nově opatřená protiblokovacím systémem ABS. Po nastartování se z litrového dvouválce ozve sytý zvuk, který okamžitě láká do sedla. Než se motorka ohřeje, rozhlížím se po kokpitu, osahávám perfektně padnoucí řidítka, tady jsou stupny, tady sedlo - šířka i tvrdost tak akorát, sakra, tuhle motorku snad dělali přímo na mne! Po rozjetí se postavím do stupaček, i tohle je perfektní, málokteré motorky (mluvím o litrových endurech) jsou i v téhle pozici tak pohodlné, jako dvouválcové KTM.
Geny, které podědily po svých offroadových předchůdkyních se zkrátka nezapřou. I když i tohoto silničního modelu je to celkem šumák, mně se to prostě líbí. Pár oblouků ve stoje a po usednutí do sedla je čas na výlet po okolí Bezdězu. První jízdu jsem vzal hóóódně výletnickým tempem. Mám doma starší motárdovou šestsetdvacítku a s ní mě podobné flákání rozhodně nebere. Ta mě vždycky kope tam, co končí záda a nadává: „Kvůli tomu sis mě snad nekupoval, koukej se natáhnout na řidítka, lokty od sebe a začni makat!“ Ale tenhle litr nijak neprotestoval: „Chceš se kochat krásným okolím? Není problém! Jedeš do Tramtárie? V pohodě!“ Ve chvíli, kdy na asfalt spadnou první kapky, zkouším pořádně sešlápnout zadní brzdu. Od brzdového pedálu dostávám kopanec, který se postupně mění na jemnější vibrace, to se ABS hlásí ke slovu. K tomuhle výletnickému tempu jízdnímu stylu se skvěle hodí. Nechcete se s nikým honit, jedete na pohodu a tak vám prostě vyjde Kačena vstříc i tímhle systémem, který jízdu zpříjemní, doslova zpohodlní.
Druhá jízda po těchhle silničkách spolu s Vláďou už byla ostřejší, s touhle motorkou už žádná rovinka rozhodně dlouhá nebyla, nebyl problém ji rozhýbat i přes 160 km/h. Protože si pomalu na motorku začínám zvykat, vyrážím na motárdový okruh, kde se nemusím bát žádných „škůdkařů“ v protisměru. Tady motorka ukazuje svoji druhou tvář, kam se hrabe Dr. Jackyll a Mr. Hyde! Z poslušného cesťáku se rázem stává mašina, která vám pořádně rozproudí krev v žilách. Jasně, že tady by ABS byl nejen zbytečný, ale i na škodu, naštěstí je na palubce čudlítko, kterým jeho funkci vypnete. Pak už zadní kolo maluje černé čáry u každé zatáčky, jak při nájezdu, tak i ve chvíli, kdy sto šestnáct koní předává víc síly nežli je schopná zadní guma přenést. Trať byla postavená tak, že obsahovala jak rychlé zatáčky, tak i pár vracáků kolem nohy, a také retardér vystavěný z pneumatik. Tady všude se (před chvilkou ještě cestovatelská) Kačena cítila jako doma. Před hodinou jsem v jejím sedle trávil guláš na pohodovém výletu kolem Bělé a teď ze mě při jízdě s tou samou mašinou doslova lije pot a stříká adrenalin.
Takhle motorka se ovládá fakt neuvěřitelně lehce, při překlápění ve vinglech, v utažených i rychlých zatáčkách, a pokud se při brzdění nebo zrychlování smýkne bokem, rozhodně to nevnímáte jako problém. Po pár kolech úplně zapomínám, že jedu na litrovém dvouválci, guma z pneumatik a podrážek se začíná čím dál víc stěhovat na asfalt a tak se ve chvíli, kdy si střihnu výlet mimo trať rozhodnu, že Kačenu radši vrátím, dokud je ještě celá. Journalist Day končí, všechny mašiny se v pořádku vrátily po depa, takže Mirek Lacko z CEE vypadá spokojeně. Po příjezdu domů lehám do postele, packy mě bolí, jako kdybych skládal vagón uhlí, a přitom to zezačátku vypadalo na pohodovou turistickou vyjížďku! Kdepak, tahle Kačena se dovede změnit jak mávnutím kouzelného proutku!

Informace o redaktorovi

Martin Hakl - (Odebírat články autora)
Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (3x):



TOPlist