globalmoto_duben_nolan




Jawy, ČZ i dieselová motorka. Tak vypadá soukromá sbírka motocyklů v USA

Když se pod jednou střechou sejde čtyřsedadlový motocykl Čechie-Böhmerland z roku 1929, Jawa 175 Special ze 30. let nebo třeba podobně stará ČZ 175, srdce motorkáře zaplesá. Pohled na tyto legendy a spoustu dalších se mi naskytl v Americe při návštěvě české soukromé sbírky motocyklů. Byl by hřích se o tento zážitek nepodělit.

Kapitoly článku

Soukromá sbírka motocyklů Jawa, ČZ a další

Když se vydáte na svatební cestu do USA, práci hodíte sice za hlavu, nadšení pro motocykly se ale nezbavíte. Jen těžko však čekáte, že se ubytujete jen několik desítek metrů od pokladu tvořeného legendárními motocykly Jawa nebo ČZ. Přesně to mě však na začátku září potkalo.

Ervin Bittner, Čech žijící v americkém Chicagu, propadl jako spousta z nás dvoukolové vášni a od roku 1982 rozšiřuje svou sbírku motocyklů. Obsahuje přitom především legendární motocykly české výroby a některé velice zajímavé automobilové veterány. V současné době čítá sbírka 19 motocyklů a již brzy přibude 20. kousek s dieselovým agregátem.

Ohromilo mě, v jak výborném stavu všechny motocykly jsou a hlavně – jsou schopny provozu. Na všechny opravy a potřebnou péči přitom Ervin stačí sám, a to včetně lakování.

4sedadlová "Čechie" z roku 1929

Můj zrak se jako první zastavil na motocyklu Čechie-Böhmerland a není divu. Jak často se díváte z očí do očí čtyřsedadlovému motocyklu? Podle slov Ervina bylo těchto motocyklů vyrobeno skoro 1000, jen hrstka však měla 4 sedadla. Drtivá většina byla prodávána v 3sedadlovém provedení.

Motocykly značky Jawa

Jak již několikrát zaznělo, největší zastoupení měly motocykly značky Jawa. Nejstarším kouskem je přitom Jawa 175 Special a Jawa Robot z roku 1936. U prvního zmíněného modelu Ervin vypichuje netradiční řešení zadního pérování, tedy odpružené sedlo, a pohodlí při jízdě i na delší cesty. Jawa Robot připomíná spíše jízdní kolo a k jejímu řízení nebyl potřeba ani řidičský průkaz. Startování bylo možné skrze pedály, které jste zároveň museli nedobrovolně použít při jízdě do většího kopce.

 

Pokračujeme známým modelem Jawa 250 "Pérák", který byl vyvíjen za války za zády Němců. Podle slov majitele je to první moderní motocykl po druhé světové válce. Původní motor s objemem 250 ccm byl později nahrazen výkonnějším se 350 ccm.

Jawa 550 Pionýr, přezdívaná také jako "pařez", byla ve své době snem každého mladého motorkáře. Nabídla pérování předního i zadního kola (zde pod sedlem) a dokázali jste se na ní prohánět až rychlostí 45 km/h.

Na legendární Jawu 350 "Kývačku" nejspíše vzpomíná mnoho motorkářů. Byl to jeden z prvních motocyklů, který se hodil i pro pohodlnější jízdu ve dvou. Ervin navíc zmiňuje netradiční řešení řadící páky, která sloužila rovněž ke startování.

Mezi motocykly ve sbírce se zařadil i dvouválcový model Jawa 500 OHC, který byl jediným poválečným 4taktem od Jawy. Ve své době byl nejrychlejším motocyklem na československých silnicích.

Z obležení rudými motocykly vystupuje modrobílá Jawa 350, která sloužila policejnímu sboru v 50. letech minulého století. Ervin však podotýká, že byla mezi policisty nepopulární kvůli nestabilitě při vyšší rychlosti a bočním větru. Možná i proto byla později stažena. Na pohled se však jedná o opravdový klenot, se kterým Ervin dokonce vyhrál několik prestižních výstav v USA.

Vystavená Jawa 350 Sport patřila původně americkému policejnímu oddělení ve státu Pensylvánie, kde sloužila policistům jako stroj pro učení jízdy v náročném terénu. Byla používána zároveň pro silniční závody, proto na sobě stále nosí číslo 60. Po odkoupení do Ervinových rukou však byla v dezolátním stavu a kromě koroze bylo potřeba vyměnit celou elektrickou instalaci. Předchozí majitel totiž zaměnil 6V baterii za 12V. Černá barva je původní i přesto, že se v našich krajinách prodával motocykl jen v červené. Cizinci si ale jinou barvu zvolit mohli.

Jawa 350/634 z roku 1977 přichází se systémem Oilmaster, který osvobozuje majitele dvoutaktů od míchání oleje a benzínu při plnění nádrže. Policejní verze byla vyráběna v oranžové barvě, kterou Ervin raději nahradil bílou. Součástí je i jednokolový trailer, ve kterém lidé vozili věci na delší výlety nebo dovolenou. Sám Ervin na tomto motocyklu najezdil ještě před pár lety mnoho mil při svém cestování po USA a patří k jeho nejoblíbenějším.

Revoluční byla podle majitele Jawa 90 Cross, která přišla s rotujícím laminátovým diskem pro distribuci pohonné hmoty do válce. Díky tomu bylo dosaženo vyššího výkonu i v motoru s objemem 90 ccm. Netradiční je rovněž zakrytý řetěz, který byl nejen chráněn, ale zároveň i mazán.

Motocykl Jawa 350/633 byl navržen architektem a přezdíván jako Bizon, protože při troše fantazie toto zvíře opravdu připomíná. Hlavně tedy přední část. Ervin upozorňuje, že bylo možné řidítka se světlometem posouvat nahoru a dolů podle výšky jezdce. Nechyběl ani Oilmaster a průzor na hladinu oleje. Dalším modelem je Jawa 350/634 v policejním provedení. Líbilo se mi, že je opět vše funkční, a to včetně policejního rádia, sirény i červených světel.

Posledními dvěma modely Jawa jsou stroje 350/640, jeden z roku 1984 a druhý 1992. Sám Ervin smutně přiznává, že to jsou poslední povedené motocykly této společnosti a zároveň jeho velmi oblíbené stroje, na kterých jezdí dodnes. Novější model v červené době Ervin doplnil o elektrický startér pro pohodlnější používání.

Motocykly značky ČZ a Manet M90

Nejstarším motocyklem sbírky značky ČZ je model ČZ 175 Tourist z roku 1938. Ten zaujme netradičním náhonem tachometru soustavou ozubených kol, odpruženým sedlem nebo řazením na boku nádrže.

Nepřehlédnutelný je skútr ČZ 175/501 nazývaný Čezeta a lidově "prase". Ervinům kousek má pořadové číslo 0061, což značí, že se jedná o jeden z prvních kousků z výrobní linky. Zajímavostí je také rezervní kolo nebo fakt, že skútr dovolil jízdu bokem (hlavně pro ženy v sukni).

Posledním modelem značky ČZ ve sbírce je motocykl ČZ 175/487, který, jak Ervin dodává, ještě čeká nové chromování a další údržba. Podle jeho slov se jedná o první modernizovanou ČZ s větším válcem a vyšším výkonem, lepším pérováním i výkonnějšími brzdami.

Sbírku završuje netradiční motocykl Manet M90 z roku 1950, který používá 2 menší písty pod jednou hlavou. Každý rok byly Manety vyráběny v jiné barvě, což je neobvyklé. Pod chromovaným víkem nádrže se ukrývá prostor, kde může být například nářadí.

Informace o redaktorovi

Honza Dolejš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 8 Kč od 8 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Worty přispěl 1 Kč
unavix přispěl 1 Kč
Pepan13 přispěl 1 Kč
Zkrat11 přispěl 1 Kč
nick675 přispěl 1 Kč
Milan1963 přispěl 1 Kč
Davcoun přispěl 1 Kč
Máchal81 přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (53x):



TOPlist