Honda den 2009 v Brně

Nikdy bych neřekl, že se budu na okruh těšit i v silném mrholení a mlze, které provázely naši páteční cestu do Brna. Letošní okruhový Supermoto Honda den byl ale čestnou výjimkou, protože na nás čekaly supersporty vybavené novým „závodním“ brzdovým systémem Honda C-ABS, který si o vyzkoušení na mokru přímo říká!

Honda den 2009 v Brně

Kapitoly článku

Narozdíl od předchozích okruhových dnů, kdy se novináři svezli za sluníčka a odpoledne sprchlo, redaktoři motocyklových periodik na Honda dni vyráželi do mokra. Naopak odpoledne se počasí umoudřilo a další registrovaní jezdci už si parádně zajezdili na suché trati, jak máte možnost vidět v samostatné kapitole s fotogalerií!

Našem ranním oblékání do kombinézy ovšem ještě silně mrholilo a na trati se místy válela mlha. Většina připravených mašin navíc byla obutá no úplně nových pneumatik, které prvních pár kol dokážou klouznout i na suchu. Ale i v ježdění na vodě má své kouzlo, navíc jsme tu nejsme proto, abychom seděli v baru, ale jezdili, takže hurá na trať. Kvůli dešti je většina strojů volných, takže na začátek sahám po naháčích - Honda CB600Hornet na krátké osahání trati a hned po něm přesedám na nahatý litr Honda CB1000R, abych si ozkoušel klasický systém ABS.
A vůbec to nebyla špatná volba - naháč je na vodě podstatně jistější než supersporty a díky ABS se jezdec nemusí před zatáčkou takřka ničeho bát. Zadní brzda mi abéesově drnčí před každou zatáčkou a občas si krátce zkusím přebrzdit i tu přední, což bych si v těchto podmínkách s klasickou brzdou ani náhodou nedovolil. Jízda na mokru má své kouzlo a i přes neustálé otírání kapiček z plexi si docela užívám. Kvůli podstatně nižším rychlostem a náklonům je ideální stopa hodně odlišná od suché stopy, zvláště v esíčkách části kolem stadionu.
Hlavním bodem dne je ovšem test kombinovaného systému C-ABS, který od letoška patří mezi nadstandardní výbavu pro modely Honda CBR600RR a Honda CBR1000RR Fireblade. Podrobný popis celého systému přineseme v červnu v redakčním testu Fireblade, takže zatím jen velmi zjednodušeně. Jde o inteligentní systém ABS s kombinovaným propojením přední a zadní brzdy a navíc simulací protitlaku na páčce. C-ABS zajistí maximální brzdný účinek na předním kole, zamezí zvedání zadního kola při extrémním brzdění a při zablokování kola dokáže v brzdné soustavě udržet podstatně účinnější cyklování brzdných impulsů a tím i výrazně silnější brzdnou sílu. K tomu dokáže jezdci simulovat tlak na brzdové páčce bez vibrací obvyklých u klasických systémů ABS, což dovoluje lepší přehled nad předním kolem a dávkování brzdného účinku. Systém je navíc plně "závadě-vzdorný" a v případě jakékoli chyby či závady se solenoidy vedoucí k C-ABS zkrátka uzavřou, rozsvítí se chybová kontrolka na přístrojovce a motocykl pokračuje v jízdě s klasickými brzdami s přímým spojením páčky a pístků. Tak, to bychom měli zjednodušený popis, a teď už k praktické zkoušce!
Rozjíždím Hondu CBR6000RR a napřed zkouším každou brzdu zvlášť. Nešetrně přidupnu zadní brzdu a namísto okamžitého zablokování zadního kola na mokrém asfaltu motorka poslušně zabrzdí. Znovu se rozjíždím, tentokrát zahamtnu předek a Cebro se pocitově celé jakoby přikrčí k zemi a energicky brzdí. Motorka se mnohem méně nahne dopředu než u klasické nepropojené brzdy a dává tak mnohem jistější pocit a celý podvozek je pocitově tužší. Optimální účinek se samozřejmě dostaví při kombinaci obou brzd. Na mokrém asfaltu není problém brzdám pořádně naložit a aktivovat ABS na předku. A marketingové popisy nelhaly, motorka opravdu na mokru brzdí jako ďas, do řízení ani do brzdové páčky na pravé ruce a pravé noze nejdou žádné vibrace a tlak v páčce přesně odpovídá tomu, jak mašina zpomaluje. Zadní kolo občas jemně zatancuje ze strany na stranu nad asfaltem, ale stále si nechává alespoň nepatrný dotek s vozovkou.
Stejně jako novináři přede mnou vracím testovací stroj s nadšeným šklebem na tváři a konstatováním, že na tohle by si člověk rychle zvykl. Na mokru dopadla zkouška tohoto systému na výbornou! Příplatek za systém C-ABS u Hondy CBR6000RR je 25tis korun, což je hodně dobrá cena, když uvážíme, že tato cifra je obecně obvyklá výše příplatku za klasické systémy ABS u většiny značek. Negativem je na druhé straně nárůst hmotnosti o 10 kg. Přestože všechny komponenty C-ABS jsou pečlivě rozmístěny poblíž těžiště a posilují tak centralizaci hmoty, deset kilo není u okruhovky zrovna málo. Ovšem špičkoví závodníci už dnes stejně jezdí driftem a C-ABS by nevyužili, tohle bude spíš pro běžné jezdce, kterým to hodně pomůže lépe využít mašinu v provozu a i na okruhu jim to o pár sekund zlepší jejich osobní rekord, aniž by se chtěli měřit s driftující špičkou - i když i v tom případě prý není až tak složité c-abs jednoduše deaktivovat a jezdit jako s klasickou brzdou.
Mokré dopoledne je za námi, pomalu se balíme a sledujeme první volné jízdy strojů značky Honda na suchém okruhu. Chvílemi se ukázalo i sluníčko a jezdci tomu začínají na trati pořádně nakládat, jak máte možnost vidět v následující fotogalerii!

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 0.00
Známkováno: 0x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist