Gas&Oil Bespoke Motorcycles: Punk´s not dead

Jestli se trochu zajímáte o českou café-racer scénu, možná si ještě budete pamatovat na pěknou domácí přestavbu Yamahy SR500 Old Fox Is Not Dead, o které jsme tu psali někdy před třemi lety. Její autor se tehdy na rozloučenou svěřil, že by se chce brzy pustit do další práce, a třeba se jednou úpravami motorek i živit. Jak je vidět, nebyly to jen plané řeči. Dneska už má Matěj dokončené další tři stavby a další dvě stojí rozpracované v jeho vlastní dílně. Račte dál.

Gas&Oil Bespoke Motorcycles: Punk´s not dead

Prostory pro vysněnou dílnu a k provozování vlastní značky Gas&Oil Bespoke Motorcycles našel Matěj skoro v samotném centru Českých Budějovic. Pod honosným názvem Palac Creative Space, jak se areál v ulici Jindřicha Plachty jmenuje, by si našinec představil spíš moderní kancelářský komplex, kam se zrovna staré umaštěné motorky moc nehodí. Ve skutečnosti však jde o blok několika starých domků se společným dvorem, který pamatuje ještě časy před érou prvních café-racerů v Británii. Teď objekt slouží jako komunitní centrum, kterí nabízí k pronájmu prostory různým umělcům a lidem, pracujícím na volné noze. Osazenstvo dvorku tak tvoří fajn parta podobně smýšlejících lidí; hned vedle Matějovy dílny se například renovují stará jízdní kola, kousek dál je grafické studio, naproti šijou motýlky a kravaty..hned jak vejdete do vrat, ucítíte že tohle místo má kreativního ducha. Právě tady Matěj se svým kamarádem Oliverem sehnali místo pro splnění velkého společného snu, a volný sklad proměnili v dílnu podle svého gusta. Se šroubováním jim tu vydatně pomáhá ještě další parťák Dejvid.

Na jejím vybavení je vidět, že za firmou nestojí žádný bohatý investor, ale na to, že Matěj před pár lety začínal v tátově garáži s flexou a sadou klíčů má dneska slušné zázemí. Jak sám říká, nářadí doplňuje postupně, vždycky když se mu sejde pár korun. A hlavně, jeho nejlepším vercajkem jsou dobré nápady a bohatá fantazie. Za každou motorkou kterou postavil se skrývá nějaký příběh, do spousty detailů dokáže propašovat svůj vlastní rukopis. Stačí se projít po webových stránkách GO Bespoke Motorcycles a uvidíte, že tady to rozhodně není o komerci.

Už v minulém rozhovoru o Staré lišce mi Matěj říkal, že by se rád pustil do Hondy NX 650 Dominator a předělal ji na scramblera. A přesně to se mu splnilo. Když se ve dveřích čerstvě otevřené dílny objevil první zákazník, hádejte jakou motorku přivezl na přestavbu. Co jiného než starého Dominátora. Na téhle stavbě, která dostala jméno Scarface Six Days je zajímavé, že  nejen do puntíku naplnila představy jejího majitele, ale posunula o kus dál i samotného autora. . Matěj říká, že Scarface mu otevřelo cestu do terénu, a od doby kdy jej postavil miluje vyjížďky po šotolinových cestách, loukách a lesích. Vnímá díky tomu větší pocit svobody z jízdy než na obyčejných silnicích.

Samotný stroj si sehnal sám majitel, přičemž hodně práce bylo už s generálkou motoru a karburátoru. Kompletně předělaná je zadní části rámu, která je odlehčená ve stejném sportovním duchu jako celá motorka. Celkový vzhled změnila menší nádrž a sedlo potažené masivní kůží, dojem závoďáku podtrhuje boční tabulka s čísly. Upravené blatníky pochází z Jawy a Hondy CB, v detailním pohledu jsou pak vidět ocelové brzdové hadice, děrovaný přední kotouč, upravené svody pod motor, výfuk Megafon, malý tachometr s kontrolkami nebo jiná světla. Pneumatiky dodala tuzemská firma Mitas a autorem nápisu Scarface Six Days na zadní kyvce je Jiří Kodras.

I další motorka je postavena na základu staré Hondy. CX500 Grey Eminence Matěj upravil podle požadavků svého kamaráda a společníka Olivera, a na výsledek je právem pyšný. Název vznikl z použité kombinace barev, kde přední šedivá část kontrastuje s temnou zadní polovinou a motorem. Konstrukčně se změnilo obloukové zakončení rámu a celá motorka je snížená o 3 cm. Ladění motoru proběhlo kromě důkladné generálky použitím otevřených filtrů K&N a krátkých koncovek výfuků značky Bittwell. Vzduch k filtrům přivádí ručně dělané plechové kornouty na bocích pod sedlem. Dalším nápadným a autentickým prvkem jsou pneumatiky Firestone obuté na kolech Comstar, přičemž přední ráfek pochází z mladšího modelu CX.

Skoro by to mohlo vypadat, že v Gas&Oil se staví jenom z japonských motorek. Důkazem opaku je však BMW R80 Overlord, kde sice není tolik úprav jako na předchozích dvou přestavbách, ale to mu nijak neubírá na zajímavosti. V sobě vlastním punkovém stylu Matěj obrousil nádrž až na plech, hlavy válců pro změnu přelakoval nažluto po vzoru letadel Messerschmitt, a na původní ráfky obul trialové pneumatiky Mitas. Na rámu je mírně upravená jenom zadní část, zato sedlo má zajímavější příběh. Jeho kostru tvoří deska ze starého skejtu, na kterém majitel motorky strávil dětství. Pak už je to víceméně o detailech; výfuky Megafon, přední blatník z MZ, nízké vlaštovky, decentní tachometr, menší světla a opletené brzdové hadice. Chybět samozřejmě nesmí podpis autora v podobě kousku navařeného klíče, tentokrát hned na dvou místech - bočním stojánku a oblouku podsedlového rámu.

Jak vidíte, kreativita a zdravý selský rozum mnohdy přináší zajímavější výsledky než rozpočtově nákladnější stavby poskládané z katalogových dílů renomovaných značek. O budoucnost českobudějovické dílny Gas&Oil Bespoke Motorcycles tedy nemám strach - i když se tu možná nebudou psát dějiny, určitě o ní ještě uslyšíme. I kdyby to mělo být třeba jen v souvislosti s nějakým podobným projektem, jako byl nedávno představený krátký film z bláznivého road tripu Howl Seat. Kultura café-racerů se zkrátka v naší vlasti utěšeně zabydluje, a to je dobře.

Za fotky děkujeme Jakubu Freyovi (www.jakubfrey.cz)

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.22
Známkováno: 9x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist