yamaha_demo_tour




Famózní ukázka motocyklů Hradní stráže

Ve středu 26. června 2013 si Hradní stráž připomněla Den ozbrojených sil. A to jak statickou ukázkou současných i historických motocyklů, tak ukázkou dynamickou. Ta se skládala ze dvou základních prvků. Doprovodu chráněného automobilu a předvedení několika synchronizovaných manévrů na velmi malé ploše.

Kapitoly článku

Pestrou paletu motocyklů mohli návštěvníci Pražského hradu spatřit již od 11 00 na III. nádvoří Pražského hradu. Seřazeny byly zprava od nejstaršího speciálního „Nanuku“ v tehdy hradních bílo červených barvách. 
Motocykly Jawa 350 typ. 345 byly vyráběny pro potřeby ministerstva vnitra. Na počátku šedesátých let bylo vyrobeno 15ks ve zmíněné červeno – bílé kombinaci pro potřeby hradní stráže. Stroje zde sloužily do roku 1965. Na vystaveném stroji přijel Ing. Hájek. Dalším zajímavým, vystaveným strojem byla Jawa 500 R
Pro potřeby Ministerstva vnitra bylo v roce 1983 vyrobeno 30ks těchto motorek. Polovina sloužila pro doprovody v našem hlavním městě a druhá půlka v Bratislavě. Motocykly sloužily do roku 1989. Stroj je osazen rakouským motorem Rotax usazen v kostře Jawa 634. Motocykl v poddimenzovaném rámu nedisponuje dobrými jízdními vlastnostmi. Dalším, dnes již historickým strojem je BMW K75 RT v tovární policejní úpravě byl ve výzbroji Hradní stráže použit poprvé v březnu 1990. Elegantní a doposud používanou modro – bílou kombinaci navrhnul pro účely reprezentace Hradní stráže světoznámý výtvarník Theodor Pištěk.
V aktivní službě byly tyto stroje po deseti letech vystřídány motocykly BMW R1100 RT v roce 1999. Jmenované i novější stroje, po BMW R1200 RT byly také součástí zajímavé výstavy, včetně kurýrní a výcvikové BMW R 1150 GS. Několik minut po 12 30 vojáci vytyčují prostor, ve kterém se bude odehrávat Přehlídkové vystoupení Hradní stráže. V 13. 00 napochoduje do prostoru Hudba hradní stráže a o několik okamžiků déle, vjíždí do prostoru III. hradního nádvoří kolona, která představuje ukázku motocyklového doprovodu hradní stráže. Kolonu před diváky přivádí Pavel Krotil na historickém stroji BMW R69 S
Po čase automobil kolonu opouští a v prostoru krouží pouze motocykly. Seskupení motocyklů opouští i černý historický „Bavorák“ a na place zůstávají v současné době sloužící bílo modré stroje. Ty předvádí doslova akrobatické kousky. Krouží v těsném semknutí v kruhu v malém poloměru.
Seskupení motorek se přelévá do mnoha proudů a obrazců, z nichž se nejvíce divákům tajil dech při jízdě rychlých motocyklů proti sobě. V dalších ukázkách vystoupili jezdci na koních v historických uniformách z dob první republiky a byl předveden slavnostní pochod se standartou prezidenta České republiky. Po té se motocykly přemístily na II. Hradní nádvoří kde byla možnost fotografování. 
Pavel Krotil
vyjádřil ve středu spokojenost s nastalým počasím. I když po ránu panovaly obavy z deště. Dále mi řekl: Při ukázkách v minulých letech bylo vždy velmi teplo a tak jsem se obával selhání zapalování. Motocykl je přeci jen v původním stavu z roku 1964. Navíc není možnost stroj těsně před ukázkou projet a "vyhnat pavouky". Zmínil se i o historii spolupráce s motocyklovou jednotkou Hradní stráže: Naše spolupráce se datuje od poloviny roku 2007. Potkal jsem motočetu po doprovodu u Úřadu vlády a dal se s nimi do řeči. Měl jsem už několik "hradních" strojů a tak jsem je pozval na prohlídku. Od té doby se naše přátelství velmi prohloubilo a setkáváme se i v osobním životě a trávíme spolu i chvíle volna...většinou jak jinak, než na motorkách. 
Pavel Krotil
se zmínil o poslední fázi přípravy: Finální nácvik probíhá v kasárnách na Čínské ulici. V den "D" ráno na Třetím nádvoří. V průběhu roku jsem přizván na tréninky na letiště v Panenských Břežanech, kde nacvičujeme převážně techniku a nebo si prostě doma postavím na dvorku kužely do kruhu (průměr 6 metrů), v ulici "zalamovací" slalom a piluji :-) Kluci jsou opravdu špičkoví jezdci a tak i když s nimi při ukázkách jezdím pouze nenáročnou část, nechci zůstat pozadu. Trénuji ,ale na současném BMW R1200RT, které nyní používá i HS. Mimochodem je to špičkový stroj.  
Pavel se zmínil i o pocitech při samotné přehlídce: Je to velká zodpovědnost, tréma a obrovská čest. Opravdu bych si na to nikdy dříve nedovolil ani pomyslet. Ze strany HS je to velikánská důvěra . Moc za to díky všem od velitele HS plk. Studeného přes jeho zástupce pplk.Kroupy až po kluky z motočety. Na poslední otázku jaký stroj by si přál ve své hradní stáji mít mi Pavel Krotil odpověděl: Mám ještě jeden velký sen. Je to jedno ze třech zachovalých kusů BMW R69 S v provedení bílo-černé...ale zatím je to opravdu jen sen, protože ho ani jeden z majitelů nehodlá prodat.
Z mého pohledu bylo celé vystoupení Hradní stráže velmi zajímavou podívanou, kterou bouřlivým potleskem odměnili naši i zahraniční turisté.

Informace o redaktorovi

Bohumír Špaček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (28x):



TOPlist