globalmoto_duben_nolan




Ducati den 2005

Letošní představení modelů italské značky Ducati proběhlo 11. května jako již tradičně na mosteckém okruhu. Po několika deštivých dnech se počasí umoudřilo a tak suchý povrch okruhu sliboval i přes nemotorkářskou zimu příjemně strávené dopoledne a již jen pohled na naleštěné motocykly vyrovnané v boxech zrychloval všem přítomným tep.

Jako první na mne čekala nejvýkonější verze „cestovního endura“

Multistrada 1000s

. Záměrně píši cestovní enduro v uvozovkách, s endurem má tento stroj příbuznou jen pozici za řidítky. Oprostíme-li se od nepřesné kategorizace, je to skvělý univerzální stroj s perfektním designem a ještě lepším motorem. Tím je vidlicový dvouventilový dvouválec s výkonem 92 koní při 8.000 ot. a točivým momentem 96 Nm při 6.000 ot./min. který nabízí dostatek pružnosti, ale i dravějšího výkonu ve vyšších otáčkách a navrch přidává nádherný zvuk.


Reakce na povely plynovou rukojetí jsou přesné a rychlé, ale bezpečně zvládnutelné. Multistrada prodělala pro modelový rok 2005 řadu změn, z nejvýznamnějších jmenujme alespoň nové, plně nastavitelné přední i zadní odpružení Öhlins, vyšší čelní plexi, širší zrcátka, nově tvarované a polstrované sedlo pro vyšší komfort, světla rozsvícená vždy po nastartování nebo celá řada dílů kapotáží z karbonu.


Multistradu můžete prohánět s výjímkou terénu snad kdekoli a ačkoli závodní okruh není jejím pravým místem určení, rozhodně se ani zde jezdec nenudí. V některých úsecích sice trochu chybí výkon, ale to je tak vše, na co si sportovněji založený jezdec může stěžovat. Chování je příkladně stabilní i při vysokých rychlostech, stroj bez protestů zvládá rychlé táhlé zatáčky ve velkých náklonech stejně jako sérii prudších překlápěček. Vše korunují skvěle dávkovatelné a dostatečně účinné brzdy i jízdní komfort, předurčující Multistradu i k cestování na delší vzdálenosti a ta se tak stává po všech stránkách vyváženým strojem bez slabin a neduhů.


Poté přichází na řadu

Monster 1000S

. Konstrukčně shodný motor jako v Multistradě, avšak se zcela jiným projevem. Na každý pohyb plynem reaguje Monster jako rozzuřený býk, vztekle startuje při každém přidání a zběsile brzdí motorem jakmile plyn povolíte. Krátká stavba a strmý úhel hlavy řízení činí stroj v rychlých pasáží trochu nervózní, ale v pomalejších „překlápěčkách“ se cítí jako doma a bleskově mění směr. Po několika kolech si zvykám na drsnější projev motoru a začínám si jízdu na něm užívat. Jediné, co mi trochu vadí je fakt, že motocykl je nejspíš konstruován pro drobnější Italy a mých 196cm mi poněkud komplikuje ovládání stroje, každá změna převodů nebo přesunutí těžiště vyžaduje komplikované přeskupení pracně poskládaných končetin. Ale být tak o dvacet centimetrů menší, jistě bych si tento stroj oblíbil, jeho drsný projev a nevybíravé způsoby, to je přesně má parketa.


Po krátké pauze přichází kýžená chvíle, kdy mám možnost poprvé osedlat

Ducati 999R

. Kráska v červeném kabátu, který místy poodhaluje krásně zpracované karbonové díly na které nenaleznete chybičku. Designéři jakoby si vzali k srdci úsloví „Dokonalost není maličkost, ale maličkosti tvoří dokonalost“ a každý detail tohoto stroje je skvostný a z pohledu na celek se tají dech. Novinek pro letošní rok je nespočet, nejzásadnější jsou asi v samotném motoru. Ten je vybaven ještě lehčími ventily, novými vstřikovači a vylepšeným mazáním. To má za následek zvýšení výkonu, který činí 150 koní nabízených při 9.750 ot./min. i točivého momentu 119Nm při 8.000 ot./min. a především lepší průběh obou parametrů. Přepracovaná přední kapotáž dosahuje lepších aerodynamických hodnot a je celá vyrobena z karbonových vláken, přední plexi je vyšší a zpětná zrcátka mají pozměněný tvar a jejich držáky jsou vyrobeny z magnézia pro snížení hmotnosti. Rovněž odpružení‚Öhlins je nové, má progresivní charakter a nabízí lepší možnost individuálního nastavení.


Po opatrném vyjetí z boxů zjišťuji, že motor sice nabízí výkonu dostatek v celém spektru otáček, ale servíruje jej velmi jemně a kontrolovatelně. Tytam jsou vzteklost a výbušnost, běžné u velkoobjemových supersportovních dvouválců, ale přitom cítíte že s tímto motorem jste v každém okamžiku rychlejší. Vychvalovat jízdní vlastnosti ani nemá smysl. Na hrbolatý povrch mosteckého okruhu a mou nadstandardní hmotnost bych sice snesl lehké doladění odpružení, ale i tak jsem na chování motocyklu nenalezl jedinou chybičku a již v prvním kole musel hbitě tlačit koleno k motocyklu, neboť jsem na trať vyrazil ležérně v turistických kalhotách, prostých jakýchkoli sliderů.


Za zmínku snad stojí jedině brzdy, pokud si představíte opravdu výtečné a jedovaté brzdy, jejichž výkony zdvojnásobíte, přiblížíte se k tomu, co je výsledkem spolupráce Ducati s firmou Brembo. Já mám ostré brzdy rád a z těch na 999R jsem byl doslova nadšený, s takovými „jedovkami“ jsem se ještě nesetkal. Zkrátka a dobře, Ducati 999R je v mých očích jednoznačně nejlepším silničním dvouválcem všech dob. Design vybroušený jako diamant do posledního detailu, dokonalé jízdní vlastnosti, silný a agresivní, ale přitom nezákeřný motor a jednoduše geniální brzdy. Sportovně cestovní model

ST4s

měl být již jen jakýmsi vydýcháním po té smršti emocí a adrenalinu, kterou kolem sebe víří 999R, ale již první metry naznačily, že tomu bude jinak. Laděné karbonové tlumiče výfuků Ducati performance rozehrávaly koncert pro dva válce naplno a 121 koní dokáží tento stroj velmi svižně rozpohybovat. Podvozek zůstává věrný pověsti značky Ducati a tak jsem si i přes měkké a pohodlné sedlo, komfortní pozici za funkční kapotáží začal velmi rychle dovolovat. Top speed na cílové rovince sice nebyl takový jako u 999R, na jejímž displeji jsem zahlédnul cifru 254, ale za 230kmh se rozhodně tento komfortní cesťák stydět nemusí. Jedinou, avšak významnou novinkou tohoto modelu pro rok 2005 je nová suchá spojka, která by měla nabídnout přesnější a lehčí ovládání, nižší hlučnost a delší životnost. Letošní Ducati den byl i přes nepříjemně chladné počasí nesmírně vydařenou a pohodovou akcí, kde byl vzduch doslova prosycen emocemi, které dokáží vzbudit snad jen tyto italské klenoty na dvou kolech. Zvláště supersport 999R, s nímž se italští konstruktéři do určité míry nechali strhnout bojem o výkonové parametry, ale přesto si uchovali dostatek nadhledu aby vedle pěkně ostře nabroušeného motoru nabídli i notnou dávku osobitosti, šarmu a precizních jízdních vlastností je perlou současné motocyklové produkce.

Informace o redaktorovi

Jarda Ducháček - (Odebírat články autora)
Michal Moucha - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):



TOPlist