husqvarna_svartpilen_801_2




Druhý ročník veletrhu e-Salon právě v pražských Letňanech

Pro motorkáře zůstane letňanské výstaviště místem konání březnového veletrhu Motosalon, ovšem pokud máte hlavu otevřenou kromě benzínu také elektrice, najdete na témže místě jednostopá vozidla také v rámci veletrhu e-Salon, který zde probíhá do neděle.

Kapitoly článku

„Čistější“ způsoby přepravy (kromě elektriky tady byly i CNG) zabírají v Letňanech tři velké a jednu malou halu, nicméně asi nikoho nepřekvapí, že drtivou většinu plochy zaujímají automobily. Ať už velkých značek, nebo malé alternativní a pohříchu asijských značek. Dost je také různých společností spojených s výrobou nebo distribucí elektřiny, překvapivě není až tak moc elektrokol. Motocyklů či vlastně spíše většinou skútrů logicky mnoho vystavených není, ale i tak je znát, že elektromobilita proniká do jedné stopy také v České republice. Jaká jednostopá vozidla můžete na e-Salonu vidět?

Kymco

Tchajwanská značka je jednoznačným králem e-salonu, co se jedné stopy týče. Její expozice je doslova šokující a nijak si nezadá s velkými automobilovými značkami, spíše je předčí. V Letňanech působí skoro až nepatřičně, jako kdyby se tam dostala omylem z nějakého velkého světového veletrhu. Dokonce přijel sám šéf značky, pan Allen Ko, rozhovor s ním najdete na další záložce.

Hlavními hvězdami expozice jsou elektrický superbike SuperNEX a naháč RevoNEX – ano, přesně ten RevoNEX, kterého Kymco slavnostně představilo na začátku listopadu v Miláně, SuperNEX je o rok starší. Pro Prahu to je velká čest, že si ji Kymco vybralo jako další štaci, kde je RevoNEX k vidění naživo, a musím říct, že to je fakt pěkná elektromotorka. Totéž platí o SuperNEXu.

Komerčně samozřejmě mnohem důležitější budou pro Kymco elektrické skútry. Značka na e-salonu prezentuje svůj koncept Ionex s výměnnými bateriemi a veřejnými nabíjecími stanicemi, které by mohly být rozmístěné po městě a vy byste si akumulátory prostě jen vyměňovali. Jeden takový nabíjecí box je k vidění i na e-salonu, vypadá to trochu jako bankomat. Dokonce byste měli mít na výběr, jestli si budete baterii půjčovat, nebo si sem dáte nabít svou vlastní, ta bude pro další vypůjčitele zablokovaná a můžete si ji vyzvednout zase jenom vy.

Co se samotných strojů týče, v expozici nechybí jak elektrické varianty známých benzínových strojů, jako jsou Agility EV nebo Like EV, ovšem vedle nich jsou vystaveny i další novinky z Milána, již čistě elektrické produkty i-One. Zajímavě vypadají také maličké skútříky s 500wattovými motory (u nás asi neprodejné), mimo jiné také ve variantě pro rozvoz pizzy.

 

Yadea

Čínská značka Yadea, zastupovaná na našem trhu společností ASP Group Distributing (k vidění je i elektrická čtyřkolka Linhai), je na e-salonu přítomna už loni při prvním ročníku a nemohla chybět ani tentokrát. My jsme letos testovali její dva produkty C-umi a C-line a byli veskrze mile překvapeni. To jsou ovšem oba skútry kategorie AM, tedy s maximálkou omezenou na 45 km/h.

Na e-salonu už je ovšem k vidění třetí model, který se u nás bude nabízet, nese jméno G5 Pro a můžete si vybrat provedení s jedním nebo dvěma akumulátory (dojezd od 55 do 130 km). A hlavně je to větší a rychlejší skútr, který se pohybuje na 12“ kolech a frčí 60 km/h, což už je zajímavější. Cena je buď 75 tisíc za jednobaterkovou, nebo 93 tisíc za dvoubaterkovou verzi.

Ecooter

Také tuhle značku má u nás na svědomí společnost, která jinak dělá čtyřkolky, strančický JourneyMan. K vidění je jak model E1, kterým se značka Ecooter zapsala do povědomí už před časem, tedy zajímavá stylovka s pětiúhelníkovým předním světlem a hlavně letmo uloženým předním kolem, tak novinka E2, jejíž podvozková technika je konvenčnější, ale změny jsou pod kapotou. Tedy spíš pod sedlem, kde je místo ne na jednu jako u E1, nýbrž rovnou na dvě výměnné baterky. Oba skútry jsme už vyzkoušeli, na test se můžete těšit v dohledné době.

Super Soco

Jedny z nejznámějších malých elektrických motocyklů a skútrů nemohou chybět samozřejmě ani na e-Salonu. K prohlédnutí je šestice strojů (jenom na stánku dovozce, jinak je Super Soco k vidění i jinde), a to vždy po dvojicích. Moderně sportovně laděný model TS známe už z testu sdílených skútrů, z něhož jste si zatím mohli prohlédnout video, článek zveřejníme již brzy, ještě elegantnější je ovšem jeho klasičtější sourozenec TC s kulatým předním světlem a hnědým sedlem. V první lajně stojí dvojice skútrů CUx, z toho jeden ve speciální Ducati edici, o níž jsme psali zde.

RevX, Sur-Ron, EMotion, Askoll

Proč tolik značek pohromadě? Protože je pojí jeden dovozce, pražská společnost EXAC, kterou jsme doposud mohli znát především coby importéra motocyklů Gas Gas. Ovšem tato společnost, resp. její majitel Miroslav Vozňák se již delší dobu zabývá také elektromobilitou, která nepřišla jenom ve spojení se značkou Torrot, která Gas Gas vlastnila a která sama vyrábí elektrické malé motocykly a skútry.

Tím nejdivočejším na stánku je bezesporu dvojice českých terénních motocyklů RevX, a to na malých i velkých kolech. Tohle je prostě pěkná práce, na kterou se vydržíte chvíli dívat. My jsme na RevXu loni jezdili a byli hodně mile překvapeni, roční vývoj je na něm ale prý hodně znát. Inu, takhle to v elektrice prostě je. Vlastní elektromotor s inovativním chlazením má výkon ve špičce až 17 kW, což je slušné číslo, ale jen do okamžiku, než vám řekneme, že RevX váží pouze 47 kg. To už je potom sakra velký výkon. Tohle je něco mezi kolem a motorkou pro zkušené offrouďáky, kteří se nebojí vytáhnout 190 tisíc z kešeně.

Součástí stejného loňského testu byly i motocykly francouzské značky Electric Motion a ani ty nechybějí na stánku vedle RevXu. Jde o lehké enduro ETrek se špičkovým výkonem až 20 kW a hmotností pod 100 kg a trialku EScape, doplněné o další terénní zábavnou věcičku od značky Sur-Ron. Model Light Bee váží stejně jako RevX 47 kilo, má 6 kW, frčí sedm pětek a stojí aktuálně 114 tisíc.

Ale nejen zábavu najdete na stánku této pražské společnosti. Malé skútry italské značky Askoll jsou kategorie AM, za sedlem mají velký nosič, který může být nahrazen i velkým přepravním boxem (v Brně údajně rozvážejí pizzu), a potěší velkými koly.

Racceway, Horwin

Poměrně velký stánek patří benešovské společnosti TOYS.BIKE, která má portfolio nabízených elektrických motocyklů i skútrů velice široké. Jsou to především značky Racceway a Horwin, v obou případech jde o čínské produkty. Horwin reprezentuje motard Ranger Street, dostupný i v endurové variantě, jenž za necelých 100 tisíc korun nabídne 6 kW výkonu a v nehomologované verzi až 80 km/h, jinak to je klasických pětačtyřicet pro AM.

Racceway nabízí skútry mnoha typů, je tady model E-Babeta, který asi není třeba popisovat, přebrandovaná Yadea, páč designově čistě činských produktů a řada retro skútrů připomínající staré Vespy, a to i s tou její přední vidlicí. Dokonce je vystaven i jeden skútr s přípojným vozíkem a jeden se sajdou. Zajímavě vypadá taky malý motocykl Peda Star připomínající benzínovou Hondu MSX.

Böhmerland

Tohle je hodně velké překvapení e-Salonu. Na letošním Motosalonu jsme mohli obdivovat novodobou verzi legendární Čechie-Böhmerlandu, jenž má v kusových sériích vznikat v Turnově. Jenže v březnu byly vidět jenom prototypy se spalovacími jednoválcovými motory a teď se na stejné místo Böhmerland Petra Knoblocha vrací ve své elektrické verzi!

Je to zatím samozřejmě čirý prototyp, proto mu musíme odpustit nějaké ty drátky tady a tam, ale v zásadě ta motorka nevypadá vůbec zle. Má to pořád ty známé tvary novodobého Böhmerlandu 21 a že je uvnitř elektrický pohon, to vám vlastně dojde až za chvíli. Zejména když před vámi ta motorka chvíli bublá na volnoběh! Cože? No jo, je tam reproduktor a nahraný zvuk dusajícího starého jednobuchu, hlasitost se ladí otočným knoflíkem připomínajícím víčko nádrže.

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Jinak to, co vypadá jako motor, je na 3D tiskárně vyrobené pouzdro akumulátoru (neustále se předělává, tahle vystavená verze prý vznikla večer před odjezdem na výstavu) a samotný elektromotor je před zadním kolem, u něhož prostě musíte obdivovat jeho způsob odpružení. Také sedátko je odpružené zajímavým způsobem. Ale od Čechie nic konvenčního nečekáte.

Ostatní exponáty

Zajímavé motocykly a skútry na e-Salonu uvidíte také nejen na stáncích dovozců jednotlivých značek. Jak se dá očekávat, španělské skútry Torrot Muvi jsou součástí expozice automobilky Škoda, která stojí za pražským sharingem BeRider. "Sdílené" motocykly jsme otestovali zde.

Při procházce halami narazíte také na jedno Zero S nebo maxiskútr BMW C evolution (to je ze soukromých rukou, značka BMW jako taková překvapivě chybí) a přehlédnout určitě nemůžete nový Harley-Davidson LiveWire. Ten ovšem nevystavuje dovozce, nýbrž pražská energetická skupina PRE.

 

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)
Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 24 Kč od 4 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Kawahans přispěl 6 Kč
Mikehb přispěl 6 Kč
Zdenek54 přispěl 6 Kč
morinek přispěl 6 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist