BRAAAAAAP po americku

V USA je motokros jednoznačně nejoblíbenější motocyklovou disciplínou, a ten náš evropský se od něj má určitě co učit. Jak to vypadá za mořem na jednom z nejlepších závodů sezóny? Amerika, Kalifornie, největší motokrosové hvězdy, sexy MX girls a obrovské davy fanoušků – Americký motokros je show, kterou se určite vyplatí zažít alspoň jednou za život.

BRAAAAAAP po americku

Hodina dějepisu

Na začátek jedna krátká kapitola z knihy Dějepisu pro motorkáře. Motokros se v USA začal jezdit profesionálně až koncem šedesátých let, když ho sem zavál vítr od nás z Evropy. Tady na starém kontinentu se první mistrovství jezdily už o dost dřív - v roce 1952. Do USA motokros importoval mladý švédský jezdec Torsten Hallman, který v roce 1966 absolvoval malou exhibiční jízdu proti domácím jezdcům jejich populárního Flat Tracku. Potom následovalo velké motokrosový šílenství. Hallman byl v Evropě hvězdou číslo jedna ve třídě 250tek a za svojí kariéru přinesl značce Husqvarna 4 tituly Mistra světa. Husqvarna má proto obrovský podíl na vzniku motokrosu v USA - Husky byl první motokrosový stroj, který Američané viděli a jezdci na Husqvarnách se nejvíc zasloužili o popularitu motokrosu na americké půdě. To všechno má velký podíl na tom, že má značka v Americe stále tak silné jméno.

Zlatá éra motokrosu

Husqvarna si v roce 1971 zahrála v kultovním filmu On Any Sunday s legendárním Stevem McQueenem a společně se objevili i na obálce časopisu Sports Illustated, čímž se motokros dostal v USA do povědomí celého národa. Do té doby všichni diváci fandili Flat Tracku a jezdcům na Harlejích, ale motokros si okamžitě získal všechny - fanoušky i jezdce. „Do USA přicházelo mnoho profesionálních evropských jezdců a my jsme se od nich jen učili,“ říká Mark Blackwell, který profesionálně závodil v sedmdesátých letech na Husqvarnách a provází nás centrálou Husqvarna Motorcycles USA ve městě Murrieta na okraji Los Angeles. Toto místo je plné starých továrních strojů a dobových fotografií, což z něj dělá dokonalý začátek mého výletu za poznáním motokrosové minulosti a současnosti v Americe. „Nejdřív nám Evropané během jednoho závodu dávali 4 kola, tak jsme byli pomalí. Potom to byla jen dvě kola, ale milovali jsme motokros tak moc, že jsme na to tlačili a snažili se zlepšovat. Nakonec i američtí jezdci konečně začali bodovat a postupně posouvali motokros stále na vyšší a vyšší level,“ vzpomíná s úsměvem.

Rychle, ale ne zběsile

Americký motokros je show, kterou musíte vidět minimálně jednou za život. Bez ohledu na to, jestli fandíte motokrosu nebo ne. „Závod jsou o mnoho rychlejší než naše mistrovství světa MXGP,“ říká Christoph Pourcel, Francouz, který dnes v Americe závodí za Rockstar Energy Husqvarna Factory team ve třídě 450. „My Evropané tu máme na začátku problém stíhat Američanům na jejich rychlých tratích. Tratě jsou tu však udělané velmi dobře. Když je původní podklad tvrdý, navezou na něj hromadu pískové hlíny, která ji zjemní, takže jezdíte na měkčím podkladu, který v dešti klouže jenom minimálně.“ Americký motokros je rychlý, ale o hodně důležitější je, že se tu jezdí hlavně pro diváky. Takže se nemáte šanci nudit. Krásné vysoké skoky, nádherné rolety, bleskurychlé rovinky a dokonalé tobogány. „Snažím se jezdit pro diváky jak to jenom jde,“ říká Zach Bell, který závodí na Husqvarně FC 250 pro ten samý tým. „Snažím se vyhrát závod, to je můj hlavní cíl. Ale kdykoliv mám čas, pošlu to ve vzduchu fanouškům. Nějaký pekný „whip“ nebo „scrub“ vždy ocení a fandí mi i když právě nevyhrávám. Pamatuji si když jsem velké závody sledoval jen jako divák. Nejradši ze všech jsem měl právě jezdce, kteří dělali šou.“

Americká šou

Američané vědí, jak udělat pořádnou motokrosovou šou. Když chtějí dostat na závody co nejvíc fanoušků, staví tratě blízko velkých měst, přesně jako trať Glen Helen, která je na okraji Los Angeles, a kde se koná víkendový závod. Ale Amíci hlavně dobře ví, že to není jenom o závodění, ale fanouškům je třeba poskytnout i jinou formu zábavy. Jako například kopec sponzorských hostesek. Takže na závody dokážou přilákat nejen skutečné fanoušky motorek, ale každého chlapa, který si chce užít pořádnou šou. A nejen chlapi, ale i rodiny s dětmi si najdou na závodech to svoje. A dokonce i mladé kočky, které fandí svým motokrosovým hrdinům. A to je druhý, velmi důležitý bod. Musíte udělat z jezdců, z obyčejných smrtelníků, skutečné hrdiny. Prostřednictvím časopisů, TV, Facebooku i přímo na závodech. Jen tak dokážete přilákat na závody tolik fanoušků. „Na MXGP jezdí hodně fanoušků v Itálii nebo ve Francii. Motokros tu má svou tradici a fanouškové se jedou zbláznit ze svých národních jezdců,“ říká Christophe Pourcel, který může nejlépe porovnat oba motokrosové světy. „Ale tady jsou davy fanoušků na každém závodu. Každý z nich je zaujímavé navštívit a sledovat. To mám na americkém motokrosu rád.“

MX culture

Americký motorkros, nebo po jejich AMA MX Nationals, má svých tradičních 12 závodů od května do srpna. Ta druhá půlka roku je věnovaná Superkrosu. To znamená, že se tu něco děje úplně celý rok. Závod v Glen Helen je jednoznačně highlightem této sezóny. Je to Los Angeles – druhé největší město USA v nejlidnatějším státě USA. Kalifornia je rodištěm domácího motokrosu. Motokrosová kultura je tady obrovská a na některé z místních tratí lehce najdete během víkendu 200 jezdců, kteří si užívají svůj volný čas na motokrosové motorce. A takových menších tratí je jen v okolí Los Angeles nesčetné množství. Ale nejenom ježdění motokrosu tady má svoji kulturu. Lidé jsou zvyklí chodit na závody. Je to cool trávit svůj volný čas venku, něčím skutečným místo koukání na telku. Jen tak si sedět na kempingové stoličce, povídat si s kámoši a samozřejme vzít s sebou i svoje děti a nechat je ať se zašpiní při hraní s odrážadlem v blátě. Protože to dělali jejich tátové s nimi a přesně tak s jejich otci chodívali ven jejich dědové. A pravděpodobně tak by to mohlo začít i v tom našem malém motokrosovém státečku.

Poznámka autora: Husqvarna je v roce 2015 nováčkem v AMA MX Nationals. Pod křídly KTM dostává značka obrovskou šanci na návrat na svoje původní místo – mezi skutečné hvězdy motokrosu. Přesně tam, kde motokrosové motocykly značky Husqvarna v minulosti byly. Husky je do sezóny 2015 vyzbrojená silným týmem a pěticí skvělýc jezdců, kterými jsou v MX450: Jason Anderson a Christophe Pourcel a v MX250 Zach Osborne, Zach Bell a Martin Davalos. Právě díky vstřícnosti americké centrály značky Husqvarna Motorcycles jsem se mohl podívat víc do zákulisí celého jejich týmu i do zákulisí tohoto sportu.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.21
Známkováno: 19x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist