yamaha_tenere_duben




BMW Motorrad Test Camp Almeria: Zaručený recept na zimu

Kapitoly článku

Offroad

Můj první den na Test Campu je ve znamení offroadu. Instruktorem naší skupiny je Radek Matoška, který má terénní mastodonty v paži. Přeci jen účast na Dakaru zaručuje jisté kvality a přísun užitečných rad a informací. Už na parkovišti mi hlásí, že mi přichystal R 1200 GS Rallye na špuntech a ptá se, jestli si chci něco nastavit nebo třeba vyměnit sedlo. Mimo to zjišťuje, jestli už jsem měl něco podobného pod zadkem, a jak to se mnou v terénu je.

Netrvá dlouho a celá skupina pomalu vyráží na cestu. Nejprve se chvíli motáme městem, potom pár kilometrů ukrajujeme po dálnici a než se nadějeme, jsme na šotolinové cestě v horách Andalusie. Přiznávám se, že když vidím ty kopce a stovky kilometrů šotolinových cest, tečou mi sliny a Španělákům legální ježdění závidím. Než se však pouštíme do terénu, Radek vysvětluje pravidla jízdy v terénu, pozici těla na motorce a vše, co k jízdě na velkém a těžkém enduru patří. Jelikož během prosince dost pršelo, trasy se o něco ztížily a hned na úvod nás celkem slušně škádlí vyschlé koryto řeky s hlubokým a měkkým pískem. Občas je to fakt slušné ródeo a sem tam někoho musíme tahat. Jenže to jsou ty chvíle, co jsou na offroadu parádní.

Také šotolinové cesty dávají docela zabrat a chvílemi se upaluje docela ostře a to především ve chvíli, kdy si mě Radek bere za sebe a říká, že chvíli pojedeme spolu a trošku tomu naložíme. Popravdě, občas mi slušně lepí a marně vzpomínám, kdy jsem s tak velkým a těžkým endurem takhle letěl. Líbí se mi, že Radek vysvětluje, co dělám špatně a na co si mám dát pozor. Stejně tak si bere do parády jednoho účastníka za druhým a pomáhá mu se zlepšit a odstranit chyby či zlozvyky.

Myslím, že málokdo z přítomných měl šanci motorku této kategorie vyzkoušet v podobném terénu a nepochybně se na této akci dostává na své limity. Podle slov některých z účastníků se v rámci této akce dostali do terénu vůbec poprvé v životě a mnohé z nich to tak nadchlo, že mu nadále zůstávají věrni.

Silnice

Druhý den vyrážím na silnici a celé dopoledne trávím ve společnosti R Nine T Racer. Naše skupina čítá pět kousků a neskutečně sympatického instruktora Michaela, který vládně skvělou angličtinou. Složení je hodně pestré, protože každý si může vybrat jakýkoliv silniční model, který má chuť otestovat. Někdo tedy vyráží na R 1200 GS, další na S 1000 XR, jiný na R 1200 R a já na novince Racer. Docela bych vám přál zažít ten pohled kolegů i instruktora, když jsem si dobrovolně naordinoval právě Racera. Nakonec pronesli něco ve smyslu, že když jsem se rozhodl sám sebe mučit, ať to tedy dělám a nebudou mi do toho mluvit.

Během dopolední vyjížďky nás čeká něco málo přes 200 kilometrů po prosluněných horských silničkách. Chvíli se proplétáme městem, několik kilometrů upalujeme po dálnici, ovšem téměř celou dobu se motáme po zakroucených silničkách v horách. Místní silnice jsou naprosto parádní s luxusním asfaltem a k tomu všemu s minimálním provozem. Dokonce bych si troufl tvrdit, že potkáváme více motorkářů než aut. BMW Motorrad Camp neponechává nic náhodě a má v terénu velké auto, jehož podsádku tvoří záchranáři a po celou dobu se motají v místech, kde zrovna silniční skupiny jezdí.

Zhruba v půlce dopolední jízdy přijíždíme na okruh Circuito de Almeria, který sousedí s novějším okruhem Circuito de Andalucía. Právě tady se zítra odehraje okruhové testování supersportovní stíhačky S1000RR. Při kávě chvíli sledujeme okruhové střelce a na sluníčku vyhříváme promrzlé kosti ze zasněženého domova. Poté už nás vůdce skupiny Michael žene do sedel a vyrážíme na druhou část dopolední projížďky.

Aby se neřeklo, nabízím kolegům neodolatelnou novinku R NineT Racer, ovšem všichni dělají, že neslyší a usedají na své oře. Opět drtíme nádherné španělské klikatice a kocháme se nádherným okolím, což jen umocňuje krásné „jarní“ počasí. Všude kolem kvetou stromy a silnice lemují olité pomerančovníky a citrusovníky. Ve chvíli, kdy na se denním počítadle objevuje číslice 200, jsme jen kousek od základny. Tam probíhá oběd a po něm opět do sedel a jde se na odpolední vyjížďku.

Okruh

Velice oblíbenou sekcí je na BMW Motorrad Campu okruhové ježdění. Konec konců, právě tím to všechno před sedmi lety začalo a postupně se přidala silnice a terén. Na okruh se vyráží už v půl deváté autobusem, ovšem je zde možnost dopravit se do paddocku za hefty elektro skútru C Evolution. Během našeho lednového termínu se jezdí na trati Circuito de Almeria ležícího v horách malebné Andalusie. Jelikož přímo sousedí s okruhem Circuito de Andalucía, nabízí se možnost vyzkoušet supersportovní S1000RR také tam. Jen pro zajímavost, je to ten okruh, na kterém každou chvíli trénuje MotoGP jezdec Tito Rabat a který svým profilem patří mezi ty náročnější.

Bezprostředně po příjezdu se soukám do kombinézy a pomalu se jdu poohlédnout po své skupině a instruktorovi. Opět jsem vyfásl velice sympatického chlapíka, který si ověřuje, jaké mají jeho svěřenci zkušenosti, jaké okruhy mají za sebou a jak často na okruhu jezdí. Dochází na nezbytné instrukce, virtuální prohlídky okruhu a vysvětlení průběhu dne. Vždy se jezdí ve skupině, kterou vede instruktor a jezdci se za ním střídají po jednom či dvou kolech. Naše skupina má šest jezdců a je složena z různých národností. Během celého dne nás čeká pět dvacetiminutových jízd a to se zdá být docela slušnou porcí.

Než se stačím pořádně rozkoukat, jde se na věc a vyrážíme do první rundy. Tempo je pochopitelně vlažné a cílem je především se seznámit s motorkou a okruhem. Po předání mašin se celá naše skupina schází a instruktor Lemmi zjišťuje, zda jsou všichni v pohodě, stíhají a můžeme přitlačit na pilu. Kromě toho ještě jednou vysvětluje ideální stopu a odpovídá na nejrůznější dotazy. Ve druhé rozjížďce je tempo o kus vyšší a začíná se slušně topit pod kotlem. Je fajn, že naše skupina je hodně vyrovnaná a všichni dokáží akceptovat nastavené tempo. Takto probíhá také poslední jízda před obědem, ale i další dvě po přestávce.

Vzhledem k tomu, že teploměr ukazuje krásných třiadvacet stupňů, je postaráno také o slušný grip a pořádný nášup okruhového veselí. Pátá jízda je za mnou a je čas se pomalu spakovat a nalodit se do autobusu. Pokud by ale někdo neměl stále dost, má šanci sednout za Jürgena Fuchse a dát si s ním dvě kola na tandemu. Podle výrazu několika dobrovolníků se rozhodně jedná o sakramentsky nevšední zážitek, na který jen tak nezapomenou.

Tři dny na BMW Motorrad Test Campu utekly jako voda a mě nezbývá než dodat, že bylo moc příjemné na chvíli zmizet ze zasněžené střední Evropy a užít si tepla a jižanské pohody. Když k tomu připočtu stovky kilometrů za řidítky žhavých novinek od BMW, dá se mluvit o ráji na zemi. Ano, každá sranda něco stojí a BMW Motorrad Test Camp není zrovna za hubičku, ale je potřeba si uvědomit, že cena zahrnuje letenky, ubytování, stravu, profesionální instruktory, pronájem okruhu, benzín a pneumatiky. A co víc, celé dny můžete testovat kompletní modelovou řadu strojů BMW bez sebemenších starostí. Vlastně ano, největší starostí bude ta, kterou mašinu si vezmete do parády a  kterou bezprostředně po ní, aby jste mohli porovnávat. Bike Promotion myslí úplně na vše a dělá všechno proto, aby jste si v klidu a bezpečí BMW Motorrad Test Camp užili.

Informace o redaktorovi

Vláďa Novotný - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (8x):



TOPlist