Americký řidičák a dopravní pravidla

Hned úvodem chci všem poděkovat za komentáře k předchozímu článku (O ježdění v Americe), super. Díky těm, kteří Ameriku už navštívili za doprovodné informace pro všechny, kteří se chystají. V USA je opravdu o co stát, takže všem přeju, ať se jim nějaký výlet po Státech podaří uskutečnit. I proto se budu snažit občas přispět nějakou informací, která by mohla být pro plánování Vašich cest užitečná. Tentokrát jsem se rozhodla popsat svou čerstvou zkušenost z absolvování testů na řidičský průkaz. V diskuzi Vás dopravní pravidla (hlavně rychlostní omezení :o) - přehled pod článkem) zajímala a já jsem jich teď plná, takže alespoň ve zkratce...

Americký řidičák a dopravní pravidla

Rychlost

...co se rychlosti týče, v Americe to opravdu na žádné sprinty není. Nejrychleji (120 km/h) se můžete prohánět v Idahu, Novém Mexiku nebo v obou Dakotách, jinde musíte dle pravidel zvolnit. Kromě rychlosti jsou zde časté pokuty udělovány za kličkování, podjíždění, předjíždění v koloně – zkrátka když chcete využít možnosti, že se někde protáhnete a nebudete tak muset stát v nekonečné zácpě. V Chicagu a jiných velkých městech jsou, bohužel PNSky tzv.“ trafiky“ (traffic jam) :o), na každodenním pořádku a tak to láká. Na motorce můžete zakázaným sdílením pruhů s auty zvládnout stejnou vzdálenost v třetinovém čase, tak se občas prostě nedá tu pokutu neriskovat a v zácpě se opatrně plížit podél aut kupředu.
Dalším nešvarem – zmiňovaným v brožurce dopravních pravidel, je jízda po zadním. Jedná se o přestupek bezohledné jízdy. Obě tyto pokuty již poznamenaly nejen náš domácí rozpočet. Jedinou výjimkou, kde je sdílení jízdního pruhu s auty (jízda mezi auty) povoleno je Kalifornie.
Ve většině států USA je povolená jízda dvou motocyklů v jednom jízdním pruhu vedle sebe, ale nedoporučuje se to. Zakázáno je to např. ve Vermontu a Virginii.

Pokud ale jedete v USA ve skupině, dodržuje se cik-cak seskupení, které má přesně daná pravidla. Členové skupiny jedou za sebou v bezpečné vzdálenosti (cca 1 sekundu) a vždy napřeskáčku, každý v jedné části jízdního pruhu, aby měli dostatečný výhled. Jízda v takto organizované skupině je bezpečnější. V pravidlech silničního provozu je doporučeno tvořit menší skupiny do 5ti jezdců - menší skupině nehrozí časté rozdělení na světlech křižovatek nebo v hustém provozu, je viditelnější a autům umožňuje bezpečnější předjíždění. Vedoucí skupiny (jede v levé části jízdního pruhu) vždy sleduje situaci vpředu a hlásí případná nebezpečí (signalizace rukou). Méně zkušení jezdci se řadí za lídra, aby byli krytí těmi zkušenějšími ze zadu. Skupina předjíždí dle pravidel takto: jeden za druhým, vedoucí předjede a vrátí se na své místo v levé části jízdního pruhu, aby tak vytvořil prostor pro dalšího jezdce, který mezitím zaujal jeho místo vedoucího, předjíždí i on a řadí se opět na své místo v pravé částí pruhu atd... V zatáčkách, sjezdech a nájezdech na dálnice apod. se formace nedrží. To říkají pravidla i zdravý rozum.

Jak je to s pitím

Ve všech 50 státech USA je nelegální BAC limit 0,08% alkoholu v krvi a více (pro profesionální řidiče je to 0,04%, mladší 21 let nesmí požívat alkohol vůbec). BAC (Blood-alcohol content) je koncentrace alkoholu v krvi – BAC 0,1 znamená, že desetinu procenta lidské krve tvoří alkohol. V dopravním manuálu Vám vysvětlují, že množtsví alkoholu v krvi zásadně ovlivní 3 věci: množství vypitého alkoholu, rychlost konzumace, tělesná váha (no né, to by Vás jistě nenapadlo) – někdy je ta příručka fakt vtipná. Uvádí zde i počty: po 8 alkoholových nápojích vypitých za 4 hodiny vám v těle zůstanou 4, po 7 vypitých alkoholových nápojích za 3 hodiny vám v těle zůstanou 4....a ještě jsou tam pro názornost uvedeny ekvivalence alkoholických nápojů: třetinka piva = panák = dvojka vína apod. Doslova překládám: „ Když nezvládáš kontrolovat své pití, kontroluj řízení – nech motorku doma, ať tě to neláká.“ Přes všechna polopatická sdělení z toho vyplývá, že pít se zkrátka při řízení nemá. (Nic proti pravidelnénému pitnému režimu - s vodou nic nepokazíte ani v Americe.) Nicméně, za případné řízení pod vlivem Vás obviní z tzv. DUI/DWI (driving under the influence/driving while intoxicated). Nic se ovšem nepije tak horké. Parkoviště před bary jsou v létě narvaná odpočívajícími stroji, zatímco drsní páníčci a paničky se osvěžují, přičemž vodu ani kolu jejich číše neobsahují. Strážci zákona jsou ovšem z velké části shovívaví a pokud se při kontrole projdete rovně a nejste drzí, nechají vás většinou pokračovat spokojeně v jízdě k dalšímu baru.

Americký řidičák

...z čehože se skládají zkoušky na řidičák v Americe? Test a jízdy. Ve srovnání s praxí v Česku, v USA odpadá povinné předchozí absolvování autoškoly a taky zkouška z technických znalostí o mašině.
Jak jsem se zmínila v předchozím článku (Život s motocyklem v zámoří) v USA je možné složit nejprve zkoušku ze znalostí dopravního provozu, přičemž obdržíte dočasné povolení řídit motocykl (tzv. Instruction Permit) pod dohledem zkušeného jezdce (a nesmíte např. jezdit po setmění); druhou část zkoušky – jízdy, si můžete udělat zvlášť, později. Od data obdržení dočasného povolení máte 1 rok na to, si jízdy dodělat. Tak přesně takhle jsem postupovala já, absolvovala test a minulý rok z jara jsem obdržela dočasné povolení řídit motocykl. Jenže! Jízdy jsem později tak-nějak nestihla. Jednak mě vystrašil přítel: prý je to dost těžké a pak to letošní počasí. Kvůli zmiňované náročnosti jsem zkoušku z jízdy odložila na další jaro, až budu mít více najeto a tím více zkušeností. Jenže jaro nikde (a v zimě vás jízdy nikdo dělat nenechá), takže jsem prošvihla termín. Přemýšlela jsem o tom, zda se na to nevykašlat. Můžu přeci jezdit na mezinárodní řidičský průkaz, který mám z domova. Motorka i obsah je tam zřetelně vyznačená a každý (dle mého i méně bystrý) policista z toho tedy může jasně vyčíst, že oprávnění mám. Poté co jsem to ale probrala s kluky, kteří mi povyprávěli několik historek na téma: „policisté a kontrola řidičského oprávnění“, jsem se rozhodla zkoušky na americký řidičák na motorku přeci jen absolvovat. Ostatně, test už jsem jednou úspěšně udělala, tak si dám repete a jízdy budou alespoň zajímavou zkušeností.
Šerifové jsou prý zvídaví a záleží na koho narazíte (jako u nás doma). Jedenkrát je policisté zastavili poté co si prověřili registrace motocyklů a zjistili, že vlastník řidičák nemá – kluci se prokázali mezinárodním a vše proběhlo bez problémů pouze s upozorněním, že pokud po státech hodlají jezdit delší dobu měli by si místní oprávnění udělat. Podruhé, ale naopak šerif bez diskuze udělil pokutu za jízdu bez řidičáku (mezinárodní neakceptoval – neví,nezná...). S americkým řidičákem je to také snažší v půjčovnách motocyklů, kde vždy oprávnění k jízdě kontrolují a můžete tak např. platit nižší pojištění. Ovšem v Illionois studijní brožura přímo říká, že: cizinec může po dobu pobytu v IL řídit motocykl na platný řidičský průkaz vydaný jeho domovskou zemí. Takže pokud by policisté měli opačný názor, můžete se v klidu ohánět zákonem.

Jak zkouška na řidičák probíhá?

Dostavíte se na některý z Úřadů pro motorová vozidla - DMV (Department of Motor Vehicles). Po předložení dokladů, zaplacení poplatku a otázce zda si dnes přejete dělat testy i jízdy nebo jen jedno z toho, dostanete tužku a papír s testem (mají připraveno vždy několik variant, které střídají, aby každý z testovaných vyplňoval jiné otázky). Tady v USA (určitě jste to viděli v nějakém filmu) sedíte ve své školní lavici s několika dalšími lidmi kolem, kteří se v ten samý čas rozhodli „nechat testovat“. Nikdo Vás specielně nehlídá, ale nepodvádějte, úředník vás přeci jen po očku sleduje. Nejedná se většinou o žádnou uzavřenou místnost, vedle sedí další lidi s pořadovými čísly a čekají na vyřízení svých záležitostí (platí registrace na auta, čekají na jízdy, vyřizují změny v dokladech, fotí se ...), před Vámi pult s úředníky a číselná tabule (jako mnohý náš úřad, jen ne tak škrobený..., tady v USA to často vypadá spíš jako na rušném nádraží (pražský hlavák před rekonstrukcí).
TEST. V testu je 25 otázek, výběr z možností C – E. Máte nárok na určitý počet chybných odpovědí. Test je jednodušší než v Čechách. Sednete, vyplníte (čas neomezen – tedy pokud byste tam seděli do večera, tak vás asi vykážou, ale jinak žádný stres), odevzdáte. Žádný kompjútr odpočítávající čas. Motorkář by sice měl mít rychlé reakce, ale zbytečně znervózňovat u testů myslím není nutné. Zdejší netechnizovaná papír-varianta se mi líbí víc. Úředník test na místě zkontroluje a sdělí Vám jak jste na tom. Uspěla jsem. Jsem odkázána do fronty na jízdy.
JÍZDY. Zkouška z jízd v Americe probíhá odlišným způsobem než u nás. Vaše jízdní schopnosti netestují v dopravním provozu, ale na relativně malé ploše asfaltu, kde předvádíte spíše umění manipulace se strojem (rozjezd, brždění, zatáčení, slalom..., celkem 4 úkoly) . Jízdu absolvujete na vlastní motorce (teda na té, kterou si dovezete). Takže jistě chápete, že se vyplatí zapůjčit si něco menšího pokud vlastníte třeba Goldwinu nebo jiného (jak psal v komentářích jeden pán) „mastodonta“. Já bych se svou malou Ninjou neměla mít problém. Ostatně právě moje Nataša byla z důvodu absolvování jízd na řidičák zapůjčena již třem adeptům. A pokaždé to udělala, takže motorku mám zkušenou....
Můj první pokus jízd dopadl neúspěšně a byla jsem z toho dost zdrcená. Nejenže byl pan zkoušející velmi nerudný, ale byla to taky moje chyba – špatně jsem poslouchala instrukce a otáčku provedla v jiné lajně něž bylo předepsáno. Prý se můžu dostavit hned další den na druhý pokus. Informovala jsem se kolik že mám pokusů. V podstatě neomezeně – dokud to jednou nedopadne. Následující den bylo na úřadě méně lidí a většina úředníků si mne z předvčera pamatovala. Zkoušející byl tentokrát úžasný. Všechny části zkoušky mi v klidu vysvětlil a na místě ukázal přílušné čáry, které nesmím přejet. Před slalomem mi dal i radu, jak efektivněji kličkovat. Super pán, který prý sám řídí motorku, tak chápe, že to není úplně jednoduchá zkouška. Navrhl, ať jedu klidně bez přilby, ikdyž jsem neměla ani ochranné brýle. Bylo 90°F (33°C) , a já byla slitá potem a to nejen kvůli počasí. Tentokrát jsem ale úkoly splnila! Na úřadě jsem obdržela gratulaci od 4 úředníků, byl to sledovaný test a asi byli stejně napnutí jestli to tentokrát dopadne jako já. Můj milý pan zkoušející si se mnou po každé jednotlivé zdolané části zkoušky plesknul oslavné „high five“.

Jupííí jej, jsem oprávněna řídit motocykl na celém velkém území Spojených Států Amerických a to konečně bez nutného dohledu statného ošetřovatele. Pokud se tedy do USA chystáte, můžu projížďku po testovacím ploše DMV doporučit jako zajímavé zpestření dovolené :o), které Vás bude stát pouze trochu času a nervů. Možná tam zrovna bude nějaký adept kroužit. Pokud si ovšem najdete lepší způsob jak vynaložit s časem, a že jistě na něco přijdete, tak přeji pohodové chvíle.

Rychlostní limity dle jednotlivých států USA

Stát - max. povolená rychlost, hlavní cesty / vedlejší cesty (km/h*)
________________________________________
Alabama - 70/65 mph (113/105 km/h)
Aljaška - 65/55 mph (105/89 km/h)
Arizona - 75/55 mph (121/89 km/h)
Arkansas - 70/55 mph (113/89 km/h)
Colorado - 75/65 mph (121/105 km/h)
Connecticut - 65/55 mph (105/89 km/h)
Delaware - 65/55 mph (105/89 km/h)
Florida - 70/65 mph (113/105 km/h)
Georgia - 70/65 mph (113/105 km/h)
Havajské ostrovy - 60/50 mph (97/80 km/h)
Idaho - 75/75 mph (121/121 km/h)
Illinois - 65/55 mph (105/89 km/h)
Indiana - 70/55 mph (113/89 km/h)
Iowa - 70/55 mph (113/89 km/h)
Jižní Karolína - 70/70 mph (113/113 km/h)
Jižní Dakota - 75/75 mph (121/121 km/h)
Kalifornie / 70/65 mph (113/105 km/h)
Kansas - 70/70 mph (113/113 km/h)
Kentucky - 65/65 mph (105/105 km/h)
Louisiana - 70/70 mph (113/113 km/h)
Maine - 65/65 mph (105/105 km/h)
Maryland - 65/65 mph (105/105 km/h)
Massachusetts - 65/65 mph (105/105 km/h)
Michigan - 70/65 mph (113/105 km/h)
Minnesota - 70/65 mph (113/105 km/h)
Mississippi - 70/70 mph (113/113 km/h)
Missouri - 70/60 mph (113/97 km/h)
Montana - 75/65 mph (121/105 km/h)
Nebraska - 75/65 mph (121/105 km/h)
Nevada - 75/65 mph (121/105 km/h)
New Hampshire - 65/65 mph (105/105 km/h)
New Jersey - 65/55 mph (105/89 km/h)
New Mexico - 75/75 mph (121/121 km/h)
New York - 65/65 mph (105/105 km/h)
Ohio - 65/65 mph (105/105 km/h)
Oklahoma - 75/70 mph (121/113 km/h)
Oregon - 65/55 mph (105/89 km/h)
Pensylvánie - 65/55 mph (105/89 km/h)
Rhode Island - 65/55 mph (105/89 km/h)
Severní Karolína - 70/70 mph (113/113 km/h)
Severní Dakota - 75/75 mph (121/121 km/h)
Tennessee- 70/70 mph (113/113 km/h)
Texas - 75/70 mph (121/113 km/h), 65 mph v noci
Utah - 75/65 mph (121/105 km/h)
Vermont - 65/55 mph (105/89 km/h)
Virginia - 65/55 mph (105/89 km/h)
Washington - 70/60 mph (113/97 km/h)
Wisconsin - 65/65 mph (105/105 km/h)
Wyoming - 75/60 mph (121/97 km/h)
Západní Virginie - 70/55 mph (113/89 km/h)
District of Columbia – dle dopravního značení /55 mph (113/89 km/h)
Puerto Rico – dle dopravního značení

Zdroj: Ride Atlas of North America; American Motorcyclist Association
*zahkrouhleno na celá čísla

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.00
Známkováno: 63x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist