globalmoto_unor




Yamaha XSR700 od Ton-Up Garage: jako z kartonových krabic

U motorek z projektu Yard Built japonské Yamahy víme dopředu jenom jediné – že to bude buď krásná retro prácička, nebo totální úlet. V případě portugalských Ton-Up Garage jde jednoznačně o ten druhý případ.

Kapitoly článku

Přitom jestli je něco opravdu velkým překvapením, že tuhle motorku udělali právě Daniel a Pedro ve své firmě založené před osmi lety v portugalském Portu. Sami na svém webu uvádějí, že milují motorky z 50. až 80. let, a když se podíváte na jejich práce sem, je to jednoznačně vidět. Nádherné ladně tvarované kafáče a scramblery s kulatými světly a vzduchem chlazenými dvouválci BMW, Honda či Triumph, to je jejich parketa.

A teď najednou prásk! Skoro to vypadá, jako by hoši zajeli do Holandska pro něco dobrého do fajfky, a najednou totálně otočili své smýšlení. Odříkaného chleba největší krajíc, se říká… Jediná hladká linka na tomto motocyklu, nazvaném „The Outrun“, jsou pneumatiky, jinak je to samá ostrá hrana. Mimochodem „outrun“ znamená v angličtině předběhnout, běžet rychleji, utéci, takže se to dá klidně pochopit tak, že pánové utíkali sami před sebou. Nebo jestli si mysleli, že finální výtvor ukáží zástupcům Yamahy, která celý tenhle projekt organizuje a nejspíše od Ton-Up Garage očekávala něco v jejich tradičním stylu, a vzápětí rychle zdrhnout? Může to být jakkoli, občas ty názvy mají různé důvody…

Zpátky k designu. Ten sice vůbec nekoresponduje s tím, čím se pánové prezentovali doposud, ovšem úplně mimo jejich rank není. Tohle jsou totiž osmdesátky jak vyšité, doba Knight Rideru, Batmana či filmu Tron, kdy se ve virtuální síti proháněli hlavní hrdinové na hodně divokých neonových motocyklech. Takhle jsme si před třemi dekádami představovali budoucnost – ostrou, chladnou a agresivní. No, ona vlastně dnešní doba do této představy nemá daleko, ale je to minimálně zabalené do sluníčka a politické korektnosti. A takovéto stroje dneska nejezdí, byť Honda si před pár lety cvičně vystřelila model NM4 Vultus, který svým pojetím byl Outrunu hodně blízko.

A jak Outrun, tak trochu připomínající zdeformovanou kartonovou krabici, vznikl? Základem je dvouválcové XSR700, oblečené do šatiček z kartáčovaného hliníku, chráněného vrstvou bezbarvého laku. Před pány z Ton-Up Garage klobouk dolů, vymyslet ty kapoty tak, aby dávaly smysl, a přitom neznaly nic jiného než rovnou plochu a ostrou hranu, to musel být pěkný závar mozku. Kola jsou vlastní výroby, stejně jako koncovka výfuku, a hodně zajímavě vypadá přední blatníček – je to ještě kryt kola, nebo už beranidlo?

Jelikož jde o sporťák, jsou řídítka dvoudílná a najdeme na nich závodní cajky, kombinované ovšem se zajímavými gumovo-hliníkovými gripy. Speciální kapitolou potom je elektrika. Přední i zadní světlo jsou tvořeny zubatými pásy LED diod a řidič má před sebou jak zapuštěný originální digitální budík z XSR, tak displej zpětné kamery namísto zrcátek. Motorka je tak vlastně plně schopná běžného silničního provozu, akorát u nás by technika na STK asi klepla Josefína…

Video

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist