Yamaha GTS 1000 od polárního kruhu

V Norsku, až tam úplně nahoře u polárního kruhu, nachází se malá vesnice Velfjord. Načerveno natřené domečky a nádherná krajina z fjordů a lesů, to vše tady naleznete vcelku hravě. Ale že by tu byl někdo, kdo daleko od civilizace staví motorky?

Yamaha GTS 1000 od polárního kruhu

Přece by se jeden takový blázen našel. Jmenuje se Roel Scheffers a díky dobře vybavené dílně se umí uživit jako opravář všeho, co se rozbije místním farmářům. A vedle toho, když zrovna nedává dohromady rozbitou dojičku na krávy, staví si pro potěšení zajímavé motorky.Jeho v pořadí desátou stavbou je něco, co v rubrice přestaveb zase tak často nevidíme. Jedná se o Yamahu GTS 1000, tedy velmi pokrokový a také velmi komplikovaný supersport z devadesátých let, který vynikal zejména netradičním předním zavěšením s kolem uchyceným na jednostranném kyvném rameni. O odpružení se stará tlumič s vinutou pružinou (v tomto případě vypůjčený z Yamahy R6) a řízení je teleskopické.

GTS 1000 má ovšem v základu zadní zavěšení naprosto běžné s klasickou oboustrannou kyvkou, což se Roelovi nelíbilo. Původní řešení tak letělo z motorky pryč a bylo sem napasováno jednostranné rameno z Hondy VFR 750. O odpružení se stará tlumič, jenž pochází z amerického Buellu a je spolu s ručně vyrobeným přepákováním umístěn pod motorkou. Výsledkem tak je, že zadní část motorky opticky nic nenarušuje a prostor mezi hliníkovým podsedlákem a zadním kolem je zcela prázdný. Hliníková nádrž je dvoudílná, a zatímco do pravé poloviny se vejde 10 litrů paliva, v levé se ukrývá olejová náplň.Jelikož Roel chtěl motorku co nejnižší, musela se spousta prvků přesunout a udělat víc místa. Chladič je nastěhován hned za přední kyvné rameno, vertikálně orientovaný a motor se v rámu snížil o kus k zemi. Pohonná jednotka v tyrkysové barvě ale není originální. Původní stokoňový motor byl nahrazen tradičnějším motorem s karburátory, který původně sloužil v FZR1000. Roel na něj navíc aplikoval sadu trysek od Dynojetu, karburátory osadil jednoduchými sacími hubicemi a výfuk vyvedl pod motorku, kde se ukrývá tlumič od IXIL.

Veškerá elektronika je provedena tak, aby jezdce vůbec nic nerušilo. Klasické budíky nejsou, místo nich je jen jednoduchý rychloměr, schovaný u karburátoru, vedle jezdcova kolene. To je sice dost nepraktické, ale vzhledem k celkové nátuře motorky správně trhlé řešení. Zapínání zapalování a světel probíhá na druhé straně pod sedlem, kde se nabízí jednoduchý panýlek s pár tlačítky. Baterie je schovaná za sedlem a předek hostí upravené světlo z Harley-Davidsonu.
Podle Roela motorka velmi obstojně jezdí. Díky nízkému těžišti je na silnici stabilní a působí jistě, ale široká řídítka poskytují dobrou manévrovatelnost. Trochu problém je s otáčením. Rejd se dostavuje velmi brzy a poloměr otáčení je tak prý jako u malého náklaďáku.Ve výsledku se jedná o zajímavou stavbu, která vznikla za ne zcela ideálních podmínek. Jak sám Roel říká, shánět díly v okolí není vůbec žádný med. Buď nejsou, nebo jsou drasticky předražené. Jeho dobrým přítelem je tak Ebay a rodina, která se za ním občas přijede podívat. Vždy když se chystají na návštěvu, obtěžká je Roel hned několika díly.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.44
Známkováno: 18x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist