Suzuki VS 1400

Ahoj všem a příznivcům Vetřelce VS 1400GLP obzvláště. V úvodu tohoto článku mi dovolte krátké vysvětlení důvodu, které mě vedl k úpravám mého choppra. Použil jsem záměrně slovo – úpravám, neboť se v žádném případě nejedná o přestavbu.

Suzuki VS 1400

Kapitoly článku

Vždy jsem si přál mít velkou, ale opravdu velkou motorku. Říká se sice, že tímto komplexem trpí hlavně lidé o hlavu větší jak kropicí konev a přestože má postava je spíše střední, touha po velké motorce byla obrovská. Možná někoho napadne proč jsem si tedy nepořídil na místo choppra – cruiser. Odpověď je jednoduší nežli se může zdát. Zatímco na choppru se zatáčka nechá projet ve velmi solidním náklonu na cruisrech se do zatáčky zatáčí. Stálo přede mnou tedy dilema: Prodloužit motorku a vzdát se nádherného pocitu v náklonech projíždět zatáčky, anebo se vzdát touhy po velké mašině. Protože jsem se nechtěl vzdát ani jednoho, přistoupil jsem k úpravě, kterou bych vám chtěl tímto článkem přiblížit. Jak jsem již podotkl za žádnou cenu jsem nechtěl slevit z jízdních vlastností Vetřelce a proto se má snaha o prodloužení stroje soustředila na optický vjem. Zvažovaným úpravám napomohlo i jedno staré české přísloví které říká: „Sousedova kráva je vždycky větší“. Můžete mi věřit a potvrdí to všichni co mě znají - nejsem člověk nikterak závistivý, ale pokaždé, když jsem byl někde na srazu zdálo se mi na mém Introši tak nějak málo chromu a jako hlavní důvod jsem spatřoval v té skutečnosti, že velmi kvalitní a pěkné brašny z dílny Petra Svobody (Prostějov) zakrývají líbivé a chromem oplývající zadní tlumiče. Po ukončení sezóny 2001 jsem tedy strávil nějaký čas u počítače prohlížením fotek a za pomoci programu jsem si nasimuloval různé varianty. Jako nejoptimálnější mi vyšla varianta prodloužení podsedadlových chromových trubek a posunutí brašen k zadnímu okraji blatníku. Se ví, že se mi dvakrát nechtělo na svého miláčka vyrukovat s rozbruskou v ruce, ale jak si jednou něco umanu….. S trochou obavy a pilkou skrytou za zády (abych Vetřelce nevyděsil) jsem v dílně kamaráda Jirky na Intrudera povzbudivě kývl hlavou a šlo se na věc. Vždyť na počítači to nevypadá až tak složitě……. Dříve narození si možná vzpomenou na písničku ve které se zpívá: Pár tahů pilou jemně né silou …… Můžete mi věřit, že těch tahů pilou bylo opravdu jenom pár a nad tím co zbylo by uronil slzu i otrlý frontový voják. Zato tahy pilníkem o kterém se mi ke konci i zdálo, by nikdo nespočítal. Naštěstí s konečnou úpravou pod chrom (leštění) vypomohl kamarád Roman a svou práci odvedl tak dokonale, že v galvanizovně, kam jsem díly přinesl pochromovat považovali součástky za již nachromované. Ale to jsem trochu dost přeskočil sled událostí. Vrátím se proto k vlastní výrobě dalších součástek. Vzhledem k tomu, že prodlouženým podsedadlovým trubkám „stály v cestě“ stávající bilnkry, bylo třeba vymyslet uchycení nových tak, aby toto uchycení nenarušilo nově pojatý design. Ačkoli se to nezdá byl tento díl velmi náročný na přesnost výroby a to vzhledem k tomu, že bylo nutné udržet nejen poměrně přesnou rozteč čepů, které zapadají do protiotvorů v podsedadlových trubkách a dále pak ještě v opěrce, ale bylo nevyhnutelné udržet i středovou kolmost vůči vnitřnímu rádiusu. Díky tomu, že se o nutnosti dodržení těchto rozměrů vědělo předem (nasimulováno v počítači) povedly se tyto náročné díly vyrobit napoprvéa bezchybně.

Mazácky je pak vyřešeno fixování tohoto mezikusu na kterém jsou zevnitř přišroubované blinkry. Jak jsem již řekl, delší dutý čep (vede v něm kablík k blinkrům) je kolmo veden podsedadlovou trubkou (tato má v sobě kvůli pevnosti zavařenu přesnou vodicí trubičku) až do rámu opěrky. Ze spodní části opěrky je pak celý díl fixován proti vysunutí závitovým čepem. Náhodný pozorovatel tak nemá šanci spatřit žádný upevňovací šroub ani kablíky nezbytné pro oživení blinkrů a diod brzdového světla které jsem umístnil do zadního madla. Pokud jsem již zmínil zadní madlo pak vzniklo vlastně až díky počítačové simulaci, neboť v mých původních plánech nebylo. Když jsem však na PC provedl prodloužení podsedadlových trubek a přesunul jsem brašny, zdála se mi celá tato partie neukončená. Proto vzniklo madlo designově zachovávající daný tvar rámu opěrky. Vzhledem k tomu, že přivedení elektřiny do vnitřku podsedadlových trubek bylo již díky blinkrům vyřešeno nebylo nikterak od věci zasadit do madla 2x sedm červených diod, které kryté bílím sklíčkem duplují funkci brzdového světla.

Středové červené sklíčko plní funkci odrazky, které je jinak na tomto US modelu přichyceno na zadní část opěrky, kam jsem umístnil rolku. Rolka sice zakryla originální odrazku, ale rozhodně je to lepší než aby vpředu zakrývala přístup vzduchu k olejovému chladiči. Nosiče brašen jsem sice musel vyrobit rovněž nové, neboť bylo nutné změnit nejen jejich rozteč, ale i boční tvarování. Podsedadlové trubky jsou totiž nyní v zadní části blíže k sobě a to z důvodu, aby nevznikla velká mezera mezi nimi a blatníkem. Samotné držáky však zachovávají koncepci uchycení vlastních brašen na kterých je našitá obrácená kapsa - kterou se prostě na vlastní držáky pouze nasunou.

Zdalo by se, že s takto opticky prodlouženou zadní částí by měla být má touha po opravdu velké motorce uspokojena. Jenomže je tu jenomže. Pokud poměrně podstatně opticky zvětšíte pouze část určitého celku ostatní pak působí nicotně. Ale jak se říká - kdo je připraven není napaden. Bylo mi proto již před začátkem úprav jasné, že se bude muset rovněž provést i úpravy stávajících koncovek výfuků. Originální, byť mají průměr 100mm by ve spojení s touto úpravou vypadali jako Hořické trubičky. Vzhledem k tomu, že úprava stávajících nepadala v úvahu spočítal, nakreslil a navrhl jsem si koncovky vlastní konstrukce které jsem pracovně nazval: „Maxcalibry“. Koncovky jsou konstruovány jako kompletní dvouplášť. V praxi to znamená, že mezi vnitřním a vnějším pláštěm je vždy tolik prostoru, že se venkovní plášť nemá šanci ohřát na teplotu přesahující 60°C.
Ke zhotovení těchto 140mm koncovek bylo použito výhradně antikoro !!! Vzhledem k tomu, že bych rád tento článek pojal pouze jako popis designových úprav nebudu se pouštět do bližšího technického popisu detailů. Za zmínku ale v každém případě stojí, že i tyto koncovky jsem si navrhoval na PC. Byl bych však neseriózní, kdybych nepřiznal, že jsem po celou dobu výroby – až do první jízdy dost špatně spal z obav, zda koncovky nebudou při průjezdu zatáček dřít o asfalt. Je sice pravda, že jejich spodní okraj je o 8cm výše nežli originální, na druhou stranu jsou však podstatně dále od středové osy motocyklu a mají podstatně větší průměr.

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.17
Známkováno: 6x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist