globalmoto_unor




Španělští Bottpower přestavěli Yamahu XSR900. Kit si můžete koupit

Kdo by tehdy tušil, že projekt Yard Built, s nímž Yamaha přišla v roce 2013, nebude jenom jednorázovka. Dnes už se přestavěné stroje řady Sport Heritage, jež pro tři ladičky dělají nejvěhlasnější světoví customizéři, počítají na desítky. Nejnovější výtvor pochází ze Španělska a patří mezi ty hodně radikální. Líbí? můžete ho mít taky!

Není zapnut JavaScript. Tento text má být nahrazen přehrávačem.

Kapitoly článku

Bottpower je hodně zajímavá kumpačka. Sídlí ve Valencii na okruhu Ricarda Torma, designuje a vyrábí speciální závodní díly i celé motorky, nebojí se používat 3D tisk a šéfuje jí David Sánchez, který již půldruhé dekády působí coby „data & race engineer“ v závodech na nejvyšší úrovni, ať už jde o mistrovství světa (Moto2, World Endurance), nebo španělský CEV mistrák (od šestistovek po superbiky). Název Bottpower vznikl od známé zkratky BOTT, tedy Battle of the Twins alias Bitvy dvouválců, což je závodní třída velkých dvouhrnků oblíbená hlavně v USA a západní Evropě, a bezesporu největším dílem z této oblasti, které David a spol, vytvořili, byl speciál BOTT XR1R postavený pro Pikes Peak 2017. Tahle motorka měla dvouválec z Buellu XBRR, což byl čistě závodní kapotovaný silniční speciál amerického výrobce, jenž se začal vyrábět v roce 2007, měl 150koňový dvouválec 1340 cm3 v hliníkovém dvojitém páteřovém rámu a na svět se jich dostalo pouze 56 kusů. BOTT XR1R měl vlastní trubkový rám a Travis Newbold na něm tehdy vyhrál třídu prototypů a dojel celkově čtvrtý mezi motocykly!

V Bottpower se ale už dávno nevěnují jenom dvouválců, momentálně třeba pracují na čtyřválcové Hondě s alternativním předním zavěšením, ovšem tím nejčerstvěji dokončeným projektem je XR9 Carbona – tříválcová Yamaha, kterou Španělé vytvořili v rámci projektu Yard Built. A asi nepřekvapí, že tahle motorka je hodně inspirována právě tím speciálem na Pikes Peak. To se přehlédnout nedá. Ovšem to byl až výsledek, nikoli začátek. „Naším prvořadým cílem bylo vytvořit stylový a rychlý motocykl s moderním a agresivním vzhledem – a také jsme chtěli vyvinout jednoduše použitelnou sadu, s jejíž pomocí by každý majitel motocyklu Yamaha XSR900 nebo platformy CP3 mohl svůj stroj proměnit na XR9,“ říká David Sánchez na adresu svého nového výtvoru.

„S využitím našich rozsáhlých zkušeností s kompozity a 3D tiskem jsme představili prvky řady Yamaha R, jako jsou skryté kulaté světlomety, které vytvářejí pocit závodního stroje opatřeného poznávací značkou,“ vysvětluje Hugo van Waaijen, hlavní designér Bottpoweru. „Opticky se zdá, že model XR9 Carbona má kolem motoru spoustu hmoty, což znamená podsaditou přední a krátkou zadní část. Z bočního předního pohledu nám připomíná pitbula se silnými svalnatými rameny a nahrbeným vzhledem, který vytváří působivý postoj.“ No, mně spíš připomíná právě toho Buella, nicméně chápu, že tohle zrovna Yamaha říkat nechtěla :-)

Z XR9 musí být nadšený každý fanoušek radikálních závodních strojů. Fakt je tam někde vevnitř schované retro XSR? Je, ovšem ono by asi bylo vhodnější říct, že to retro je technicky prakticky shodné se streetfighterem MT-09, tedy krátká hodně obratná motorka s divokým tříválcem 850 cm3. Ten má sice „jen“ 115 koní, ale kdo na MT/XSR někdy jel, rozhodně vám bude tvrdit, že tam těch kobyl vevnitř musí být aspoň sto padesát. Vzteklá věc. A v Bottpoweru tuhle motorku dokázali odlehčit o 29 kg (ze 187,5 na 158,5 kg) a prý by šlo ještě dalších pět! Jak to dokázali, není těžké si domyslet. Vždyť se na to podívejte – samý karbon! Ale opravdu všude, nejen na krytu nádrže a podsedlovce. Přední vidlice a zadní rozeta jsou od značky CeraCarbon Racing, karbonová jsou řídítka, karbonové ráfky dodala společnost Rotobox. Že i koncovka Akrapovič bude z uhlíkových vláken, je nad slunce jasné. Ovladače na řídítkách a páčky s pumpami potom nezapřou, v jakém prostředí se David Sánchez se svými spolupracovníky pohybuje nejčastěji. Sakra tohle bude divoška, ta by stála za hřích někde na trati…

Pokud máte doma emtéčko nebo XSR, můžete to taky vyzkoušet na vlastní kůži. Projekty Yard Built jsou totiž dvojího druhu. Buď vznikají jako jedinečné stavby, které mají sloužit coby inspirace zákazníkům, co by z jejich motocyklu třeba šlo také vytvořit, anebo customizéři rovnou nabízejí kity, s jejichž pomocí si podobný stroj můžete vytvořit sami doma. A přesně to je i případ modelu XR9 Carbona. Od Bottpoweru si můžete pořídit kapotážový kit sestávající ze čtyř hlavních částí a skvělou zprávou je, že nemusíte nic upravovat, žádné řezání rámu apod. Přední číselná tabulka má v sobě dva pásky LED diod sloužících jako denní svícení, karbonový kryt nádrže v sobě nese nasávací hrdla přivádějící čerstvý vzduch do airboxu, z karbonu je i celá podsedlová kapotáž, k níž patří i sedlo z Alcantary a malá LED světýlka na zádi, a konečně čtvrtým prvkem jsou kryty chladiče s aerodynamickými křidélky a dvojicí projektorových světel (dálkové/tlumené), jaká používá třeba R1.

Ke všemu jsou veškeré potřebné kablíky, šroubky a kdesi cosi, i potřebný montážní návod, a celý tenhle kit vyjde pro XSR na 4975 EUR bez DPH (cca 160 000 Kč s českým dépéháčkem), majitelé MT-09 si připlatí ještě dalších 450 éček za nádrž z XSR. Díly přijdou nelakované, pokud byste chtěli lak, připlatíte si 400 EUR, za design s červenými a bílými prvky, jaké má showbike, dáte dvanáct stovek. A za 450 éček je přední karbonový blatníček. Potřeba bude i držák RZ na kyvku, ten u Bottwpoeru stojí 390 EUR. Pokud byste chtěli motorku dostat do stejného stavu, v jakém ji Bottpower představili, bude vás to stát o dost víc (kola, vidle atd.), ale i v téhle podobě budete na silnici jedineční. A o to přeci u přestaveb jde především.

Informace o redaktorovi

Jan Rameš - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 15 Kč od 3 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Capt.Orr přispěl 5 Kč
Zdenek54 přispěl 5 Kč
kubas_zn přispěl 5 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (1x):
Motokatalog.cz



TOPlist