journeyman_brezen




ROD #007 – dokonale čistá práce

Honda CB 550 od Davida Zimy z Třebíče působí na naší scéně tak trochu jako zjevení a dokazuje, že i mezi café racery může motorka vystupovat z řady. V tomhle případě za to může totálně elegantní vzhled s vymazlenými detaily a parádním lakem. Až je škoda na takové motorce jezdit, její místo je spíš někde v obýváku vedle krbu.

Kapitoly článku

David byl do motorek zažraný už od dětství a snad ještě víc než na nich jezdit, ho bavilo motorky přestavovat a ladit. Začalo to Mustangem a nedokončeným chopperem s motorem Jawa 250, s postupem času se z toho vyklubala vlastní dílna a zakázkové projekty. Jedním takovým je i tohle CBčko z roku 1975. Café racer na zakázku ze zubožené Hondičky dotažené z Německa.

Vzhledem k jejímu stavu zněl úkol číslo jedna jasně – dát do kupy motor. V rámu pětistovky se schovával motor z CB 550, o zajímavý základ bylo tedy postaráno. Když už se ale motor kompletně generálkoval, hráblo se do něj trošku víc a výsledkem je objem 600 ccm. S tím souvisí samozřejmě nové písty a kompletní vnitřek. Ve finále došlo na jeho chemické čištění a leštění vík.

Při pohledu na motor vás určitě trknou do očí červená ventilová víčka, které vypadají, jako by byly z plastu. Za to může barva, jsou klasicky z hliníku. S motorem samozřejmě souvisí i jeho plnění a výplach. První na starosti mají zgenerálkované originální karburátory s otevřeným sáním. Oni jsou teda skoro nové, protože mají nové vnitřky s jinými tryskami, navíc jsou otryskané a vyčištěné ultrazvukem. Na druhé straně jsou omotané svody s krátkou koncovkou.

Drobných úprav se dočkal i podvozek. Motorka dostala jiné zadní tlumiče a pružiny, díky tomu si kecla víc na zem. Přepletená kola s nerezovými dráty jezdí po španělských ráfcích Morad a samozřejmě bylo potřeba vyleštit jejich středy. Přední brzda se dočkala lepší pumpy, pancéřových hadic a vrtaného kotouče, třmen zůstal původní, hlavně díky originálnímu způsobu uchycení.

Co dělá ale tuhle motorku jedinečnou, je její vzhled. Začíná to u předního zkráceného blatníku a pokračuje to přes přední světlo Daytona s vestavěným budíkem a kontrolkami tak, aby vše bylo pěkně čisté. Najdete tu taky dvě tlačítka, stejná jako na závodních řídítkách a skvělým detailem je zabudování dalších dvou do originální krabičky ovladačů u plynové rukojeti. Protože se veškerá elektrika ovládá jen těmito tlačítky, je kompletně nová a zjednodušená. Své místo také opustila klasická spínací skříňka, a místo ní se na motorku nastěhovala skříňka autařského typu. Motorku nenastartujete čudlíkem, ale klíčkem ve spínačce.

Řídítka, brýle a ostatní komponenty jsou samozřejmě buď vyleštěné, nebo nově vyrobené z nerezu. To je také případ ručně dělaného víčka nádrže s křídlovou matkou. Davidovy ruce se obtiskly i na celé nádrži, které vtiskly originálně tvarované prolisy pro kolena. CBčko tím náhle dostalo nový rozměr. Když budeme pokračovat po vrchní linii motorky, přejedou naše oči přes kontrastní červené sedlo až k zadnímu bobku. Uvnitř něj je schovaná lithiová baterka a vzadu svítí krásně zakomponované brzdové světlo. Zmíněné díly si vyžádaly zásah do rámu, celá jeho zadní část je proto udělaná nově.

V pořadí sedmá Davidova motorka, při které mu vlastně došlo, že by se tím mohl taky živit, a zároveň první pod logem ROD Custom Motorcycles, to je taky velká hra s detaily a spousta originálních dílů. Všechno co je na motorce z nerezu, je ruční práce. Parádní je třeba odvrtaný stojánek, ve stejném duchu se nese i nově dělané přepákování stupaček a stojanové vrtačce se nevyhnulo ani víko motoru. Bohužel, i taková elegantní věc musí mít SPZku, takže je tady ručně dělaný příhradový držák na kyvné vidlici.

Závěrečnou fanfárou je matný šedý lak. Na něm se s bráchou lakýrníkem dohodli teprve den před lakováním, a protože je na všech lakovaných dílech, působí motorka neuvěřitelně uhlazeně, a ve spojení s leštěnými nebo nerezovými díly strašně elegantně. Červené sedlo, kožené omotávky řídítek a zmíněná víčka se zase starají o to, aby to nebyla „jen pouhá šedá myš“.

Na téhle osudové motorce David dělal od roku 2014, práce mu zabrala necelých 800 hodin. A proč osudová? Během ní zvládl postavit dům, vybudovat dílnu, založit rodinu, takže byla svědkem spousty zásadních událostí. V současné době se David rve s úředním šimlem, protože chce mít všechny úpravy řádně zapsané do techničáku. K tomu mu přejeme hodně štěstí a pevné nervy! Až to všechno dopadne, bude motorka na prodej. Současný majitel, který si její stavbu objednal, na ní totiž ze zdravotních důvodů nemůže jezdit. Nemáme ale strach, že by tenhle skvost hledal nového majitele dlouho.

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autoři článku obdrželi prémie 7 Kč od 7 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
Honzatuu přispěl 1 Kč
MÁRTYpičo přispěl 1 Kč
Erics přispěl 1 Kč
Dejva přispěl 1 Kč
Petr7474 přispěl 1 Kč
Capt.Orr přispěl 1 Kč
kopetr přispěl 1 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist