Jawa 500 Supercharged Nitrous

Jawa kdysi patřila mezi největší motocyklové značky. To už je ale dávno pryč a dnes je situace úplně jiná. Fandové Jawy už pár let toužebně vyhlížejí Sportarda 660. Ten se sice v těchto dnech konečně dostává na trh, dlouhé roky si však příznivci domácí značky museli vystačit s její bohatou historií. A tak kromě toho, že početné stádo Jawek ještě pořád houževnatě brázdí silnice, stávají se tyhle oblíbené motorky stále častěji objektem renovací a přestaveb, o čemž svědčí třeba přestavěná Jawa 500 Supercharged Nitrous z dalekého Finska.

Jawa 500 Supercharged Nitrous
Základem této stavby se nestala žádná běžná cestovní Jawa, ale rovnou plochodrážní speciál Jawa 500 DT 891, respektive její motor. Jak říká autor stavby Janne Leiman, plochá dráha je ve Finsku hodně oblíbená, a tak nebyl problém tenhle motocykl, který v zemi tisíce jezer kdysi jezdil ledovou plochou dráhu, sehnat opravdu lacino. Šedesátikoňový motor se navíc jevil jako dostatečně silný pro základ nabušeného café-racera. Jenže ouha!, plochodrážní motory přece baští líh… Janne tak musel úpravou spalovacího prostoru snížit kompresi z 15:1 na 9,5:1, aby si hladový agregát posilněný novým karburátorem Dell'Orto DHLB35 (a s deseti koni navíc) pochutnal i na krmivu od benzinové pumpy. Dalším oříškem bylo, jakou převodovkou plochodrážní motor osadit. Jako nejlevnější varianta se ukázala převodovka z BSA A10. Jenže tady nastal opět zádrhel, ústrojí z „besárny“ odmítalo s motorem spolupracovat. Deset tisíc otáček československého dravce bylo na anglickou převodovku zkrátka moc, proto podstoupila odtučňovací kůru, aby si s motorem lépe rozuměla.
Spojku Janne ponechal originální, musel však kompletně překopat mazání motoru, jelikož to původní, ztrátové, se pro silnici opravdu moc nehodilo, a tak se nádobka s ojelem usadila v duté přední části rámu. Jednoramennou zadní vidlici použil Janne ze starší Aprilie, o její odpružení se stará zkrácený tlumič z krosky KTM. Přední vidlice je značky Marzocchi, to vše zakomponováno do speciálně postaveného rámu, kterému svými zlatě lemovanými chromovanými bočnicemi krásně vévodí klasická jawská kulatá nádrž, která má kvůli vyššímu uložení motoru hlubší spodní tunel mezi pravou a levou částí a jíž ladně sekunduje decentní sedlo v typickém café-racer provedení.
Jak Janne přiznal, původně podvozek osadil litými koly, ale brzo si to rozmyslel. Zadní letmo uložené kolo si proto „vypůjčil“ ze Suzuki T250, samozřejmě použil širší ráfek, přední kolo zase přepletl z krosové Kawasaki KX a vybavil kotoučovkou Brembo. Zbývalo pořešit elektrické zapojení. Zde se uplatnilo magneto magneto Bosch (vybrané z trosek starého mopedu). Na zadní straně rámu u tlumiče, najdeme akumulátor a regulátor. 12voltová soustava napájí dvě přední žárovky v nenápadných čočkách a jedno koncové světlo. Náhradou za původní plochodrážní zapalování použil Janne jiné české řešení - zapalovací jednotku Ignitech.
A to nejlepší nakonec. Jak název napovídá, Janneho Jawa má přeplňování dusíkem, a to ne ledasjaké, ale dokonce ručně ovládané táhlem pod spojkovou páčkou! Díky Rootsovu kompresoru má napumpovaný motor výkon 75 koní. I zde musel stavitel trochu improvizovat, když použil třeba díly ze starého hasicího přístroje. Jak sám autor motorky pyšně prohlašuje, právě manuálně ovládaného nitra si jako veliké rarity cení na svém stroji asi nejvíc. Možná se vám bude zdát tahle finská přestavba jako pořádný úlet, ale o úspěchu Janneho koncepce svědčí i vítězství v kategorii „Street fighter custom“ na výstavě Helsinki Bike Show v roce 2008. Ačkoliv je Janne Leiman jako správný stavitel se svým dílem stále nespokojený a pořád ho napadají různá vylepšení a dodělávky, jak sám říká, Jawa asi už zůstane tak, jak je, neboť nyní se chce soustředit na přestavbu Ducati 996. A pokud tenhle nápaditý a šikovný Fin předvede aspoň trochu fantazie a zručnosti, kterou ukázal na této Jawě, máme se zase nač těšit…

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.32
Známkováno: 74x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist