Jawa 250/353 kývačka (1960)

Na jaře roku 2001 jsem koupil moto v rozebraném stavu bez TP. Původně to mělo být moto pro hobby, ale protože oprava byla nákladná, rozhodl jsem se pro postavení stroje na provoz na pozemních komunikacích, tzn. postavení na papíry.

Jawa 250/353 kývačka (1960)
Předcházely drobné opravy motoru, základní lak a pár součástek jako jsou lanka nezbytná k provozu stroje mě vyšly zhruba na 5000,- Kč. Základní barva stroje byla černá antikorozní barva, docela se i leskla a zakryla i nedostatky na plechařině.
Některé části, které by měly být čistý chrom, dostaly lak ze spreje - chrom s lakem, ale splnilo to svůj význam i efekt. Do takové podoby jako je vidět na úvodní fotografii mi to se vším trvalo asi tři měsíce, než byla schopna úplného provozu bez závad a problémů. Zapalování, kterému se už nechtělo sloužit, bylo nahrazené z JAWY 350/353 a je spolehlivé. Nemohl jsem akorát sehnat el. zapojení, takže jsem si musel být nápomocen z těch informací, co jsem měl. Měl jsem tři druhy el. schémat na JAWY i ČZ, ale ani jedno nebylo funkční déle než tři jízdy. Musel jsem tedy skloubit tři do jednoho a nakonec se to podařilo, i když jsem odvařil jedno relé (450,-Kč) a pár žárovek v hlavním i zadním světle. Podařilo se i vycucat baterku, jelikož jsem na ní musel dojet cca 30km domů. Teď už je vše v pořádku, relé je nové, baterka nabitá, žárovky vyměněné a vše funguje jak má.

Motorka byla ve stavu v jakém je na první fotografii asi dva měsíce. Jelikož jsem se zahleděl do motorek typu

chopper

, rozhodl jsem se svoji moto předělat do téhož typu. Po prozkoumání několika foto na webu a v časopisech jsem si udělal svou představu, jak by asi moto mělo vypadat. Chtěl jsem něco, co nebude shodné z žádnou jinou moto přestavbou Jawky. Úpravy začaly... Jako předstupačky jsem použil padací rám z Jawy 350/638, na rám jsem vymyslel jednoduché uchycení. Vydrželo to asi týden, jelikož mezera mezi kolenem výfuku a ohybem rámu byla malá a opálil jsem si boty, rozhodl jsem se o menší úpravu. Zjistil šířku moto podle TP a z padacího rámu po menším odbroušení a řezání zbyla jen spodní část s uchycením na rám. Průměr tyče byl jako na míru, a tak jsem navařil matice a namontoval přední stupačky z pionýra. Řidítka, které jsem měl nebylo to pravé ořechové, a tak jsem se nakonec rozhodl pro výměnu za řidítka z typu 350/638. Blatník nad předním kolem byl moc mohutný, a tak jsem s pomocí flexky a pilníku udělal menší úpravy podle mého vkusu. Zadní světlo kapkovitého tvaru muselo po menší kolizi v garáži při parkování dát přednost trošku většímu a hranatějšímu. Barva, pro kterou jsem se rozhodoval musela být úplně jiná než barva každé jawky, kterou potkám. Po návštěvě prodejny barvy laky, jsem se rozhodl pro krásnou (aspoň mě se líbí) fialovou perleť. Moto dostala nový kabát, moc pěkný, ale nespokojil jsem se se sedačkou, a tak jsem si udělal svoji vlastní. Z plechu jsem si udělal tvar, a poté jsem si nechal udělat potáhnutí koženkou a vypolstrování u čalounice (800,- materiál i s prací). Udělal jsem i opěrku, které sloužila nejen pro spolujezdce, ale i pro mě. Když byla pauza při projížďce, pohodlně jsem si na moto lehl !!

Přes zimu 02/03 prošla motorka kompletní generálkou

rámu, motoru...

Rám jsem vyměnil z typu 350/353, přední vidlice i s brýlemi a 17" kolem je z typu 350/638. Po sejmutí hlavy a válce jsem zjistil závadu na pístu - chybějící zámky kroužků. Nepochopil jsem jak se to mohlo stát, tak byla nutná výměna. Po dlouhém koumání jak přepákovat řezení a aby bylo možné startovat jsem dostal možnost koupit dělenou hřídel z péráku. Neváhal jsem a koupil. Páky jsou použity z řazení na pionýru. Na již namontované předstupačky jsem navařil úchyt na or. hřídelku, která se používá na pionýrech.

Jelikož byla nádrž pobouchaná, vyměnil jsem ji za jinou. Ale problém nastal, když jsem chtěl koupit barvu, kterou jsem měl motorku až do teď stříklou. Tu samou jsem už nesehnal, a tak jsem hledal podobnou. Rozhodl jsem se pro tmavě fialovou až červenou. Po dlouhém váhání, jestli dát zpět opěrku spolujezdce, jsem se rozhod že ano. Je trošku nižší něž původní a je v barvě stroje, jelikož jsem nesehnal chromovou barvu ve spreji odolnou vůči podmínkám v běžném provozu a hlavně přelakovatelnou. Teď když už je moto v celku a pojízdné, už se jen čeká na krásné slunečné dny trávené za řidítky mého stroje...

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 2.71
Známkováno: 7x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist