globalmoto_duben_nolan




Historické FN dostalo do vínku notnou dávku dřeva

Mnozí z nás by muže skrývajícího se pod uměleckým jménem George Woodman pravděpodobně nazvali stavitelem motorek. Ale toto označení on osobně nemá rád. Mnohem raději o sobě tvrdí, že je umělec pracující se dřevem, který zahořel velkou láskou k motorkám. A proti tomuto jeho pojmenování asi není co namítnout.

A protože není typickým stavitelem motorek, nevybral si ani typický základ k přestavbě. Jeho stroj je totiž produkt belgické zbrojovky Fabrique Nationale, známější pod zkratkou FN. Konkrétně se jedná o typ M70B, vyrobený v roce 1929. Firma, která primárně vyrábí zbraně, dělala motorky podstatnou část dvacátého století a to od roku 1901 do roku 1960. Mezi její zásadní kusy patřil i typ FN Four – světoznámá první čtyřválcová motorka, vyráběná sériově.Hledání vhodného stroje pro svou přestavbu, neměl Woodman ani trochu jednoduché. Rozsáhlé hledání jej nakonec zavedlo z rodného francouzského města Biarritz až ke švýcarským hranicím. Zde objevil sběratele se sbírkou historických motorek, který prodával jedno FN po starší, ale velmi pěkné renovaci.

Možná si teď říkáte, že sáhnout do takového stroje za účelem přestavby je do určité míry svatokrádež, ale George si dal za úkol udělat vše tak, aby se nevratné změny prováděly jen v naprosto minimální možné míře. Žádné řezání stávajících držáků na rámu, které je pro přestavby typické, se proto nekonalo. Místo toho byly všechny původní díly velmi pečlivě odmontovány a uschovány a na jejich místa přibyly nové, ručně vyráběné kusy.Hlavní a nejdůležitější změnou je zajímavě pojaté sedlo. Sendvičová konstrukce ze dřeva a hliníku dodává motorce trochu retro-futuristického vzhledu, je zavěšená na pantu přímo u nádrže a odpružená originálními pružinami zpod sedla. Mimo to se na motorce nachází ještě několik dalších dřevěných dílů, mezi kterými je například kryt předního světla nebo kryt sání vzduchu na karburátoru.Pozice jezdce byla změněna jinými řídítky ohnutými dolů, které mají evokovat retro závodní motorky z třicátých let. Ovládací prvky jako takové však zůstaly beze změn a jezdec tak musí stále ručně ovládat směs nebo předstih. Na jednoválcovém motoru o objemu 350 ccm se nezměnilo nic, byla jen vylepšena elektroinstalace, která dostala baterii a dovoluje bezproblémové použití nových světel.Velmi stylovou částí je výfuk. Klasická „rybina“ je černě lakovaná a je na ní opravdu namalovaná ryba se zlatými šupinami. Kdo a kdy toto vylepšení udělal, to nikdo neví. Jedná se o úpravu ztracenou v 87 let trvající historii motocyklu. Každopádně si George podle této ryby motorku alespoň pojmenoval. Stroji totiž familiárně přezdívá „The Smoking Black Fish“.

Informace o redaktorovi

Dominik Valášek - (Odebírat články autora)

Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (10x):
Motokatalog.cz



TOPlist