FA-13 Combat Bomber – labutí píseň značky Confederate

Malosériový výrobce exkluzivních strojů Confederate končí. Tedy ne tak docela. S novým jménem se chystá vstoupit na trh luxusními elektrobiky. A jako dopis na rozloučenou představuje model FA-13 Combat Bomber

FA-13 Combat Bomber – labutí píseň značky Confederate

V roce 1991 založil právník H. Matthew Chambers společnost Confederate Motors s cílem stavět exotické, rebelské a avantgardní motorky. Firma stihla prodělat bankrot, přežít řádění hurikánu Catrina a ubránit se celosvětové hospodářské krizi. Nástupu elektriky se už ale ubránit nedokázali. Značka Confederate, tak jak ji známe, končí. Zároveň ale vzniká firma nová. Ta ponese jméno průkopníka letectví a držitele mnoha rychlostních rekordů na motocyklu Glenna Curtisse. Curtiss Motors se bude orientovat na výrobu elektrických motorek a kvůli tomu také uzavřeli partnerství s další americkou firmou – Zero motorcycles. Ta bude zajišťovat výrobu a jako první by se měli pustit do nízkého cruiseru se sportovním designem, dvěma motory, výkonem 175 koní a úctyhodnými 390 newtonmetry.

Velkými a silnými motory se vyznačovaly i stroje Confederate. Nejinak tomu je u posledního modelu. Combat Bombera pohání vidlicový dvouválec s objemem 2 163 ccm. Udávaný výkon činí 150 koní na zadním kole a 217 Nm.

To, co dělá alabamské stroje tak zajímavé, je ale jejich design a technické řešení podvozku. Obojí vychází z posledního „sériového“ modelu P51 Combat Fighter. I tady najdeme výrazný hliníkový rám táhnoucí se nad motorem, který zároveň slouží jako airbox a palivová nádrž. Stav vzduchového filtru a množství paliva můžete jednoduše zkontrolovat skrz průhledné okénko z boku. Přední karbonové kolo vodí paralelogramová přední vidlice, zadní kolo je ze stejného materiálu a je uložené v klasické hliníkové kyvce. Tlumič ale na klasickém místě nenajdete. Sedí uvnitř trojúhelníkové vidlice. Samozřejmostí je pak plná nastavitelnost jak předku, tak zadku. O zpomalení stroje se vpředu starají ne příliš rozměrné kotouče Beringer o průměru 230mm. To, co jim schází na průměru, dohání ale počtem. Systém 4D Aerotec obsahuje 4 kotouče, které svírají dva radiální, čtyřpístkové brzdiče. Na zadku už je potom klasika – 240 mm disk a dvoupístkový třmen.

Za pozornost také stojí sedlo. Na něj padne zrak každého, kdo si temně šedý stroj prohlédne a je na poměry Confederate nezvykle rozměrné. Pěkným detailem je jeho výrazné prošívání. Ze stejného materiálu jsou i gripy na řidítkách. Podobně jako sedlo dokáže zaujmout koncovka výfuku, která doslova svítí svou rudou barvou a výrazně tak kontrastuje se zbytkem motorky. To, že má tři vývody na každou stranu, je už jen třešnička na dortu.

FA-13 Combat Bomber je důstojným rozloučením americké značky a do budoucna se bude jednat o sběratelsky ceněný motocykl. Vyrobí se ho pouhých 13 kusů a částka, za kterou může být váš, je stanovena na 155 tisíc amerických dolarů.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.42
Známkováno: 12x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist