globalmoto_duben_nolan




Dvě elektrické přestavby ukazují, že nemusí být ještě tak zle

Ano, tyhle motorky nebudou tak krásně vrčet, vibrovat a smrdět, jako naše oblíbené spalovací stroje. Nikdy s nimi taky nezažijete ten pocit, kdy se po několikátém zoufalém převalení válců konečně zapálí směs ve válcích a motor se rozeběhne. Přesto přestavěné Zero FXS a Energica Eva ukazují, že to s těmi elektrickými motorkami nemusí být zlé. Minimální útěchou totiž může být, že se na ně krásně kouká. A to se u přestaveb počítá dvounásob!

Kapitoly článku

Originální tvary, skvělé zpracování promakané do nejmenších detailů a špičkové komponenty. To je jen několik z nejdůležitějších hesel společných pro každou správnou přestavbu. Toho se drží také pánové z Huge Moto v San Franciscu a z De Bolex Engineering ze Spojeného království. Prvně jmenovaná dílna si vzala do parády městské supermoto Zero FXS, které opravdu nepatří k hvězdám přehlídkového mola, při návštěvě oblíbené kavárny ho dost možná raději zaparkujete někde za rohem, abyste na něj nemuseli dlouze koukat. Je to prostě takovej divnej plasťák se zvláštním výrazem, navrch ještě klade důraz na svůj obří battery pack. To Energica Eva je z úplně jiného těsta. Má sice také výrazný hmyzí kukuč, jsou na ní ale vidět ruce italských designérů. A kdyby nic jiného, má alespoň špičkové komponenty a zpracování už z prvovýroby. Na stylovku je to ale pořád málo, takže jí v deBolexu změnili fazónu pěkně od základu.

Klasicky střižené kapoty s čistými liniemi dodávají jinak agresivní a divoké Evě eleganci, a jedinou škodou nového vzhledu je, že se s ní nikdo nesveze po silnici. Jak je prozatím dojezd elektromotorek omezený, tak v případě přestavby a showbiku na parádu to zase tak hrozné není. Ukázat se v jejím sedle pojedete stejně jenom někam za roh a i když si párkrát užijete všech 145 koní a 200 Nm, rozhodně z kávičky zvládnete dojet domů. Vzhledem k použitému druhu pohonu, do kterého zatím garážový tuning nepronikl, se úpravy omezily na změnu stylingu. Největšími změnami na základní technice tak bylo přemístění modulu ABS, vodní pumpy a úprava podsedlové části.

O to víc se mohli věnovat kapotám a karoserii. Uchladit ten obrovský blok s bateriemi a elektromotorem není jen tak, a co si budeme povídat, i když ho v Energice zabalili do relativně dobře vypadající žebrované krabice, stejně jí nechcete ukázat světu na první dobrou. Kvůli dostatečnému přísunu čerstvého vzduchu jsou v kapotách nasávací otvory a rovné linie kapot doplňuje jen to nejmenší nutné množství odhaleného motoru. Jak je ho vidět jen kousek, tak s těmi žebry docela připomíná klasický spalovací agregát. Zajímavé je, že při pohledu zpředu motorka působí štíhleji než sérová kapotovaná Energica Ego. Mistrovským dílem je potom nádherný nový podsedlák, který na konci vypadá jako obrovský regulátor. Bobek z jeho horní strany vyklepaný z hliníku, ostatně jako zbylé díly karoserie, ukrývá veškerou potřebnou elektroniku, kterou tam má Eva standardně. A parádní alcantarové sedlo je krásné samo o sobě. Jen bychom s ním nechtěli zmoknout.

Do techniky se sice nemohlo moc sahat, vlastně ani nemuselo, stejně do ní v de Bolexu trošku hrábli. Zadní tlumič Bitubo nahradil Maxton RT10, na přední vidlici se nastěhovaly černé třmeny Brembo. Nejvýraznější změnou na podvozku je použití kovaných kol Dymag UP7X s pneumatikami Pirelli Diablo Supercorsa. Kapotovaná motorka také musí mít jiná řídítka s horními brýlemi, pro ně se sáhlo do katalogu Gilles Tooling a Rizoma, odkud pochází i zadní přepáčko. Až by se v továrně Energica měli zamyslet, jestli by něco podobně retrem šmrncnutého neměli také začít vyrábět. Parádní práce.

Podobně by mohli zapřemýšlet i v Zeru, i když přestavěné FXS je z úplně jiného ranku. Takhle tvarované supermoto jsme tu ještě neměli a svými proporcemi trošku připomíná „pileny“ od Husqvarny. Jestli se něčemu má říkat neo-retro, je to tenhle styl. Futuristické linie, které nejsou nesmyslné a samoúčelně křiklavé. Skoro se nedá uvěřit, že tohle bylo to ošklivé Zero s krabicí uprostřed. Vtipné je, co o designu řekli jeho autoři kolegům z Bikeexifu. „Inspirací naší filozofie byl Bruce Lee: štíhlé svaly, agilita a rychlost,“ řekl Bill Webb, šéf Huge Mota. Tak aby přestavbu inspiroval akční hrdina, to tady taky ještě nebylo. Cílem podle Billa bylo vytvořit jednolitou linii v horní části motocyklu, která odpoutá oči od elektrických komponentů, rámu a přesune víc váhy na přední část motocyklu. Je vidět, že vzhled elektrického pohonu bude ještě velkou designérskou výzvou, každopádně tenhle cíl se povedl na jedničku. Stříbrná karoserie ostře kontrastuje s černým zbytkem motorky. Přední část se světlem a kachním zobákem je zase natolik originální, že si může dovolit být černá a stejně vaši pozornost přitáhne.

Těžko byste hledali dvě odlišnější elektrické přestavby. Zatímco Energica je synonymem starých dobrých časů, kdy se motorky ještě vyráběly s kladivem a svářečkou v ruce, Zero je těžce současné, až futuristické. Při práci na jeho vzhledu se nejvíc zapotily počítače při výpočtech CADovských výkresů a obráběcí stroje, které podle nich plasty vytvarovaly. Vyrobené díly potom v Huge namontovali na motorku a ladili každý milimetr, každý úhel, dokud to nebylo ono.

Po svém se v dílnách Huge vypořádali také s motorem a bateriemi. „Největší výzvou elektrického pohonu je to, že není vůbec atraktivní. Máte velké obdélníkové tvary a nepřerušované plochy, které rozhodně neevokují stejný pocity jako vzduchem chlazené hlavy válců nebo kryt spojky,“ říká Bill. Upravili proto tvar battery packu, aby odpovídal vzhledu karoserie a na rám přidali klín, který jednak slouží jako kryt motoru, ale hlavně opticky přidává hmotu na přední část motorky. Nejvíc ale podle nás udělalo stříbrné trojúhelníkové okénko, které na sebe v té černé spodní polovině strhává veškerou pozornost.

V neposlední řadě udělaly na novém vzhledu pořádný kus práce drátěné ráfky. Lité sedmnáctky vzhledu standardního FXS moc nepřidávají, takhle s dráty je to teprve to pravé supermoto. Mimo to jsou kola o dost lehčí než originály. K tomu se do zadní části nastěhoval tlumič Fox Racing, a to je vlastně všechno. I tak ale vypadá motorka fantasticky a dokážeme si představit, že by s ní mohlo Zero přijít rovnou na trh. Nebo že by se inspirovala Husqvarna a oblékla podobně svojí 701 Supermoto? To byla teprve pecka!

Informace o redaktorovi

Honza Zajíček - (Odebírat články autora)

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Autor článku obdržel prémii 6 Kč od 2 uživatelů.
Prémie jsou již uzavřené, děkujeme.
kubas_zn přispěl 3 Kč
honza.tar přispěl 3 Kč
Jak se Vám líbil tento článek?
Hodnocení (0x):
Motokatalog.cz



TOPlist