ČZ 250/471

Po několika letech prohánění trubek a šroubků, seskládaných do podoby Simsona z roku 1965, moje touha, živená hodinami strávenými nad katalogy, časopisy a internetem, dosáhla neudržitené úrovně, a tak se můj táta rozhodl mě ani sebe (celoživotní fanda jedné i dvou stop a techniky vůbec) už dál netrápit a něco nám opatřit. To něco mělo být hezká česká motorka, připomínající zašlou slávu naší techniky, která zároveň aspoň trochu pojede a taky to nebude stát balík. Volba padla na ČZ 250/471, jelikož jich už moc nejezdí, oproti kývačkám je modernější, je to dvouválec, Jawa 350 už je na nás z českých strojů moc moderní (tedy dobou vzniku, nikoli konstrukčně:-(, a ceny péráků se bohužel neustále šplhají vzhůru.

ČZ 250/471
Začlo tedy pročítání inzerátů, následované telefony a rozhodnutím se pro jeden konkrétní kousek vypravit. Když tehdejší majitel stroj vytlačil z garáže, řekl jsem si: "zbytečná cesta, tohle táta chtít nebude". Měli jsme totiž v plánu koupit co nejvíce původní kousek, a tak jsem automaticky předpokládal živitelovu negativní reakci. Jenže on se do stroje okamžitě zakoukal stejně jako já, a tak po krátké projížďce a poslechu motoru modrá čára tvaru podpisu na bílém papíru smlouvy potěšila moje srdce a odlehčila peněženku o nějakých 9.000,- Kč.

Stroj byl již v okamžiku nákupu přestavěn a tak naší prací byla pouze kustomizace některých částí a součástí. Věřím, že při popisu přestavby mi ten šikula, který ji prováděl, odpustí případné nedostatky (jak v popisu, tak v úpravách, které následovaly a budou následovat). Základem je ČZ 250/471 z roku 1975 s neznámou kilometráží. Nevím, zda byly úpravy prováděny postupně nebo najednou, omezím se tedy na jejich výčet: nový lak - žlutá metalíza; rám, vidlice a související části v šedé metalíze, snad komaxit; p. vidlice prodloužena cca o 3 cm; jiná řidítka, gripy, zrcátka, atd.; přístrojovka a přední světlo z J350; nové či nově pochromované části - ráfky, výplet, p. vidle, z. teleskopy; blinkry neznámého původu; zadní stupačky Yamaha; pneu Barum+Continental; jiné zadní světlo; přešité sedlo; dvoukomoráče z J350; přední blatník Simson.

Motorka byla vybavena předním světlem hranatým s plastovým černým rámečkem, ale tento vzhled jsem nemohl vydržet a obratem zakoupil světlo kulaté s chrom rámečkem. Hranaté sice líp svítilo, ale ve tmě stejně jezdím jen vyjímečně, takže mi to tolik nevadí, a vypadá to 100x líp. Další úpravy byly už spíš drobné, např. zachycení bowdenů dřoucích o přední blatník tvarovaným drátem k uchycení klaxonu, odstranění a přidání pár nálepek, a hlavně výměna zadní gumy. Motorka totiž v zatáčkách plavala a odskakovala a vůbec se chovala divně. Příčin mohla být celá řada, od ne zrovna tuhé zadní stavby přes lehce vyměklé zadní tlumiče a lehce slintající přední vidli až k zadní gumě Continental. Ta totiž byla určena jako přední na nějakou silnici, alespoň podle véčkového profilu a převisů po stranách tak soudím, takže si s přední kulatou Barumkou moc nerozuměla. Po výměně za stejnou Barumku se chování značně zlepšilo, přední vidlice byla přetěsněna a byly přidány černé prachovky, které sice vypadají hnusně, ale jsou (hlavně v prachu Prahy) potřeba. Při přetěsňování vidle mechanik zjistil zmíněné prodloužení vidle, která tak má prvních pár cm chodu téměř bez pružení, protože pružiny jsou prostě příliš krátké. Bude tedy nutné podložit pružiny podložkami a to možná víc než ty 3 cm, tedy trochu přitvrdit. Za ty dvě sezóny, co jí jezdím, se objevilo pár dalších much a závad, aktuálně rozhozený předstih, dušení při delší jízdě vyšší rychlostí (tzn. kolem 100:-), a hlavně porucha dobíjení. Výměna baterie nepomohla, při zastavení a opětovném rozjetí při rozsvícených světlech to prostě chcípne (málo proudu do svíček), bez světel to je OK. Válce se zase trochu hádají, asi za to může stržený závit na destičce s kladívkama předstihu (vibracemi se destička trochu posouvá, takže to prostě nejde seřídit), takže dobíjení a motor jsou do jara prioritou. Taky zadní vidlice se v zatáčkách kroutí, spravilo by to asi jedině zesílení nějakou výstuží, ale to je obecná věc vyplývající z doby vzniku a koncepce stroje.

Motor se zdá být bez úprav, až na ty výfuky. Uvažoval jsem o lehkém vytunění, např. vykuchané koncovky, karbo z J638, pořádné seřízení a otryskování, atd., nebo dokonce výmněna za 350. Zatím jsou ale důležitější věci. V budoucnu bych rád udělal pořádně tu přední vidli, uvažoval jsem i o její výměně za vidli s kotoučem z J350 či MZ, ale to by znamenalo nové ovladače a páky na řidítka, které postrádájí ten klasický vzhled, nechci žádný plasty. Navíc se mi přední buben moc líbí a při dobrém seřízení funguje dobře. Dále to bude výměna pneu Barum za Savu, jelikož ta má mnohem měkčí směs a ve srovnávacích testech vyšla mnohem líp (jak brzdění, tak v zatáčkách). Stroj má jen centrální stojan, chtělo by to ještě boční. Nad světlo by slušel štítek, buď ten na kulaté světlo originál z J350, anebo něco cizího z čirého plastu, neboť při delších jízdách dost fouká. Při delší jízdě na vyšší otáčky se taky motor přehřívá, asi kvůli tomu, že rámová trubka je přímo před mezerami mezi válci, a prostě se to nechladí, takže by to možná vyřešily decentní hliníkové profily, které by tam vzduch hnaly, ale to je zatím jen nápad. Taky by možná víc slušely kulaté budíky, ale tyhle zase působí trochu jako štítek:-). Další věcí by mohla být nějaká plotna na topcase, ještě vymyslet, jak to uchytit. Hodily by se nastavitelné zadní tlumiče, tuším že z Mzety by se daly taky použít. Šlo by nahradit podsedlovou stavbu a zadní blatník plastovou částí např. z ČZ 180 a možná i J350, ale to by chtělo zase dát do laku a klasický vzhled zadku se mi asi líbí víc. Plánů je opravdu spousta a moc se těším na jejich realizaci. Určitě si chci časem pořídit nějaký silnější 4t stroj, ale myslím, že tahle holka už z domu nepůjde, v garáži místo je a chleba to nejí. To je asi všechno, cenu jsem už uvedl a cena dalších zmíněných doplňků dala dohromady pár tisíc, větší investice nás teprve čekají. Rád bych touto cestou ještě poděkoval původnímu staviteli a hlavně mému otci.

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.14
Známkováno: 7x

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist