Yamaha MT-10: o dost vyšší level

Jedno z největších překvapení letošního podzimu a nejspíš i velký hit příštího jara si Yamaha připravila pěkně v tichosti, bez tyjátru se špionážními fotkami a podobných marketingových triků. Na novou odstrojenou R1 se tak trochu čekalo, ale to co před měsícem přistálo na pódiu byl doslova šok!

Yamaha MT-10: o dost vyšší level

Kapitoly článku

V první chvíli spadla brada asi kdekomu, ale když se na to teď podíváme trochu s odstupem času, je propojení s řadou MT vlastně celkem logické. Yamaha zkratku pro Monster Torque úspěšně používá u celé řady modelů - od stopětadvacítky až po tříválcovou devítku - ale největší kalibr jí v nabídce zatím chyběl. Konkurence už si navíc stihla ve třídě super-naked zabrat nejlepší místa, takže bylo třeba trumfnout ostatní něčím opravdu radikálním. Elegantní křivky FZ1 jsou už minulostí, přivítejte MT-10.

O kosmickém designu téhle novinky se určitě bude ještě hodně diskutovat. Někomu padne do oka hned, jinému až jí uvidí naživo a někomu možná nikdy. Přestože MT-10 na pohled vypadá jako ryzí streetfighter, výrobce ji prezentuje jako univerzální motorku, vhodnou pro každodenní používání, sportovní jízdu a dokonce i na delší cesty. No, asi to v Yamaze s tou turistikou myslí vážně, když přibalili do základní výbavy i tempomat, a do nadstandardního příslušenství boční brašny a vyšší plexi.

Podle ultrakrátkého rozvoru 1 400 mm - což je nejméně ve třídě litrových naháčů - to ale vypadá, že MT-10 je primárně určena spíš na úplně jiné účely než cestování napříč kontinentem. Za poměrně vysokými řídítky si sice umíme představit relativně pohodlný přesun někam do Alp, ale obratnost podvozku a masivní zátah motoru se pořádně projeví hlavně při sportovní jízdě v zatáčkách. Oba hlavní komponenty - rám Deltabox i řadový čtyřválec Crossplane - jsou podle tradice adoptované z poslední generace R1 a přizpůsobené použití v naháči. U motoru s přesazenými ojničními čepy šla Yamaha trochu dolů s výkonem ve prospěch točivého momentu a širší využitelnosti. Neoficiální čísla mluví o výkonu 165 koní, což je kousek nad hodnotou, kterou disponuje konkurenční BMW S1000R. Motor management také není nijak ošizený; jezdec bude mít k dispozici tři jízdní režimy, třístupňovou kontrolu trakce s možností vypnutí, antihoppingovou spojku s quickshifterem a zmíněný tempomat.  

Pokud jde o úpravy podvozku, cílem byla co největší univerzálnost při každodenním použití. U rámu se v zájmu vyššího komfortu změnil poměr tuhosti a pevnosti, na podsedlové části pak přibyli fixační body pro uchycení zavazadel. Odpružení je převzaté rovněž z poslední YZF-R1. Přední 43mm převrácená vidlice KYB  se zdvihem 120 mm je naladěná pro komfortnější chod tlumení při nízkém zatížení a přesnou zpětnou vazbu při ostřejší jízdě. Čep zadní kyvky, umístěný co nejblíž středu motorky má za cíl - společně s její nadstandardní délkou - zvýšit stabilitu v přímém směru. O žehlení nerovností se pak stará tlumič KYB s přepákováním Monocross. Avizovaná pohotovostní hmotnost 199 kilo je nachlup stejná jako u kapotované YZF-R1, a o 8 nižší než u zmiňovaného BMW.

Pozadu nezůstávají ani brzy. Plovoucí přední kotouče o průměru 320 mm jsou osazeny radiálními čtyřpístky, zezadu je podporuje jednopístkový třmen na 220mm kotouči a celé to jistí ABS je součástí standardní výbavy. S cenovkou 369 900 Kč za kus je MT-10 sice kousek nad svým přímým rivalem z Mnichova, ale na druhou stranu už vás u Yamahy nezkásnou za příplatkové balíčky - leda byste si chtěli fakt přikoupit ty cestovní brašny. Nebo bude v takovém případě lepší počkat rok dva na verzi MT-10 Tracer?

POKRAČOVAT V DALŠÍ KAPITOLE

Kapitoly článku

Jak se Vám líbil tento článek?
Průměr: 1.35
Známkováno: 20x

Motokatalog.cz

Vložení komentáře

Pokud chcete vložit komentář, tak se registrujte a přihlaste.



TOPlist